برنامه بدنسازی

موزیک بدنسازی

کلیپ بدنسازی

معرفی کارخانه بدنسازی

آموزش مربیان

کاتالوگ

مقالات

مشاوره تجهیز باشگاه

اخبار بدنسازی

لیست مربیان بدنسازی

لیست باشگاه بدنسازی

تبلیغات

برنامه بدنسازی

موزیک بدنسازی

کلیپ بدنسازی

معرفی کارخانه بدنسازی

آموزش مربیان

مقالات

اخبار بدنسازی

کاتالوگ

مشاوره تجهیز باشگاه

تبلیغات

لیست باشگاه بدنسازی

لیست مربیان بدنسازی

logo
منو
برنامه بدنسازی

موزیک بدنسازی

کلیپ بدنسازی

معرفی کارخانه بدنسازی

آموزش مربیان

کاتالوگ

مقالات

مشاوره تجهیز باشگاه

اخبار بدنسازی

لیست مربیان بدنسازی

لیست باشگاه بدنسازی

تبلیغات

برنامه بدنسازی

موزیک بدنسازی

کلیپ بدنسازی

معرفی کارخانه بدنسازی

آموزش مربیان

مقالات

اخبار بدنسازی

کاتالوگ

مشاوره تجهیز باشگاه

تبلیغات

لیست باشگاه بدنسازی

لیست مربیان بدنسازی

Vitrix

Vitrix

امروزه علاوه بر مکمل های غذایی پروتئینی و علاوه بر چربی سوزهایی که در بازار می بینید و علاوه بر دیگر مکمل های غذایی که به فراوانی در بازار عرضه می شود مکمل هایی نیز باب روز شده اند به این مضمون که این مکمل ها افزاینده ترشح تستوسترون در بدن هستند و عمده ترین مورد استفاده این مکمل ها کهن سالانی هستند که بدن شان به دلیل کهولت سن، تستوسترون کافی تولید نمی کند و به دلیل همین ناکافی بودن ترشح تستوسترون در بدن نیز علایم کمبود این هورمون در بدن این افراد بروز می کند که به عنوان مثال می توان به افت شدید قوای مردانه و از دست رفتن خلق و خوی دوران جوانی و از دست رفتن نشاط و شادابی و موارد مشابه اشاره کرد.

البته در موارد پزشکی برای درمان این افراد از هورمون درمانی و تزریق تستوسترون یا تزریق هورمون های تحریک کننده ترشح تستوسترون استفاده می شود ولی در دنیای مکمل های غذایی نیز فرآورده هایی برای این منظور تولید شده است و این مکمل ها در این فصل از کتاب تشریح می شود نیز این دسته از مکمل های تعلق دارد.
البته به این مهم نیز باید اشاره کرد که این مکمل و این دسته از مکمل ها علاوه بر این که در مورد افراد کهنسالی که بدن شان ترشح کافی تستوسترون ندارد مورد استفاده قرار می گیرد در مورد افرادی که در باشگاه های پرورش اندام فعالیت می کنند نیز مورد استفاده است چرا که افزایش ترشح طبیعی تستوسترون علاوه بر بازگشت توانایی های از دست رفته در سنین بالا به تشدید رشد عضلانی و حتی به افزایش قدرت بدنی نیز کمک می کند و در این میان افرادی که به دلیل استفاده های مکرر و طولانی مدت از استروئیدها، میزان ترشح تستوسترون بدن شان شدیدا افت کرده است نیز از این مکمل ها برای تشدید ترشح دوباره تستوسترون در بدن استفاده می کنند.
افت سطح ترشح تستوسترون در بدن مردان و مخصوصا در بدن ورزشکاران امروزه از معضلات عدیده ای است که در میان افرادی که برای گرفتن مشاوره سر می زنند به روشنی مشهود است.

این سکه دو رو دارد!

افرادی که در دوره های استروئیدی سنگین و طولانی مدت که این روزها باب روز پرورش اندام و ورزش های قدرتی شده است فرو می روند از یک سو استروئید های سنتیک را وارد بدن کرده و رشد را تجربه نموده و در آینه هایی که در باشگاه ها یافت می شود از رشدی که حاصل می کنند لذت می برند ولی بی خبرند که از سویی دیگر همین روند به کاهش و در برخی موارد متوقف شدن روند تولید تستوسترون در بدن ختم می شود.

