کاهش وزن

کاهش وزن دو راه برای کاهش وزن وجود دارد: کم آب کردن بدن(دهدراتاسیون) و کاهش چربی بدن به

کاهش وزن

دو راه برای کاهش وزن وجود دارد: کم آب کردن بدن(دهدراتاسیون) و کاهش چربی بدن به منظور رسیدن به اوج آمادگی جسمانی از نظر سلامتی و ظاهر کلی جسمانی.
در زمینه کتابهای مربوط به رژیم غذایی کم چربی که بتواند به شما و (جیب شما) برای کاهش وزن کمک کند، هیچ گونه کمبودی وجود ندارد.
اما برخی از معمول ترین رژیمهای غذایی موجود، در صورتی که به مدت طولانی دنبال شود، ممکن است از نظر تندرستی زیان آور باشد.
تنها راه بی خطر برای کاهش وزن و حفظ وزن بدن در حد مورد نظر عبارت است از تمرین صحیح به همراه رژیم غذایی متعادل.

رژیم غذایی شما باید شامل مقادیر کافی کالری، فیبر، ویتامین ها و مواد معدنی باشد تا در طی فعالیت به شما نیرو بخشد و احساس تندرستی شما پابرجا نگه دارد. میزان دریافت غذای خود را می توانید برحسب میزان کالری که در طی تمرین مصرف می کنید، تنظیم کنید.

ورزش، کلید حل مشکل

مشکلی که در مورد کاهش وزن وجود دارد، تصورات غلط بسیاری است که در این زمینه دارد. پژوهشهای اخیر بسیاری از افسانه های رایج و دیرپایی را که در مورد رژیم غذایی ورزش و کاهش وزن وجود داشت، زیرورو کرده است.کاهش وزن
یکی از این تصورات غلط آن است که ورزش موجب افزایش اشتها می شود. این موضوع واقعیت ندارد و مطالعات نشان می دهد که برخلاف این تصور، ورزش اصولا موجب کاهش اشتها می شود.
اثری که ورزشهای شدید بر بدن دارد، آن است که واقعا اشتها را تا چند ساعت پس از تمرین فرد می نشاند. افزون بر این ورزش کردن با یک روش دیگری نیز به کاهش وزن کمک می کند. به این معنا که تنش و اضطراب را از بین می برد و این تنش و اضطراب، خود از عوامل شایع پرخوری است.

رژیم گرفتن، به همین صورتی که غالبا آن را به مفهوم محدود کردن دریافت غذا با هدف کاهش وزن در نظر می گیریم یک مفهوم منفی در بر دارد، زیرا کار مستلزم محروم کردن خویشتن از چیزی است که آن را دوست داریم.

احتمالا در صورتی، که برنامه تمرینات ورزشی خود را سنگین تر کنید، موفقیت بیشتری در کاستن از وزن خود نصیبتان خواهد شد، زیرا ورزش کردن دارای جنبه مثبت و فعال است. ورزش کردن به معنی گذراندن وقت همراه با انجام دادن فعالیتی است و مانند رژیم گرفتن، مستلزم محروم کردن خویشتن از فعالیت نیست. تنها به دلیل روانشناختی نیست که توصیه می کنیم برای کاستن از وزن خود از تمرینات ورزشی استفاده کنید. ورزش کردن کالری را می سوزاند. هرچه بیشتر ورزش کنید، کالری بیشتری می سوزانید و وزن بیشتری از دست می دهید. عدم فعالیت ورزشی با چاقی رابطه مستقیم دارد. پژوهشها نشان می دهد که می توان در شروع چاق شدن هر فرد یک مرحله کاهش ناگهانی در میزان فعالیت پیدا کرد. در مورد حیوانات نیز همین اصل صادق است: دامداران برای پربار کردن و فروختن دام ،آنها را می بندند تا حرکات آنها محدود شود و در عین حال، غذایی که به آنها می دهند به همان میزان سابق یا حتی کمتر از آن است.

تصور غلط دیگری که درباره کاهش وزن وجود دارد، آن است که تمرینات ورزشی آنقدر ها هم نیاز به کالری ندارد که چربی زیادی بسوزاند.
طبق محاسبات ریاضی؛ شما باید ۳۰ مایل قدم بزنید یا ۱۱ ساعت والیبال بازی کنید تا یک پوند چربی مصرف کنید. بنابراین به نظر می رسد که یک ساعت پیاده روی یا والیبال بازی کردن، موجب کاهش وزن قابل توجهی نخواهد شد.

خوب کاملا هم اینطور نیست. هر روز اندکی وزن کم می کنید که بر روی هم جمع می شود و به تدریج به مقدار چشمگیری تبدیل می گردد.
اثر دراز مدت تمرین بدنی منظم و شدید چشمگیر است و میزان سوخت و ساز پایه یعنی مصرف کالری در حالت استراحت را افزایش می دهد. بنابراین به مدت چند ساعت پس از آنکه شما از تمرین کردن دست کشیدید، بدنتان ۱۵ درصد بیش از حد معمول کالری مصرف می کند و اگر این مقدار را به کالری های مصرف شده در طی تمرین اضافه کنید، رقم قابل توجهی بدست خواهد آمد.

درباره اصغر مرادی

قهرمان هشت دوره پرورش اندام ومربی بین المللی فدراسیون جهانی بدنسازی IFBB-تحصیل کرده تربیت بدنی-مدیر مجتمع ورزشی گلها-مدیر شرکت تولید دستگاههای بدنسازی بادی فول-مدیر سایت اتحادیه بدنسازی ایران-مشاور مربیگری ,مدیریت وبازاریابی باشگاههای بدنسازی

ثبت دیدگاه