تمرین ایمن و استاندارد در پاورلیفتینگ

مهمترین قابلیتی که پاور رک در حرکاتی مثل ددلیفت در اسکوات برایتان فراهم می کند ، امنیت بیشتر

مهمترین قابلیتی که پاور رک در حرکاتی مثل ددلیفت در اسکوات برایتان فراهم می کند ، امنیت بیشتر در طول اجرای این حرکت است ، به خصوص در حرکت اسکوات . چرا که حتی اگر یار تمرینی هم نداشته باشید، می توانید با وجود پاور رک از وزنه های کاملا ً سنگینی بهره بگیرید. تنها کافیست پایه های پشتیبان را در ارتفاعی کمتر از پایین ترین نقطه دامنه حرکت قرار دهید و چنانچه در اجرای حرکات و برخاستن از پایین ترین نقطه موفق نباشید ، براحتی وزنه را روی پایه ها رها کنید .

تمرین ایمن و استاندارد در پاورلیفینگ
اسکوات نیمه داخل پاور رک ایمنی بیشتر تنها یکی از قابلیت هایی است که پاور رک در اختیارتان می گذارد. مهمتر از آن امکان تقویت قدرت شما در بخش های مختلفی از دامنه حرکات است . می توانید پایه های ایمنی را در بخش میانی دامنه حرکت است . می توانید پایه های ایمنی را در بخش میانی دامنه حرکت قرار دهید و به اجرای اسکوات نیمه در نیمه بالایی دامنه با وزنه هایی بیشتر از حداکثر وزنه ای که می توانید در اسکوات کامل استفاده کنید بپردازید . در این صورت به راحتی امکان استفاده از وزنه ای که حدود ۵۰ کیلو گرم سنگین تر ازمعمول باشد برایتان فراهم خواهد بود. هدف از اجرای اسکوات نیمه داخل پاور رک ، این است که پشت شما به وزنه های سنگین تر وفق یابد. بسیاری از افراد  در پی این شیوه می توانند در اسکوات کامل افزایش رکورد بیشتری داشته باشند .

بسیاری از پاورلیفترها نزدیک به رقابت از اسکوات نیمه داخل پاور رک استفاده می کنند . به این منظور شروع کار با اجرای ۸ تا ۱۵ تکرار با ۸۰ تا ۸۵ درصد وزنه بیشینه اسکوات کامل را توصیه می کنم و به دنبال آن باید سعی کنید هر جلسه بر مقدار وزنه بیافزایید . در طول انجام اسکوات نیمه ، توصیه می کنم از کمربند و زانو بند مناسب استفاده کنید . در واقع تنها به این دلیل که داخل رک در حال حرکت هستید به این معنی نیست که می توانید از فرم مناسب خارج شوید.

در طول اجرای اسکوات نیمه هم باید کاملا محکم و با تمرکز باشد ، دقیقاً مشابه وقتی اسکوات کامل را اجرا می کنید . می توانید به تناوب از اسکوات کامل یا اسکوات نیمه داخل پاور رک در جلسات تمرین خود بهره بگیرید .

ددلیفت نیمه داخل پاور رک

قابلیت مهم دیگری که پاور رک در اختیار می گذارد ، امکان اجرای ددلیفت نیمه است . این نوع از اجرای ددلیفت برای لیفترهایی که عضلات فیله عیفی دارند و این یک محدودیت در افزایش رکورد ددلیفت شان به شمار می آید، بسیار مفید است . با قرار دادن پایه های پشتیبان در سطحی حدود زانو ، می توانید ددلیفت را در نیمه بالایی دامنه حرکت اجرا کنید ، در نتیجه امکان استفاده از وزنه های بسیار سنگین تر از معمول فراهم می شود ، حتی تا ۵۰ کیلوگرم بیش از حداکثر وزنه ای که در ددلیفت کامل توانایی جابجا کردنش را دارید . ضمناً مشابه اسکوات نیمه ، این شیوه از اجرای ددلیفت هم باعث می شود بدن شما به تحمل وزنه های بیشتر وفق یابد و در نتیجه در افزایش رکورد خود در ددلیفت کامل موفق تر خواهید بود .

می توانید ددلیفت نیمه داخل پارو رک را به صورت یک هفته در میان با ددلیفت کامل جایگزین کنید . استفاده از کمربند و بندلیفت را در این حرکت به شما توصیه می کنم ، این نوع ددلیفت به قدرت گرایی دست هایتان هم کمک می کند با وجود اینکه از بندلیفت هم استفاده می کنید . در واقع به سرعت شاهد افزایش قدرت گیرایی دست هایتان خواهید بود .
جمع بندی آنچه ذکر شد ، تنها تعدادی از مهمترین قابلیت های پاور رک در تقویت قدرت شما برای حرکات پایه بود ، می توانید در تمرینات و حرکات دیگری هم به طور گسترده ای از پاور رک بهره بگیرید و از مزایای مختلفی که در جهت ارتقاؤ ایمنی و افزایش قدرت شما دارد بهره مند شوید .

درباره اصغر مرادی

قهرمان هشت دوره پرورش اندام ومربی بین المللی فدراسیون جهانی بدنسازی IFBB-تحصیل کرده تربیت بدنی-مدیر مجتمع ورزشی گلها-مدیر شرکت تولید دستگاههای بدنسازی بادی فول-مدیر سایت اتحادیه بدنسازی ایران-مشاور مربیگری ,مدیریت وبازاریابی باشگاههای بدنسازی

ثبت دیدگاه