نتیجه اسف بار

نتیجه این می شود که پس از یکی دو سال با استوپ کامل در رشد رو در رو شده و دیگر پاسخ مناسب از تزریق استروئیدها را نگرفته و به هر دری می زنید ولی راه خلاصی از این استوپ پیدا نمی کنید.

تاثیر تستوسترون

تاثیر تستوسترون در بروز صفات مردانه و در تشدید رشد عضلانی و در افزایش قدرت امری نیست که بتوان آن را انکار کرد و درست به همین دلیل هم عده ای از افراد از نمونه های تزریقی و دارویی این هورمون در پرورش اندام استفاده کرده و با وجود اینکه عوارض بی شماری را نصیب خود می کنند اما با این عمل به عضله سازی در بدن خود کمک می کنند.

بهبود مجاز رشد

در این میان مکمل سازان نیز عمدتا با استفاده از ترکیبات گیاهی افزاینده ترشح تستوسترون مکمل هایی را عرضه کرده اند که اگر چه قدرت تستوسترون های تزریقی را ندارد ولی با افزایش محسوس میزان ترشح تستوسترون در بدن تا حدود زیادی به بهبود رشد کمک می کند و در این میان افرادی که از عوارض جانبی تستوسترون و استروئیدها هراس دارند از این سری مکمل ها استفاده می کنند و صد البته نتایج به دست آمده نیز بد نبوده است!

تفاوت از زمین تا آسمان!

به این موضوع مهم نیز توجه داشته باشید بین تزریق تستوسترون خارجی و تحریک بدن نسبت به ترشح تستوسترون خارجی و تحریک بدن نسبت به ترشح تستوسترون فاصله زیادی وجود دارد. اولی به غایت خطر ساز و مشکل ساز بوده و دومی تا حدود زیادی سالم و بی خطر است.

گیاه تریبولوس

نمونه های قدیمی این سری از مکمل ها همان مکمل شناخته شده و تا حدود زیادی لوث شده تریبولوس است که از گیاهان مناطق مختلف جهان تولید می شد و امروزه هر شرکتی که دست به ساخت مکمل های افزایش سطح تستوسترون می زند نمونه هایی از این گیاه را در این مکمل ها کار گذاشته و در مورد قدرت این ترکیب سخن رانی های عریض و طویل کرده و آن را در برابر نمونه های مشابه و حریف به غایت قوی جلوه داده و نمونه های مشابه می کوبد و تولید کننده همین مکمل نیز از وجود ۱۰۰۰ میلی گرم از بهترین تریبولوس های تولید شده در آلمان در ترکیب مکمل تولیدی خود خبر داده و آن را در برابر تریبولوس های تولید شده در بلغارستان و دیگر کشورها که در ترکیب مکمل های مشابه یافت می شود بسیار قوی تر از ارزیابی کرده و آن را تا به عرش بالا برده است.
این ترفندها و این داستان بافی های تجاری، جنبه بازار گرمی دارند و بدون تعارف باید گفت که ابدا نزدیک به واقعیت نیستند و هر مکمل مزایای خاص خود را داشته و معایب خاص خود را نیز داشته است.

NTS-5

به گفته شرکت سازنده در ترکیب این مکمل علاوه بر تریبولوس مقادیری از ترکیب NTS-5 نیز یافت می شود. توجه داشته باشید که این نام، نام تجاری است که این شرکت بر روی ترکیبی که خود ادعا می کند در این محصول به کار گذاشته است نهاده است!

مهار استروژن

گفته می شود که این مکمل از یک سو به افزایش سطح ترشح طبیعی تستوسترون در بدن کمک کرده و از سوی دیگر به مهار هورمون زنانه استروژن در بدن مردان نیز کمک می کند.
حتما توجه دارید زمانی که ترشح تستوسترون در بدن بالا می گیرد تبدیل این هورمون مردانه به هورمون زنانه استروژن نیز گهگاه دردسر ساز شده و به مشکلاتی از قبیل نوک سینه و تجمع آب زاید در بدن و باقی مشکلات و مسائل ختم می شود و اغلب ورزشکاران از این رو در دوره های حجمی که دارند و در کنار داروها و یا در کنار مکمل های افزاینده ترشح تستوسترون از داروها و یا مکمل های مهار کننده تبدیل تستوسترون به استروژن استفاده می کنند.

ادعایی تحقق پذیر

این محصول گفته می شود علاوه افزایش ترشح تستوسترون و علاوه بر بالانس کردن هورمون های بدن به افزایش حجم و تشدید رشد عضلانی نیز کمک می کند و به دلیل بالا رفتن محسوس میزان ترشح تستوسترون در بدن، این امر را تا حدود زیادی می توان تحقق پذیر دانست!

