A0610159

بازگشت به علت بحران میانسالی-بادی فول-

بازگشت به علت بحران میانسالی گفت و گوی مایک کوئین و ماجرای بازگشت به مسابقات در سال ۲۰۰۰،

بازگشت به علت بحران میانسالی
گفت و گوی مایک کوئین و ماجرای بازگشت به مسابقات در سال ۲۰۰۰، در حالی که ۵ سال قبلش اعلام بازنشتگی کرده بود.
-سال ۱۹۹۵ خود را از مسابقات بازنشسته کردی، اما سال ۲۰۰۰ مجدد بازگشتی داشتی به مسابقات و مقام پنجم پیشکسوتان اامپیا را به دست آوردی. چرا خودت را بازنشستگی کردی؟

 

بدنسازی

-دلیلش بحران میانسالی است فکر کنم. اما وقتی ۴۰ ساله شدم نیاز داشتم یکبار دیگر بدنم را به اوج آمادگی برسانیم. فکر می کنم هر بدنساز که در مسابقات شرکت می کند، همیشه اعتقاد دارد که هیچ وقت به اوج پتانسیل و قدرت خود نرسیده است.
وقتی به هتل مسابقه مذکور رسیدم و صحنه را دیدم بوی رنگ بدن به مشامم رسید و افراد این ورزش را دیدم و خیلی هیجان زده شدم.
پیش خودم چه فکری می کردم؟ با خودم گفتم چرا با لاستیک های صاف (منظورم ژنتیک نه چندان مناسب است) اصرار داشتم که خیلی سریع حرکت کنم؟ به جمع ۵ نفر اول رسیدم، اما پس از آن به خانه بازگشتم و برای همیشه از این ورزش ناپدید شدم.

-آیا امروزه هم هنوز به تمرین سنگین اعتقاد داری؟
-ماست های ۳ تکراری هم انجام می دادیم و گاهی اوقات حتی در هفته مسابقه این کار را می کردیم. من در پرس بالاسینه ۳ تکرار با ۲۰۵ کیلو می رفتم و این درست در هفته ای بود که مسابقه حرفه ای داشتم. وزنه فوق سنگین بسته به قدرت فرد تعریف می شود. باید سعی کنید قوی تر شوید. باید تلاش آگاهانه ای برای قوی تر شدن انجام می شد.
این همیشه روش فکری ام بود. اگر قوی و خوش فرم کار کنم رشد به وجود خواهد آمد. هرگز تمرین در دامنه ۳ الی ۵ برای افزایش قدرت پیشرفت شما را در وزنه هایی که در ست های هایپر تروفی به کار می برید محدود نخواهد کرد. اساسا ست هایی با تکرارهای ۸ الی ۹ راست های هایپر تروفی یا رشد می گویند. به عنوان مثال انجام پرس بالاسینه در ابتدای تمرین با تکرارهای ۳ الی ۵ اجازه می دهید که ۴ ست بعدی از پرس سینه دمبل با تکرارهای با وزنه سنگین تری اجرا شود و این به خاطر تطبیق پذیری بدن با آن ست های سنگین است.
ست های قدرتی اولیه هستند که اجازه سنگین رفتن در ست های بعدی را می دهند و زمانی که ست های هایپر تروفی با وزنه های سنگین تر اجرا شوند بهترین رویه برای تداوم رشد عضلات به حساب می آیند.
بدنسازانی که می دانستم به تمرین قدرتی و یا با شدت زیاد ادامه دادند و با ست های کم تکرار کار کردند رشدشان در طول دوران حرفه ای شان ادامه پیدا کرد.
من از این اصطلاح استفاده می کنم: ” قوی نشوید، بزرگتر نمی شوید. به این می گویند بدنسازی، آیا اینطور نیست؟”

-آیا ما در تمرینات خود هفته های تمرین سبکتر هم داشتیم؟ مسلما همین طور است. آیا این روش باعث آسیب در بلند مدت می شد؟ تا حدودی.فرم نادرست حرکت مشکل اصلی بود و یار تمرینی ام آن وقت که تازه کارت حرفه ای ام را گرفته بودم توصیه کرد در وزنه ها اندکی با احتیاط عمل کنم. حق با او بود و او تکنیک مرا بهبود داد و از این بابت از او ممنونم.

در حال حاضر چگونه تمرین می کنی و رژیم غذایی ات چطور است؟
-بهتر و سالم تر از زمان مسابقاتم عمل می کنم. حالا که نباید خیلی رژیمی غذا بخورم، ولی این کار را می کنم. آسیب های جراحی ها و کم خوابی ها باعث محدود شدن تمریناتم شده بنابراین باید مراقب تغذیه ام باشم تا بتوانم روی فرم بمانم.
در حال حاضر دیگر اهمیتی نمی دهم که چگونه در مورد بدنم قضاوت می شود یا اینکه مثلا در حرکات چقدر وزنه جابجا می کنم.
هر عضله را هر ۲ هفته یکبار تمرین می دهم. با عمل جایگزین لگن و مشکل مهره های گردن تمرین روی بالاتنه و پایین تنه ام با مشکل مواجه شده است.
البته با تمام این اوصاف فکر می کنم هنوزم از خیلی مربی های شهر روی فرم تر و بهتر هستم. من دیگر نمی بینم کسی در باشگاه حرکات اصلی مثل پرس سینه، اسکوات، ددلیفت، هالتر خم یا پرس سرشانه را انجام دهد و همه اکثرا خود را با دستگاه ها خفه می کنند! به ندرت کسی را می بینید که منظم با این حرکات تمرین کند و با شدت مناسب کار کند.
تقریبا همه کسانی که سخت تمرین می کنند به اندازه کافی پروتئین نمی خورند. من یک حقه داشتم که هنوزم از آن استفاده می کنم. اول پروتئین را بخورید که البته تنها استثناء در این قانون خوردن اندکی سالاد است.

همسرم هنوزم به من می گوید چرا اول پروتئین غذا را می خورم؟ و هنوزم نتوانسته این عادت را از سر من باز کند. این کار شما را مطمئن می کند که مهم ترین ماده غذایی را به بدن خود برسانید.
من با مصرف کربوهیدرات در وعده های قبل و بعد از تمرین مشکلی ندارم اما در دیگر وعده های روز نه. کربوهیدرات های فیبردار و منابع پروتئینی خالص حیوانی به هر کسی می توانند فواید خود را ارائه دهند. میوه ونوشیدنی ها سرشار از کالری و انرژی هستند.

بادی فول

درباره اصغر مرادی

قهرمان هشت دوره پرورش اندام ومربی بین المللی فدراسیون جهانی بدنسازی IFBB-تحصیل کرده تربیت بدنی-مدیر مجتمع ورزشی گلها-مدیر شرکت تولید دستگاههای بدنسازی بادی فول-مدیر سایت اتحادیه بدنسازی ایران-مشاور مربیگری ,مدیریت وبازاریابی باشگاههای بدنسازی

ثبت دیدگاه