آيا مصرف پروتئین بيشتر، باعث حجم عضلانی بيشتر می شود؟

اين استراتژي را براي مصرف پروتئین خود به كار ببريد تا رشد عضلاتتان بهتر شود . البته فرمول

اين استراتژي را براي مصرف پروتئین خود به كار ببريد تا رشد عضلاتتان بهتر شود . البته فرمول پايه همان توصيه هميشگي است يعني مصرف روزي ۲/۲ گرم پروتئین به ازاي هر كيلو از وزن بدن. فرمول ۲/۲ گرم يك استاندارد طلايي براي رشد عضلات به حساب مي آيد . در سالهاي گذشته بدنسازان روزانه مقدار پروتئین بيشتري نسبت به فرمول ياد شده مصرف مي كردند و حتي تعدادي از آنها چيزي حدود ۳ برابر آن مصرف پروتئین در روز داشتند . حال آيا اين مقدار اضافي موجب افزاش حجم عضلاني بيشتري در بدن مي شود؟ پاسخ هم بله است هم خير.

مصرف پروتئین كافي براي رشد عضلات يك بايد به حساب مي آيد و چنانچه شما روزانه بيشتر از ۲/۲ گرم پروتئین به ازاي هر كيلو از وزن بدن مصرف كنيد مسلما تمام نياز بدني خود را تحت پوشش قرار مي دهيد و اطمينان خواهيد داشت از وجود پروتئین بيش از حد مورد نياز شايد به اندازه مصرف سيكلي و چرخشي آن در عضله سازي موثر نباشد . در اين مقاله توضيح خواهم داد كه چطور پروتئین مورد نياز بدن خود را مصرف كنيد . در اين طرح بعضي روزها پروتئین كمتري در رژيم داريد و برخي روزها پروتئین بيشتر اين نوع مصرف پروتئین يك روش عالي براي رشد عضلات به حساب مي آيد .

اصول پروتئین خوردن ۲/۲ گرم را فراموش نكنيد

مصرف پروتئين طبق فرمول ياد شده تاثير بسيار زيادي در رشد عضلات دارد. به عنوان مثال يك بدنساز ۹۰ كيلويی كه بايد روزي ۲۰۰گرم پروتئين به بدن خود برساند اگر ميزان مذكور را براي بدن تامين سازد در واقع بدن را با مقدار پروتئين كافي جهت بازسازي و ترميم عضلاني كه از تمرين آسيب ديده اند  تامين كرده است زماني كه عضلات بازساز و ترميم شوند نتيجه آن مسلما چيزي جز رشد نيست . بدون توجه به اينكه شما در حال حاضر براي افزايش حجم تمرين مي كنيد يا اينكه براي شركت در مسابقه رژيم داريد يا چند هفته اي است كه به بدن استراحت داده ايد بايد سعي كنيد حداقل پروتئين مورد نياز بدن را تامين كنيد .

چقدر پروتئين بيش از حد به حساب مي آيد ؟


اگر فكر مي كنيد نياز است كه به ازاي هر كيلو از وزن بدن ۴/۴ گرم پروتئين مصرف كنيد با فرض اينكه ۹۰كيلو وزن داشته باشيد بايد روزانه ۴۰۰گرم پروتئين براي بدن خود تامين كنيد . اين مقدار پروتئين يعني مقادير خيلي زياد مرغ ،گوشت و تخم مرغ اگر تمركز خود را روي پودر هاي پروتئيني قرار دهيد ۴۰۰گرم در روز مي شود چندن نوشيدني و ممكن است با مشكلاتي هم در سيستم گوارشي خود مواجه شويد .

به اعتقاد من انقدر پروتئين اضافي است گرچه ناگفته نماند مصرف چنين مقدار پروتئيني در حال حاضر بين خيلي از بدنسازان حرفه اي رواجدارد اما  توصيه نمي كنم در این حد هیچ بدنسازی پروتئین مصرف کند زیرا چنین پیشنهادی صرفا نشان دهنده عدم درک صحیح چگونگی فرآیند رشد عضلات است.رشد عضلانی وابسته به مصرف یک مقدار پروتئین مشخص است نه مقدار پروتئین مشخص است نه مقدار بیش از حد و البته ارتباط با مصرف کربوهیدرات هم دارد .غلات
ترکیب صحیح کربوهیدرات و پروتئین نسبت به داشتن یک رژیم پروتئین و کم کربوهیدرات تاثیر بسیار قوی تری در عضله سازی دارد . افرادی که پروتئین را بیش از حد مصرف می کنند معمولا کربوهیدرات کمی در رژیم خود دارند. بدون توجه به مصرف زیاد پروتئین چنانچه در طول روز کربوهیدرات کمی مصرف شود (درست حالی که در رژیم های کربوهیدرات بر پروتئین اتفاق می افتد ) به بدن برسد ممکن است از رشد عضلات در بهترین حالت جلوگیری شود مضاف بر اینکه بدون توجه به مقدار پروتئین مصرفی روزانه برای رشد بدن محدودیتی وجود دارد . تاکید می کنم که مصرف ۴/۴ گرم پروتئین به ازای هر کیلو از وزن بدن برای هر بدنسازی در هر سطح اضافه است .

