برنامه بدنسازی

موزیک بدنسازی

کلیپ بدنسازی

معرفی کارخانه بدنسازی

آموزش مربیان

کاتالوگ

مقالات

مشاوره تجهیز باشگاه

اخبار بدنسازی

لیست مربیان بدنسازی

لیست باشگاه بدنسازی

تبلیغات

برنامه بدنسازی

موزیک بدنسازی

کلیپ بدنسازی

معرفی کارخانه بدنسازی

آموزش مربیان

مقالات

اخبار بدنسازی

کاتالوگ

مشاوره تجهیز باشگاه

تبلیغات

لیست باشگاه بدنسازی

لیست مربیان بدنسازی

logo
منو
برنامه بدنسازی

موزیک بدنسازی

کلیپ بدنسازی

معرفی کارخانه بدنسازی

آموزش مربیان

کاتالوگ

مقالات

مشاوره تجهیز باشگاه

اخبار بدنسازی

لیست مربیان بدنسازی

لیست باشگاه بدنسازی

تبلیغات

برنامه بدنسازی

موزیک بدنسازی

کلیپ بدنسازی

معرفی کارخانه بدنسازی

آموزش مربیان

مقالات

اخبار بدنسازی

کاتالوگ

مشاوره تجهیز باشگاه

تبلیغات

لیست باشگاه بدنسازی

لیست مربیان بدنسازی

ریکاوری از نقطه نظر بالانس نیتروژن

بالانس نیتروژن که امروزه به فراوانی نیز در مورد آن بحث و گفتگو می شود به ارتباط و تناسب موجود بین میزان سنتز پروتئین در بدن با میزان پروتئینی که در بدن شکسته و تجزیه می شود اشاره می کند.

همانگونه که می دانید سنتز پروتئین در عضلات را آنابولیسم و تجزیه شدن پروتئین در عضلات را نیز کاتابولیسم می نامند. آنابولیسم در نتیجه ذخیره شدن پروتئین در بافت های عضلانی رخ داده و منجر به افزایش محسوس حجم عضلات می شود و پدیده کاتالیسم نیز معمولا در نتیجه کامل نبودن تغذیه پس از تمرین در بدن اتفاق افتاده و منجر به تجزیه شدن پروتئین در بافت های عضلانی شده و در طولانی مدت نیز به صورت کاهش محسوس حجم و قدرت عضلانی رخ می نماید.

اگر چه می توان ادعا کرد که پرداختن به تمرینات شدید و سنگین برای افزایش حجم مطلوب عضلانی الزامی است اما از این حقیقت نیز نمی توان چشم پوشی کرد که بدن آدمی پس از اتمام تمرین روزانه و پس از تحمل فشار سنگین تمریناتی که در طول جلسات تمرین به وی تحمیل می شود تمایل زیادی به شکستن پروتئین موجود در عضلات از خود نشان می دهد.

تمایل شدید بدن به شکستن پروتئین موجود در عضلات مخصوصا در مقطع زمانی پس از تمرین که امری طبیعی و معمول است در صورتی که با مصرف مواد غذایی مناسب در وعده غذایی پس از تمرین به خوبی مهار و کنترل نشود کاهش حجم عضلانی و منفی شدن بالانس نیتروژن در عضلات نیز دور از انتظار نخواهد بود.

تارهای عضلانی موجود در عضلات ورزشکاران رشته های استقامتی عمدتا از نوع کند انقباض بوده و این در حالی است که تارهای عضلانی موجود در عضلات ورزشکاران رشته های قدرتی معمولا از نوع تند انقباض می باشد.

رشته های عضلانی کند انقباض اصولا برای کارکردهای طولانی مدت ساخته شده و در برابر خستگی نیز مقاومت بیشتری از خود نشان می دهند. این رشته ها حتی در صورتی که به شدت با فشار تمرینات بدنی درگیر شوند نیز تمایل چندانی به افزایش حجم از خود نشان نمی دهند و این در حالی است که رشته های تند انقباض که سهم عمده ای از عضلات ورزشکاران رشته های پرورش اندام و وزنه برداری را به خود اختصاص می دهد در صورتی که به طور مداوم با فشار تمرینات مناسب درگیر شوند تمایل شدیدی به افزایش حجم نشان خواهند داد.