دوره های PCT

همانگونه که ذکر شد عده ای از افراد به صورت دوره ای از استروئیدها استفاده می کنند و برخی دیگر از افراد که محتاط تر هستند به صورت دوره ای از پروهورمون هایی که روزگاری تولید می شد و دیگر تولید نمی شود بهره می گیرند. سطح ترشح تستوسترون این افراد در اثر استفاده از این ترکیبات معمولا افت می کند و این افت سطح ترشح تستوسترون به افت محسوس حجم و قدرت ختم شده و حفظ پس از قطع مصرف دارو را برای افراد به غایت مشکل می کند.

عملکرد پروهورمون ها

از این سرس مکمل ها که به افزاینده های ترشح تستوسترون در بدن نیز شهره شده اند می توان در دوره های پاکسازی پس از دوره های استروئیدی نیز برای بالانس کردن هورمون های بدن و برای حفظ حجم استفاده نمود. به این مهم نیز باید اشاره داشته باشیم که در حقیقت بدنه و پایه اصلی اغلب مکمل هایی که کارایی مشابه با این مکمل را دارند گیاه تریبولوس بوده است و این مکمل اخیر نیز از این قاعده مستثنی نبوده است.

فرمی متفاوت

عصاره تریبولوسی که در ترکیب این مکمل به کار گرفته شده است برخلاف فرم کمل های مشابه که همگی جامد هستند فرمی مایع و سیال گونه دارد و از این رو و بر اساس آنچه که کمپانی سازنده این محصول وعده می دهد می توان به جذب هر چه بیشتر این محصول امیدوار بود.

عوارض

معمولا استفاده از داروهای افزاینده ترشح تستوسترون عوارض جانبی نه چندان خوشایندی را نیز در مورد برخی از افراد در پی دارد ولی ادعا می شود که استفاده از مکمل چنین عوارضی را در پی نخواهد داشت هر چند اثرات این مکمل را نیز هرگز نمی توان با اثراتی که از داروهای غیر مجاز و از داروهای هورمونی و استروئیدی گرفته می شود قیاس نمود.

فرم دارویی

این محصول به صورت کپسول های مایع و در بسته بندی های ۹۰ و ۱۸۰ تایی به بازار عرضه شده است.

طریقه مصرف

به دلیل اینکه این محصول و کپسول های این مکمل، حالتی مایع دارند مصرف روزانه یک وعده از آن برای گرفتن اثر کفایت می کند. به طور خلاصه می توان مصرف ۶ کپسول از این مکمل قبل از تمرین را کافی و وافی دانست و این در حالی است که معمولا دستور مصرف مکمل های مشابه به صورت چندین وعده در روز توصیه می شود. در روزهایی که تمرین نداشته باشید نیز می توانید این ۶ کپسول را بین دو وعده ناهار و شام و یا بین دو وعده صبحانه و ناهار میل کنید.

هشدار

استفاده از این مکمل نیز همانند اغلب مکمل های غذایی برای سنین زیر ۱۸ سال اکیدا ممنوع اعلام شده است و همچنین شرکت سازنده قویا هشدار داده است افرادی که از بیماری هایی همانند فشار خون بالا، آریتمی قلبی، نارسایی های قلبی و عروقی، مشکلات کبدی، افسردگی های روانی، اضطراب، تشویش، کم خونی و بزرگی پروستات و دیگر بیماری های جسمی و روانی رنج برده و به دستور پزشک دارو مصرف می کنند قبل از مصرف این مکمل باید با پزشک خود مشورت کنند.

کمپانی سازنده این محصول همچنین اکیدا هشدار داده است که استفاده از این محصول برای بانوانی که در دوران شیردهی و بارداری به سر می برند نیز ممنوع است.
در صورتی که با مصرف این مکمل دچار سر درد و واکنش های منفی بدن شدید ابتدا دز مصرف را کاهش دهید و در صورت برطرف نشدن این علایم آزار دهنده، مصرف این مکمل را متوقف کنید.

آیا این مقاله مفید بود؟ امتیاز دهید

اولین امتیاز را بدهید
مقالات تصادفی

اگر سوال جدیدی دارید در زیر این مطلب مطرح کنید تا به سوال و جواب ها اضافه شود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

درج آگهی بدنسازی