چگونه مصرف پروتئین را سیکلی کنید؟

اگرچه شاید با مصرف روزانه ۲/۲ گرم پروتئین به صورت مداوم نتایج خیلی خوبی حاصل کنید اما با مصرف سیکلی پروتئین شاید نتایج بهتری به دست آورید اینجا یک برنامه مصرفی سیکلی پروتئین ارائه می شود که می توانید در قالب های ۱۴ روزه یعنی ۲ هفته ای از آن استفاده کنید .

مرحله اول : ۵ روز اول مصرف کمتر از معمول

برخلاف باور عمومی یک بدنساز با مصرف مقدار پروتئینی کمتر از معمول بدنش جمع و پژمرده نمی شود . در واقع بدن ابتدا با تغییر دادن سرعت متابولیسم خود نسبت به کاهش پروتئین دریافتی از خود واکنش نشان می دهد .
وقتی شما پروتئین کمتری مصرف می کنید بدن به سرعت هماهنگ شده و سرعت سوخت و ساز پروتئین ها را کاهش می دهد کاهش سرعت متابولیسم پروتئین ها یک تاثیر آنتی کاتابولیک یا ضد تحلیل است در حمایت از رشد عضلات فرآیند آنتی کاتالیک نیمی از مبارزه است .
اگر شما بتوانید همواره جریان آنتی کاتابولیک را در بدن داشته باشید مثل یک علف هرز عضلات تان رشد خواهد کرد . به هر حال با کاهش دادن مصرف پروتئین در ۵ روز اول این سیکل ۱۴ روزه بدن کاملا در یک وضعیت آنتی کاتابولیک قرار می گیرد .

مرحله دوم : مصرف پروتئین زیاد بعد از ۵ روز اول

در مرحله اول کاهش مصرف پروتئین باعث آزاد شدن آنزیم هایی جهت ورود بدن به وضعیت آنتی کاتابولیک می شود ، حالا بعد از ۵ روز روش کار را تغییر می دهیم مصرف پروتئین اضافی در حالی که آنزیم های آرام کننده متابولیسم پروتئین ها در بدن وجود دارند باعث ذخیره بیش از حد پروتئین ها در عضلات می شود . همچنین یک تغییر در مصرف پروتئین (از کم به زیاد ) یک تحریک بزرگ برای افزایش سنتز پروتئین ها به حساب می آید یعنی به عبارتی عضلات جدید ساخته می شوند .
در مرحله دوم باید روزانه به ازای هر کیلو از وزن بدن بین ۳/۳ الی ۳/۸ گرم پروتئین مصرف کنید . این کار را باید به مدت ۹ روز ادامه دهید . این به اندازه کافی برای بدن طولانی هست که بتواند از وضعیت فوق آنابولیک پیش آمده سود ببرد.

درباره اصغر مرادی

قهرمان هشت دوره پرورش اندام ومربی بین المللی فدراسیون جهانی بدنسازی IFBB-تحصیل کرده تربیت بدنی-مدیر مجتمع ورزشی گلها-مدیر شرکت تولید دستگاههای بدنسازی بادی فول-مدیر سایت اتحادیه بدنسازی ایران-مشاور مربیگری ,مدیریت وبازاریابی باشگاههای بدنسازی