افزایش حجم عضلانی در بدن ورزشکاران رشته پرورش اندام معمولا در اثر افزایش حجم رشته های تند انقباض موجود در بافت های عضلانی حاصل می شود و در صورتی که در کنار فاکتور تمرین با وزنه که معمولا اهمیت ویژه ای برای آن نیز قائل می شوید تغذیه مناسب و استراحت کافی را نیز مد نظر داشته باشید می توان به افزایش حجم رشته های عضلانی و حتی در برخی موارد به افزایش تعداد این رشته ها نیز امیدوار بود.

افزایش بالانس نیتروژن

برای مثبت کردن بالانس نیتروژن در بدن، داشتن تغذیه مناسب در طول روز و همچنین مصرف قند ساده فراوان به همراه پروتئین کافی در وعده غذایی پس از تمرین نیز الزامی خواهد بود. توجه داشته باشید که میزان نیاز بدن افراد مختلف به این دو درشت مغذی نیز یکسان نبوده است.

گفته می شود که پروتئین و همچنین قند مورد نیاز بدن در وعده غذایی پس از تمرین را ترجیحا باید در فرم مایع مصرف نمود. اصولا هضم و جذب غذاهایی که به فرم مایع وارد دستگاه گوارش می شود بسیار راحت تر از هضم و جذب غذاهایی است که به فرم جامد مصرف می شوند.

در مقطع زمانی پس از تمرین که فاکتور زمان نیز از اهمیت بسیار زیادی برخوردار است و فرد ناگزیر از احیای هر چه سریع تر ذخایر تهی شده قند و گلیکوژن در عضلات می باشد مایع بودن غذای مصرفی و همچنین استفاده از پودرهای زود جذب پروتئین که به صورت مکمل عرضه می شوند کمک فراوانی به تشدید فرآیند عضله سازی خواهد کرد.
برای افزایش نیتروژن مصرف آمینو اسید هایی همچون گلوتامین، اسید آمینه های شاخه ای و همچنین اسید آمینه فنیل آلانین که در ترکیب مکمل های غذایی نیز به فراوانی یافت می شوند در وعده ای که بلافاصله پس از تمرین می خورید از اهمیت خاصی برخوردار است.

گلوتامین دوست عضله

در صورتی که بلافاصله پس از اتمام تمرین، حجم قابل توجهی از اسید آمینه های سریع الهضم و سریع الجذب را وارد بدن نکنید بدن شما با کمبود مواد غذایی مواجه شده و در اغلب موارد نیز چاره کار را در تجزیه کردن پروتئین های موجود در عضلات خواهد یافت.

ورزشکاران و مخصوصا ورزشکاران رشته های قدرتی که عموما در صدد افزایش حجم عضلانی نیز هستند تجزیه شدن و از بین رفتن بافت پروتئینی موجود در بدن را به صورت آتروفی شدن عضلات و از بین رفتن حجم عضلانی مشاهده می کنند و این در حالی است که بر طرف کردن نیاز فوری عضلات به اسید آمینه و انرژی در مقطع زمانی پس از تمرین علاوه بر محافظت کردن از حجم عضلانی شما در برابر پدیده مخرب کاتابولیسم، به نوعی می توان گفت که تشدید فرآیند رشد عضلانی و تشدید پدیده آنابولیسم را نیز تضمین خواهد کرد.

 

آیا این مقاله مفید بود؟ امتیاز دهید

اولین امتیاز را بدهید
مقالات تصادفی

اگر سوال جدیدی دارید در زیر این مطلب مطرح کنید تا به سوال و جواب ها اضافه شود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

درج آگهی بدنسازی