۵روغن سالم ویژه بدنسازی

اگر در رابطه با علم بدنسازی آگاهی کافی داشته باشید می دانید که عبارت “بدون چربی” خیلی وقت است که از دور خارج شده و جای خود را به عبارت “چربی های سالم” داده است. چربی های سالم کمک می کنند تا به حفظ بافت بدن بپردازیم. آنها یک منبع انرژی عالی را مهیا می کنند و به حفظ سطح قند خون در شرایط عادی نیز کمک می کنند. از منابع بلند مدت آنها بهینه ساختن کارکرد سیستم های قلبی و گردش خون است.
اما اگر مصرف خود را به روغن زیتون به جهت استفاده در سالاد و روغن های گیاهی به منظور سرخ کردن محدود کنید این منافع را از دست داده اید. روغن سایر میوه ها و دانه ها را نیز در رژیم غذایی خود بگنجانید. علاوه بر این که طعم ها و مزه هایمتفاوتی را می چشید بهتر می توانید از عهده تهیه غذاهای ویژه رژیم تان بدون تقلب کردن و به مخاطره انداختن سلامتی تان برآیید. برای تهیه مواد غذایی متفاوت می توانید از روغن های متفاوت اما در عین حال سالم استفاده کنید. در این مقاله وظیفه ما معرفی بهترین ها به شماست.

۱-روغن نارگیل
در دهه ۱۹۹۰ یا کمی پیش تر بسیاری از افراد معتقد بودند که روغن نارگیل هیچ جایی در یک رژیم غذایی سالم ندارد. در کنار روغن خرما و سویا، روغن نارگیل به عنوان یک چربی مضر شناخته می شد. البته، این عقاید شاید زیاد هم اشتباه نبود زیرا این افراد بیشتر با روغن نارگیل هیدروژنه سر و کار داشتند. فرآیند هیدروژن سازی این روغن منجر می شود که تمام خواص مفید این روغن نظیر تامین اسیدهای چرب ضروری و خاصیت آنتی اکسیدانی آن از بین برود. اما بر عکس، روغن نارگیل اصل که به صورت جامد در شیشه های کوچک فروخته می شود، خوشمزه، مغذی و بسیار مفید به ویژه برای استفاده در کنار سبزیجات است.

 

روغن نارگیل

یکی از منافع بسیار برجسته روغن نارگیل غنی بودن آن به جهت حضور اسید لوریک است. یک اسید چرب زنجیره ای که بدن تان آن را بسیار موثرتر از هر چربی دیگری می سوزاند و این مساله از آن یک غذای پر انرژی می سازد. هم چنین حضور ویتامین های K وe در روغن نارگیل به حمایت از سلامت پوست و مو کمک می کنند.
روغن نارگیل یکی از بهترین جایگزین ها برای کره است. از آن مانند کره به راحتی بر روی نان تست یا کیک استفاده می شود. این در حالی است که طعم آن علاوه بر مغزی بودنش از کره بهتر است و در واقع افراد آن را به کره ترجیح می دهند. البته در پخت مواد غذایی نیز از آن به خوبی استفاده می شود.

۲-روغن گردو

 

روغن گردو

روغن گردو یکی از فوق العاده ترین چربی هایی است که می شناسید. البته اگر سعی کنید در سرخ کردن مواد غذایی از آن استفاده کنید ناامید می شوید. اما ریختن آن در سس سالاد و استفاده از آن در کنار سبزیجات بسیار مفید است. وقتی پای سلامتی به میان می آید، روغن گردو نقش مهمی را بازی می کند. آن به لحاظ حضور آنتی اکسیدان ها و رنگیزه های گیاهی مغزی بسیار غنی و حاوی چربی های اشباع شده بسیار اندکی می باشد. تنها یک قاشق غذاخوری روغن گردو دارای چربی های امگا فراوانی (به میزان آنچه که در فیله ماهی وجود دارد) می باشد. این خاصیت به افرادی کمک می کند که تمایل زیادی برای مصرف ماهی ندارند یا افرادی که تمایل به رژیم گیاه خواری دارند. روغن گردو بر خلاف سایر روغن ها حاوی اسیدهای امگا۳ و امگا۶ آن هم به میزان فراوان می باشد.