132 thoughts on “آيا مصرف پروتئین بيشتر، باعث حجم عضلانی بيشتر می شود؟

  1. sanasun20@gmail.com'
    1. نویسنده:
      1. Masa.abazari@yahoo.com'
        1. نویسنده:
      2. mory.m.c.11@gmail.com'
  2. elia.omen72@yahoo.com'
    1. نویسنده:
  3. ehsanrahmati913@yahoo.com'
    1. نویسنده:
  4. alialiali303@yahoo.com'
    1. نویسنده:
  5. heydar.poor@yahoo.com'
    1. نویسنده:
  6. navidmalikzade@yahoo.com'
    1. نویسنده:
  7. hadi.hh74@yahoo.com'
    1. نویسنده:
  8. a_abdollahnejad@yahoo.com'
    1. نویسنده:
  9. yaghoub_sr4@yahoo.com'
    1. نویسنده:
  10. yaghoub_sr4@yahoo.com'
  11. yaghoub_sr4@yahoo.com'
  12. alirezarashid9379870@gmail.com'
    1. نویسنده:
  13. mortaza02@gmail.com'
    1. نویسنده:
  14. mohsensoormeh@yahoo.com'
    1. نویسنده:
  15. Amirhossein2571@gmail.com'
  16. gandomgole@gmail.com'
    1. نویسنده:
  17. 7441900243reza@gmail.com'
    1. نویسنده:
  18. abbas_biran@yahoo.com'
    1. نویسنده:
  19. Masoud_black_eyes@yahoo.com'
    1. amin4u@gmial.com'
  20. maryam65aryanfar@gmail.com'
    1. نویسنده:
  21. hamidreza0263@gmail.com'
  22. aydin.hoseini@ymail.com'
  23. aydin.hoseini@ymail.com'
  24. aydin_hoseini@ymail.com'
    1. نویسنده:
  25. majid77@yahoo.com'
    1. نویسنده:
  26. masih.jafari@yahoo.com'
    1. نویسنده:
  27. Babak.azarey@gmail.com'
  28. p.eajabi@ymail.com'
    1. نویسنده:
  29. p.eajabi@ymail.com'
  30. behnamm681@gmail.com'
  31. Hamidreza.sheri43@gmail.com'
    1. نویسنده:
  32. amin.asadi90@gmail.com'
  33. shoseini907@yahoo.com'
  34. sayariamirmohamad@yahoo.com'
  35. SaMAn.mrGoOD.2015@gMAiL.cOm'
    1. نویسنده:
  36. SaMAn.mrGoOD.2015@gMAiL.cOm'
    1. نویسنده:
  37. SaMAn.mrGoOD.2015@gMAiL.cOm'
    1. نویسنده:
      1. SaMAn.mrGoOD.2015@gMAiL.cOm'
  38. baran.shoja46@Jmail.com'
    1. نویسنده:
  39. merajninja@gmail.com'
    1. نویسنده:
  40. www.gliotgfog@gmail.com'
    1. Payam_nkh@yahoo.com'
  41. Aziz.masoom77@gmail.com'
  42. Omid.hanifehnejad@gmail.com'
  43. m.t.bnd@gmail.com'
    1. نویسنده:
  44. m.t.bnd@gmail.com'
  45. behrangsarkhosh72@gmail.com'
  46. saniiiholloween@yahoo.com'
  47. sajad.alinejad1985@gmil.com'
  48. 025lk@gmail.com'
  49. tehran.love70@gmail.com'
  50. ss6173@yahoo.com'
    1. نویسنده:
  51. raziijooon72@gmail.com'
    1. نویسنده:
  52. Rahill2012@yahoo.com'
  53. mahyarnouroozi1375@gmail.com'
    1. نویسنده:
  54. hossein.shojaei76@gmail.com'
    1. Peymanpashaei5@gmail.com'
  55. sajad.pc92@gmail.com'
  56. mahsa_tooshani@yahoo.com'
  57. Najaf.mirsalari@Yaho.com'
    1. نویسنده:
  58. eng.bohlooli@gmail.com'
  59. mehranmoeini79@gmail.com'
    1. نویسنده:
  60. ali.okhravi76@yahoo.com'
  61. amirjabbary1380@gmail.com'
    1. نویسنده:
  62. Gcbh@gmail.com'
  63. varoojfreezetak@yahoo.com'
    1. نویسنده:
  64. sajjadtaks@yahoo.com'
  65. shayan11@yahoo.com'
    1. نویسنده:
      1. shayan11@yahoo.com'
  66. Unknownshrap@gmail.com'
  67. Djdjdmdk@gmail.com'
  68. ama1223@yahoo.com'
  69. arminking93@gmail.com'
    1. نویسنده:
  70. Djdjdmd7k@gmail.comfh'
  71. Ghgkxhg@gmail.com'
  72. ali.mozaffari11@yahoo.com'
    1. نویسنده:
  73. mrasooli303@gmail.com'
  74. mrasooli303@gmail.com'
  75. shayan11@yahoo.com'
    1. نویسنده:
  76. arya_mansoori@yahoo.com'
  77. Amirho33ein026@gmail.com'
  78. hadivip@yahoo.com'
    1. نویسنده:
      1. hadivip@yahoo.com'
  79. tehran.love70@gmail.com'
    1. نویسنده:
  80. ss6173@yahoo.com'
    1. نویسنده:
  81. tehran.love70@gmail.com'
    1. نویسنده:

ثبت دیدگاه