برنامه بدنسازی

موزیک بدنسازی

کلیپ بدنسازی

معرفی کارخانه بدنسازی

آموزش مربیان

کاتالوگ

مقالات

مشاوره تجهیز باشگاه

اخبار بدنسازی

لیست مربیان بدنسازی

لیست باشگاه بدنسازی

تبلیغات

برنامه بدنسازی

موزیک بدنسازی

کلیپ بدنسازی

معرفی کارخانه بدنسازی

آموزش مربیان

مقالات

اخبار بدنسازی

کاتالوگ

مشاوره تجهیز باشگاه

تبلیغات

لیست باشگاه بدنسازی

لیست مربیان بدنسازی

logo
منو
برنامه بدنسازی

موزیک بدنسازی

کلیپ بدنسازی

معرفی کارخانه بدنسازی

آموزش مربیان

کاتالوگ

مقالات

مشاوره تجهیز باشگاه

اخبار بدنسازی

لیست مربیان بدنسازی

لیست باشگاه بدنسازی

تبلیغات

برنامه بدنسازی

موزیک بدنسازی

کلیپ بدنسازی

معرفی کارخانه بدنسازی

آموزش مربیان

مقالات

اخبار بدنسازی

کاتالوگ

مشاوره تجهیز باشگاه

تبلیغات

لیست باشگاه بدنسازی

لیست مربیان بدنسازی

مکمل هیچ وقت جای غذا را نمی گیرد

مکمل هیچ وقت مثل غذا نیست!!!

عدم یاداشت برداری از غذاهایی که می خورید

می دانم که این برای بسیاری از شما مضحک است ولی یاداشت برداری از هر آنچه به طور روزمره میل می کنید، برای پیشرفت تان ضروری است. دقیقاً همانطور که هر پاورلیفتر جدی و مصممی روی کره زمین یادداشت های روزانه دقیقی از تمرین خود دارد.

همانطور که بسیاری از شما یادداشت تمرین خود را همراه تان به باشگاه می برید و حتی بین ست ها مقدار دقیق وزنه ها و تکرارهای انجام شده را ثبت می کنید ولی تعداد بسیار معدودی پاورلیفتر وجود دارد که یادداشت مشابهی برای تغذیه یا مکمل های خود داشته باشند. چرا اینطور است؟

همه ما می دانیم که بدنسازان اغلب یادداشت های دقیقی در مورد تغذیه شان دارند. ولی آنچه شاید ندانید این است که تقریباً ورزشکاران موفق در تمام ورزش ها هم چنین یادداشت هایی دارند. شاید بپرسید خب یادداشت برداری و ثبت آنچه می خوریم چه فایده ای دارد؟

در پاسخ باید بگویم فواید بسیاری دارد. این برایتان امکان پیگیری هر آنچه وارد بدن تان می کنید را فراهم می کند. شاید تعجب کنید که چه نیازی به این کار است. پاسخ ساده است.

وقتی از تمرین خود یادداشت داشته باشید، می توانید آنرا مرور کنید و دریابید چه زمان هایی در بهترین شرایط بدنی بوده اید، کدام برنامه تمرین برایتان بهترین نتیجه را داشته چه تمریناتی باعث پیشرفت بیشتر شما شده یا چه برنامه تمرینی در تمرین زدگی و بروز آسیب دیدگی در شما نقش داشته. مشابه همین موارد در مور تغذیه هم صدق می کند. بدون شک در طول فعالیت خود بعنوان یک پاورلیفتر برنامه های تمرین مختلفی را تجربه می کنید و شکی نیست که برخی از آنها نتایج بهتری برای شما در پی خواهد داشت و برخی دیگر نتایج ضعیف تر و تنها از طریق یادداشت برداری از تمرینات است که می توانید در گذر زمان متوجه تفاوت اثر برنامه ها شوید. یادداشت برداری از آنچه می خورید به شما امکان می دهد تا پس از مدتی وقتی نتایج زحمات خود را مرور کنید و دریابید که کدام نسبت از درشت مغذی هایی از نظر افزایش سطح انرژی و دستیابی به بیشترین افزایش قدرت برایتان بهترین نتایج را داشته. همچنین می توانید با بررسی یادداشت های غذایی خود دریابید چه زمانی پیشرفت شما متوقف شده یا دچار تمرین زدگی شده اید.

این به شما امکان خواهد داد تا ارزیابی دقیقی داشته باشید از اینکه چه تغییراتی در برنامه غذایی تان می تواند چه نتایجی در پی داشته باشد. یادداشت برداری از غذاها و مکمل هایی که مصرف می کنید برای پیشرفت بهتر شما ضروری است بنابراین هر چه زودتر شروع کنید به انجام این کار به نفع شما خواهد بود.

عدم استفاده صحیح از مکمل ها

مکمل های غذایی که امروزه در دسترس ورزشکاران قرار دارد بسیار پیشرفته تر از آن چیزیست که حدود ۲۵ سال پیش وجود داشت زمانی که مکمل های غذایی شامل ترکیات محدودی بودند با طعم و مزه های منزجر کننده. از این بابت همه ما باید از پیشرفت صنایع غذایی و علوم تغذیه ممنون باشیم که چنین شرایطی را برای ما فراهم کرده. ضمناً آن دوران گذشته که ورزشکاران پول خود را خرج مکمل هایی می کردند که هیچ اثر مثبت واقعی نداشت و تنها به فریب تبلیغات رنگارنگ افراد به مصرفشان ترغیب می شدند.

