چاقی و پرخوری

چاقی و پرخوری چاقی : بزرگی و ضخامت بدن را که معلول انباشتگی چربی باشد، چاقی نامند. علت

چاقی و پرخوری

چاقی : بزرگی و ضخامت بدن را که معلول انباشتگی چربی باشد، چاقی نامند.

علت های عمومی چاقی :

۱- علل عصبی  ۲- علل روانی  ۳- علل موروثی  ۴- فعالیت غدد مترشحه ی داخلی، خصوصا تیروئید(فعالیت منظم غده ی تیروئید از جمع شدن چربی بدن و چاقی جلوگیری می کند)  ۵- افزایش سریع وزن شاید ناشی از بیماری قلب یا کلیه یا حتی تورم مغزی باشد.

علت چاقی :

۱- فرد چاق نمی تواند بخوبی مواد قندی و نشاسته ای را جذب کند و این ناتوانی، به مانعی در سلسله عکس العمل های شیمیایی که بر هورمونهای معین اثر می گذارد و آنزیم هایی که بدن افراد چاق قادر به تولید آنها نیست و یا فاقد آن بوده نسبت داده می شود.
۲- افراد چاق در اکسیداسیون اسید پیروئیک ناتوان هستند و این امر باعث می شود مواد مصرفی به صورت لایه های چربی درآید (طبق آمار می توان ۱۰ تا ۲۰ درصد چاقی به سبب بدی عمل غدد مترشحه ی داخلی و ۸۰ تا ۹۰ درصد مربوط به ذخیره ی چربی در نسوج بدن است).چاقی و پرخوری

نکات مهم در چاقی :

بین چاقی و عملکرد کیسه ی صفرا ارتباط مستقیم وجود دارد. مقدار انسولین افراد چاق ۴ برابر اشخاص عادی است. خانمها با ورود به یائسگی چاق می شوند. یک چهارم عمر انسان در اثر چاقی از بین می رود. برای لاغر شدن، فرد باید روزانه ۱۵۰۰ کالری بیشتر مصرف نکند تا روزی ۱۲۰ تا ۱۵۰ گرم لاغر شود. انرژی فعالیت روزانه ی یک انسان بالغ در شبانه روز ۲۵۰۰ تا ۳۰۰۰ کالری است – ۳ ماده اصلی (کربوهیدرات- چربی- پروتئین) توسط بدن قابل تبدیل به ذخایر چربی هستند- قرصهای کم کننده اشتها برای سیستم اعصاب و دستگاه عروق و شریانها مضر است.

ضررهای چاقی :

۱- کوتاه شدن عمر  ۲- کاهش نیروی بدن  ۳- افزایش خستگی و ممانعت از تحرک  ۴- رنجور ساختن کبد  ۵- افزایش خطرات عمل جراحی  ۶- تصلب شرایین و بیماریهای قلبی(با بالا بودن فشار)  ۷- بیماریهای تنفسی

علل چاقی در اثر بیماریهای غدد :

تیروئید- هیپوفیز- تناسلی- لوزالمعده- اپیفیز یا صنوبری- فوق کلیوی- فعال بودن سیستم پاراسمپاتیک

علت اصلی پرخوری : وجود نوعی ماده شیمیایی در مغز است.

عوامل مضر :

کمبود (پتاسیم- کبالت- منگنز- لیتیوم- ید- منیزیم)، اشتهای زیاد و سیری ناپذیری، کم کاری تیروئید، لقمه بزرگ بر دهان بردن، خوب نجویدن غذا، آب خوردن (خصوصا شربت) در بین غذا، غذاهای کم ویتامین و کم خاصیت، نان سفید، خامه، بستنی، شیر غلیظ و پر خامه، ماست پر چرب، کره (در چربی کره ۳۰ نوع اسید چرب وجود دارد)، سالاد الویه، دسرهای کامل، ماهی آزاد، ماهی کولی، شاه ماهی، ساردین، ماهی های کنسروشده، چربی حیوانات، گوشتهای چرب کنسروی، گوشت شکار، ران مرغ و خروس، آب یخ : شکم آوردن، مصرف اندک میوه و سبزی، موز، نارگیل، گردو، آلوزرد، خرما، انجیر، بلوط، شاه بلوط، نمک، عسل، معجون های ترکیبی موجود در آب میوه فروشی ها، ترشح زیاد لوزالمعده(در ترشح انسولین)، لوبیا، مارگارین با نان، قند، شکر، شیرینی ها، شکلات، خورشهای چرب، کمی آلبومین، حبوبات مسبب بزرگی شکم، مواد نشاسته ای، سبزی پخته، چای، پوست ماهی و مرغ، کلم، راگو، شارکوتری، مواد نشاسته ای (برنج،سیب زمینی و…)، سس های مغذی و چرب، بیسکوئیت، مربا، سوسیس، کالباس، پیتزا، همبرگر، مشروبات تخمیر دسر، بادمجان، جو، ماءالشعیر، مالت جو، انحراف استخوان سمت چپ لگن، کفیر، خربزه، یرالماسی، مارچوبه، کرم، غذاهای سرخ کردنی، غذاهای خمیری، آبگوشت، سیرابی، شیردان، کله پاچه، زرده ی تخم مرغ، خانمهای مبتلا به دیابت که از قرصهای ضد حاملگی استفاده می کنند. افت قند خون : اشتهای زیاد.

