jay-cutler copy

قرار نیست قوی ترین مرد جهان باشید

قرار نیست قوی ترین مرد جهان باشید جی کاتلر بدنساز خوش سیمای حرفه ای که نامش در تاریخ

قرار نیست قوی ترین مرد جهان باشید
جی کاتلر بدنساز خوش سیمای حرفه ای که نامش در تاریخ پرورش اندام جهان جاودان خواهد بود از قهرمانان مسترالمپیاست که بیشترین تعداد نایب قهرمانی را نیز دارد.
او که جای خود را به شاگردش یعنی فیل هیث داده است، سال بعد به مسترالمپیا باز می گردد تا برای قهرمانی با فیل هیث تازه نفس رقابت کند.به اعتقاد خیلی ها شاید بازگشت او در حالی که شانس چندانی مقابل هیث ندارد، کار اشتباهی باشد و شاید از محبوبیت او کم کند، اما واقعیت این است که کاتلر ترسی از شکست ندارد چرا که سال ها به کولمن مغلوب شد و در نهایت بر او پیروز شد و از طرفی یک بار بعد از شکست در مقابل دکستر جکسون باز هم توانست سال ۲۰۰۹ قهرمانی را پس بگیرد. در این مقاله نگاهی داریم به تمرینات سینه این قهرمان خستگی ناپذیر.

 

جی کاتلر

وقتی می گوئیم از همه ۱ میلیون نفر فقط یک نفر ژنتیک لازم برای تبدیل شدن به یک قهرمان بدنسازی را دارد درست است و از بین آنها هم به ندرت کسی مثل جی کاتلر قهرمان ۴ دوره مسترالمپیا پیدا می شود.
زمانی که کاتلر برای نخستین بار در سن ۱۸ سالگی پا به باشگاه گذاشت ۷ سال کارکردن با برادر بزرگترش باعث شد که با کار بدنی به فیزیکی سفت و سخت در وزن ۸۰ کیلو برسد با قدی حدود ۱۷۵ سانتی متر. زمانی که تمرینات خود را آغاز کرد کاتلر بدان حدود ۲۲ کیلو وزن طی ۴ ماه اول اضافه کرد. یک سال پس از آن جی وزنش به ۱۱۸ کیلوگرم رسید. حجم او به حدی رسیده بود که بعضی ها حتی بعد از ۲۰ سال تمرین جدی هم به آن نرسیده بودند. او به قدری غذا می خورد که برای سیر کردن یک روستای کوچک کافی بود! و از همه مکمل های در دسترس هم استفاده می کرد.
جی یک پدیده ژنتیکی خاص است و به همین خاطر توانست در سن ۲۳ سالگی کارت حرفه ای خود را دریافت کند در حالی که بعضی ها در سن ۴۰ سالگی موفق به دریافت کارت حرفه ای خود می شوند.اما قبل از آنکه شک کنید که آیا جی کاتلر یک انسان واقعی است یا یک پدیده ژنتیکی ساخته شده دست دانشمندان، باید بدانید عضلات سینه او همیشه به اندازه امروز بسته و پر ابهت نبوده اند.
او می گوید:”وقتی که جوان تر بودم، عضلات سینه ام بدترین بخش بدنم بود و حتی حالا هم هنوز به نظرم کاملا به اوج رشد نرسیده و همپای دیگر عضلاتم نیست”.
دلیلش مشابه چیزی است که حرفه ای های جوان تر مثل دنیس ولف یا ایوان سنتوپانی هم درگیر آن هستند. کسانی که شانه های خیلی بزرگ و خوبی دارند، همگی باید برای حجم سینه مبارزه کنند.
خیلی به وزنه هایی که جی کاتلر در تمرین سینه استفاده می کند تمرکز نکنید و حتی به وزنه های خودتان هم خیلی زوم نکنید! در عوض سعی کنید قوی تر شوید اما تنها به شرطی که فرم حرکت خوب باشد و وزنه کامل تحت کنترل تان باشد و نیازی نباشد برای انجام حرکت به یار تمرین یا شخص دیگری تکیه کنید.
در واقع باید درگیری عضلات را حس کنید. در غیر اینصورت تمام وزنه های جهان هم برای شما کاری از پیش نخواهد برد. خیلی ها هستند که در تمرین وزنه های بسیار سنگینی را جابجا می کنند اما فیزیک بدنی شان به هیچ عنوان نشان دهنده تمرینات شان نیست و آنها به اشتباه خودشان را بدنساز به حساب می آورند. اگر مستر المپیا نگران این نیست که قوی ترین مرد جهان باشد، چرا شما باید نگران باشید؟

نمونه برنامه تمرین کاتلر
پرس بالا سینه دمبل ۳ ست با تکرارهای ۱۰ تا ۱۲ تایی
پرس سینه اسمیت ۳ ست با تکرارهای ۱۰تا ۱۲تایی
قفسه بالاسینه دمبل ۳ ست با تکرارهای ۱۰تا ۱۲ تایی
پارالل ۳ ست با تکرارهای ۱۰تا ۱۲ تایی
پرس زیرسینه هالتر ۳ ست با تکرارهای ۱۰تا ۱۲ تایی
پول اور دمبل ۳ ست با تکرارهای ۱۲ تایی

روش تقسیم عضلات
روز۱: سینه-ساق
روز۲:زیربغل-کول
روز۳:سرشانه-بازو
روز۴:پا

روزهای استراحت براساس نیاز تنظیم می شود و گاهی کاتلر چندین روز پشت سر هم بدون استراحت تمرینات را ادامه می دهد.

بادی فول

درباره اصغر مرادی

قهرمان هشت دوره پرورش اندام ومربی بین المللی فدراسیون جهانی بدنسازی IFBB-تحصیل کرده تربیت بدنی-مدیر مجتمع ورزشی گلها-مدیر شرکت تولید دستگاههای بدنسازی بادی فول-مدیر سایت اتحادیه بدنسازی ایران-مشاور مربیگری ,مدیریت وبازاریابی باشگاههای بدنسازی

ثبت دیدگاه