حالا دورانی است که تحقیقات علمی و معتبر مختلفی بر روی مکمل ها انجام می شود و آثار دقیق اغلب آنها طی تحقیقات مختلفی مشخص شده البته اشتباه نکنید منظور من این نیست که تمام مکمل هایی که در حال حاضر در دسترس هستند کارایی و قدرت بالایی دارند.

ولی حداقل مکمل های مشخصی وجود دارند که از کارایی آنها اطمینان داریم. در واقع حالا ترکیبات متنوعی در دسترس هستند که توانایی آنها بر تقویت کارایی ورزشی به اثبات رسیده. مکمل هایی که مصرف آنها پیش از رقابت می تواند اثر قابل توجهی بر بهبود رکوردها و عملکرد ورزشکار روی صحنه داشته باشد و عدم بهره گیری از آنها نوعی غفلت و سهل انگاری به شمار می آید.

در این مورد دو مشکل اصلی وجود دارد: اول ورزشکارانی که از مزایای مکمل ها غافلند و اصلاً از آنها بهره نمی گیرند و دوم افرادی که به طور غلط و نامناسبی از مکمل ها استفاده می کنند. اگر تصمیم گرفته اید از مکمل ها استفاده نکنید. مثل این است که در یک رقابت آزاد پاورلیفتینگ از تجهیزاتی مثل سوت اسکوات، کمربند و زانو بند که دیگران استفاده می کنند اجتناب کنید. واضح است که در این صورت نمی توانید با آنها رقابت کنید و در واقع براحتی باعث کاهش قابلیت و توانایی خودتان شده اید.

اما در مورد افرادی که از مکمل ها استفاده می کنند هم مشکل این است که اغلب مصرف نابجایی از مکمل ها دارند. این هم دقیقاً مثل هدر دادن پولتان است در حالی که استفاده صحیح از آن می توانسته اثر مثبتی برایتان داشته باشد، با مصرف نابجا تنها سرمایه خود را هدر داده اید بدون اینکه سودی نصیب تان شود.

یکی دیگر از اشتباهات در مورد مکمل ها استفاده از آنها با هدف جبران کاستی های برنامه غذایی است. بسیارند افرادی که برنامه غذایی مناسبی ندارند و غذای آنها حتی برای حفظ کارایی یک گربه هم کافی نیست چه برسد به یک پاورلیفتر ۱۱۰کیلویی و در عوض بدنبال مصرف مکمل ها هستند برای اینکه سوء تغذیه خود را جبران کنند. مطمئن باشید اگر برنامه غذایی تان مناسب نباشد مکمل ها برایتان هیچ سودی نخواهد داشت. مسئله دیگر در مورد مکمل ها این است که آنها تنها مکملند به این منظور استفاده می شوند که توانایی شما را کمی تقویت کنند نه اینکه تمام کم کاری ها و ضعف هایتان را جبران کنند.

پایه برنامه غذایی شما باید از مواد غذایی با کیفیت و مناسب تشکیل شده باشد تنها در این صورت است که می توان مکمل های مناسبی را برایتان تعیین کرد. وقتی پایه و فنداسیون ضعیف باشد ساختن بنایی محکم با هیچ نوع مصالحی ممکن نخواهد بود. در عوض اگر برنامه غذایی اصولی مناسبی داشته آن وقت می توانید با بهره گیری از مکمل های مناسب به کارایی و توان بالاتری دست یابید.

تبعیت از برنامه غذایی دیگران

این اشتباهی است که از سوی پاورلیفترهای زیادی که در تلاش هستند تا از برنامه غذایی مناسبی تبعیت کنند، دیده می شود. آنها تصور می کنند «خب اگر یک قهرمان مشهور روزانه ۱۰۰۰۰ کالری دریافت می کند پس من هم باید همین کار را کنم» این طرز فکر کاملاً اشتباهی است.

هر فردی خصوصیات خاص خود را دارد و نیازهای غذایی و مصرف انرژی متناسب با خود را دارد. ولی بسیاری از پاورلیفترها تصور می کنند که چون در رده وزنی خاصی هستند می توانند از برنامه غذایی مشابهی با دیگر قهرمانان همان دسته وزنه استفاده کنند.

اگر اینطور بود که کار بسیار آسان بود برنامه غذایی یک قهرمان کافی بود تا همه با تبعیت از آن برنامه به موفقیت های چشمگیری دست یابند. تبعیت از برنامه غذایی یک قهرمان مثل این است که از همان ابتدای شروع تمرین سراغ برنامه تمرین یک قهرمان بروید. تنها از طریق ارزیابی های یک کارشناس تغذیه است که نیاز های غذایی شما به طور دقیق مشخص می شود و برنامه غذایی متناسب با اهدافتان قابل تنظیم خواهد بود. تغذیه ورزشی عرصه گسترده ایست و چیدن تصادفی پازل ها جز شکست نتیجه ای نخواهد داشت.

آیا این مقاله مفید بود؟ امتیاز دهید

اولین امتیاز را بدهید
مقالات تصادفی

اگر سوال جدیدی دارید در زیر این مطلب مطرح کنید تا به سوال و جواب ها اضافه شود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

درج آگهی بدنسازی