۳-روغن کنجد
روغن یکی از بهترین طعم ها را در پخت و پز مواد غذایی داراست. آن در دو نوع روشن و تیره موجود است. هر دو نوع سالم هستند اما دارای طعم های متفاوتی می باشند. روغن کنجد روشن رنگ بهتر است و می تواند به جهت سرخ کردن استفاده شود. ضمن این که روغن کنجد تیره رنگ از کنجدهای برشته شده تهیه می شود و دارای طعم بهتری است. روغن کنجد سرشار از چربی های سالم است که تقریبا نیمی از آنها چربی های اشباع نشده تک زنجیره ای و نیم دیگر چربی های اشباع نشده چند زنجیره ای هستند. همین مساله باعث می شود که در صورت استفاده از آن هیچ مساله باعث می شود که در صورت استفاده از آن هیچ وقت نگران ابتلا به ناراحتی های قلبی نباشید. این روغن همچنین منبع ویتامین E است که می توانید بیشتر به افزایش سلامت شما کمک کند و بر رادیکال های آزاد موجود در بدن تان غلبه کند.

۴- روغن هسته انگور
این روغن یکی از مفیدترین روغنها به جهت مصرف در فرآیند پخت و پز مواد غذایی است. روغن هسته انگور دارای یک نقطه دود بالاتر در مقایسه با سایر روغن هاست. بنابراین به جهت سرخ کردن بسیار مناسب است. بسیار سبک و دارای طعم خنثی است به همین جهت بسیار ایده آل به منظور تهیه کیک و کلوچه است. این روغن به صورت موثری جذب می شود و همین مساله باعث می شود یک کاندیدای مناسب برای استفاده در کنار سیر و سایر سبزیجات باشد.
روغن هسته انگور دو برابر روغن زیتون دارای ویتامین E است. همچنین این روغن دارای سطح بسیار بالایی از اسیدهای چرب است و شبیه همه روغن های گیاهی فاقد کلسترول می باشد. بنابراین بدون عذاب وجدان می توانید از مصرف آن در برنامه رژیم غذایی تان بهره مند شوید.

۵- روغن آووکادو
این روغن دارای مواد غذایی بسیار ارزشمندی است. حاوی چربی های سالم فراوانی است که با بیماری های قلبی در نبردند. روغن آوو کادو دارای اسیدهای چرب فراوانی است که ۷۰ درصد آن از اسیدهای چرب اشباع نشده تک زنجیره ای ، ۱۲ درصد آن از اسیدهای چرب امگا۳ و تنها ۱۲ درصد آن از اسیدهای چرب اشباع شده تشکیل شده اند.
این مساله از آن یک گزینه مناسب برای افرادی می سازد که خواهان حضور چربی های امگا بیشتری در رژیم شان هستند و درصددند تا سطح چربی های اشباع شده شان را پایین نگه دارند. همچنین دارای نقطه دود بالایی است و همین مساله باعث می شود به جهت تهیه غذاهایی که به دمای بالا نیاز دارند مناسب باشد.

 

بادی فول

درباره اصغر مرادی

قهرمان هشت دوره پرورش اندام ومربی بین المللی فدراسیون جهانی بدنسازی IFBB-تحصیل کرده تربیت بدنی-مدیر مجتمع ورزشی گلها-مدیر شرکت تولید دستگاههای بدنسازی بادی فول-مدیر سایت اتحادیه بدنسازی ایران-مشاور مربیگری ,مدیریت وبازاریابی باشگاههای بدنسازی

ثبت دیدگاه