اسکوات

مجله دانش و ورزش:اسکوات رفتن یا نرفتن

مسئله پیرمردها! “چه حرف عجیبی! مگر می شود اسکوات نرفت؟ مگر خودتان همیشه نمی گویید که اسکوات سلطان حرکات

مسئله پیرمردها!
چه حرف عجیبی! مگر می شود اسکوات نرفت؟ مگر خودتان همیشه نمی گویید که اسکوات سلطان حرکات بدنسازی است؟

اسکوات

مطمئنم که بلافاصله پس از دیدن عنوان سرمقاله، همین جملات فوق به سرعت از ذهن شما گذشت. بعضی مفاهیم بدنسازی آن قدر برای ما تکرار شده اند که تخطی از آنها برایمان به شکل یک گناه درآمده است. اما دوستان، یادتان باشد که خیلی از بدنسازان هر چند وقت یک بار با کمر درد مواجه می شوند و همین طور که سن آنها از چهل سال بالاتر می رود، دفعات بروز این مشکل هم افزایش می یابد. آیا این مشکل نمی تواند ناشی از فشردگی و فشارهای فزاینده ای باشد که در طی سال ها اجرای اسکوات سنگین بر ستون فقرات آنها اعمال شده است؟ شک نکنید که همین طور است.
اسکوات با هالتر به عنوان یکی از حرکات معجزه گر در زمینه عضله سازی شناخته می شود و با وجودی که مزایای بسیار زیادی را در زمینه تحریک کلی متابولیسم به ارمغان می آورد و چندین گروه عضلانی را به طور همزمان به کار می گیرد، اما چندان ارگونومیک نیست و آن مشکل کذایی فشردگی ستون فقرات هم از همین جا ناشی می شود.
تصور کنید در حالیکه دست هایتان را در طرفین گردن بر روی میله گرفته اید، زیر فشار ۱۸۰ کیلوگرم وزنه می روید و با آن تا سطح موازی با زمین (و گاهی تا فراتر از آن) می نشینید؛ آیا این کار بی خطری است؟؟؟ و منظور من فقط خطر آن برای کمر نیست. بسیاری از بدنسازان در سال های آتی زندگی شان مجبور به انجام جراحی تعویض مفصل ران شده اند که تصور آن هم ترسناک است؛ کلارنس باس، جان گریمک و حتی لوفریگنو(قبل از رسیدن به سن ۶۰ سالگی اش) از جمله این افراد هستند.
بسیاری از بدنسازان پس از رسیدن به نقطه خاصی بالاخره مجبور می شوند از خواب غفلت برخیزند و حرکت اسکوات را کنار بگذارند. برای خیلی از این افراد، اجرای اسکوات با دمبل می تواند یک جایگزین بسیار خوب باشد. نگه داشتن دمبل ها در کنار بدن باعث حذف فشار وزنه از روی ستون فقرات شده و به علاوه به فرد اجازه می دهد تا با قامت صاف تری به اجرای حرکت بپردازد . افرادی که نمی توانند از اسکوات با هالتر دل بکنند، می توانند تکنیک های دیگری را امتحان کنند؛ پیش خستگی، سوپرست،تری ست و…
برای مثال، انجام اسکوات در اواخر برنامه تمرین چهار سر ران و اجرای سرران و اجرای حرکاتی مثل جلوپا در اوایل برنامه(و یا در قالب یک سوپرست مثل جلوپا+اسکوات) می تواند همه مزایای اسکوات را برایتان به ارمغان بیاورد و در عین حال قدرت اجرای اسکوات های سنگین را نیز از شما بگیرد!
همانطور که سن مان بالاتر می رود، از ما توقع می رود که عاقل تر شویم، و این مساله در مورد نه گفتن به اسکوات سنگین هم صدق می کند.
داود بیات


درباره اصغر مرادی

قهرمان هشت دوره پرورش اندام ومربی بین المللی فدراسیون جهانی بدنسازی IFBB-تحصیل کرده تربیت بدنی-مدیر مجتمع ورزشی گلها-مدیر شرکت تولید دستگاههای بدنسازی بادی فول-مدیر سایت اتحادیه بدنسازی ایران-مشاور مربیگری ,مدیریت وبازاریابی باشگاههای بدنسازی

ثبت دیدگاه