عوامل مفید :

نگذارید غذا بر شما حاکم باشد، بلکه شما بر غذا حاکم باشید و همه چیز را مانند جارو برقی نبلعید.

نکته مهم :

رژیم لاغری باید حداکثر یک کیلوگرم در هفته و به مدت طولانی باشد، در غیر این صورت تاثیرات سوء در پی دارد. همراه رژیم لاغر کننده باید ویتامین B کمپلکس و کلسیم و فسفر و آهن مصرف کنید. می توانید یک قرص ۱۰ میلی گرمی B1 و ۲ قرص B مخمر آبجو و یک قرص ویتامین C مصرف کنید.

B2: پرخوری
توجه داشته باشید صرف نظر کردن از صبحانه ممکن است خود منجر به چاقی گردد، زیرا معده ی خالی در وعده ی بعد غذای بیشتری می خواهد.

 B13 : چاقی – طب سوزنی- استفاده از بشقاب کوچک

رقص ایروبیک را حداقل ۳ ماه انجام دهید.

چاقی و پرخوری

خام خواری و گیاه خواری(اگر طبل اشتهایتان به صدا در آمد با چکش میوه خواری و سبزی خواری بر سر آن بکوبید.)

گیاهان مواد مدر و گیاهان تصفیه کننده ی خون – بالا بردن فعالیت کبد – گوشواره های بیومغناطیسی (به سوزاندن چربیهای اشباع شده کمک می کند) – پوشیدن البسه ی کتانی – روزه گرفتن( که جراحی سفید نام گرفته) – تنها غذا بخورید(۴۴% موثر است)

استحمام زیاد به منظور زدودن چربی روی پوست – آب معدنی های سرد – حمام بخار – روزی ۲ ساعت پیاده روی – تند راه رفتن – عشق ورزی و فعالیت جنسی(دست کم هفته ای دوبار) – خوابیدن روی زمین سفت

یک ضرب المثل سوئدی می گوید “نابینا هیچ وقت شکمو و چاق نمی شود.”
طولانی کردن مدت صرف غذا – نصب علائم خطر روی یخچال و نصب عکس یک زن یا مرد چاق روی در آشپزخانه – استراحت زیاد در بستر(به علت از دست دادن آب بدن)

عرق کردن و ورزش – زیاد استفراغ کردن – غذا خوردن در مقابل آیینه – پروتئین لسیتین – تزریق هورمونDHEA – منابع فنیل آلانین (مانند پروتئینها – لوبیا – سویا – کنجد) : کم کننده ی اشتها – شام نخوردن : کوچک شدن شکم

از یک دهم غذای خود صرف نظر کنید (می توانید آن را به پرنده ها بدهید)

هنگام آرامش و قبل از خواب چشمها را ببندید و درباره ی داشتن بدنی متناسب و قلمی و اینکه معده ی شما زیر فرمان شماست و اشتهای تان هر روز کمتر می شود، به خود تلقین کنید.

تنفس عمیق قبل از غذا (به مدت چند هفته با عمل بازدم تمام ریه را خالی کنید و با عمل دم ریه را پر از هوا نمایید (تصور کنید که تمام شکم از هوا برجسته شود) تنفس ۱۰ شماره طول بکشد و به فاصله ی ۵ شماره هوا را نگه دارید، اکنون هنگام شمارش از ۱تا ۱۰ هوا را به آرامی بیرون دهید و به مدت شمردن ۱ تا ۵ آهسته بنشینید بی آنکه هوا را تخلیه کنید ۱۰ مرتبه این اعمال را پیش از غذا انجام انجام دهید)

هر ماه چند روز روزه بگیرید. بخش لذیذ غذا را اول میل کنید. هنگام گرسنگی غذا بخورید نه هنگامی که ساعت وقت غذا را نشان می دهد.

روزی یک بار به مدت ۱۵ دقیقه قبل از غذا با آرامش بنشینید و به یک صفحه کاغذ سلفون قرمز (یا پلاستیک قرمز) خیره شوید (اگر دچار فشار خون بالا هستید از رنگ نارنجی استفاده کنید این کار را ۶۰ روز ادامه دهید تا حرص و ولع شما نسبت به غذا کم شود. رقص با موسیقی ملایم و ورزش سبک ، در حالت نشسته غذا میل کنید.
برای غذا خوردن از بشقاب کوچک و قرمز استفاده کنید.

هنگام غذا خوردن از فعالیتهای دیگر (مانند تماشای تلویزیون، خواندن روزنامه و…) بپرهیزید. نیم ساعت قبل از غذا یک نوشیدنی گرم (دم کرده ی تخم اسفناج + تخم هویج + تخم کرفس + رازیانه + سبوس برنج + تخم خیار + پونه تازه) بنوشید.

درباره اصغر مرادی

قهرمان هشت دوره پرورش اندام ومربی بین المللی فدراسیون جهانی بدنسازی IFBB-تحصیل کرده تربیت بدنی-مدیر مجتمع ورزشی گلها-مدیر شرکت تولید دستگاههای بدنسازی بادی فول-مدیر سایت اتحادیه بدنسازی ایران-مشاور مربیگری ,مدیریت وبازاریابی باشگاههای بدنسازی

ثبت دیدگاه