برنامه بدنسازی

موزیک بدنسازی

کلیپ بدنسازی

معرفی کارخانه بدنسازی

آموزش مربیان

کاتالوگ

مقالات

مشاوره تجهیز باشگاه

اخبار بدنسازی

لیست مربیان بدنسازی

لیست باشگاه بدنسازی

تبلیغات

برنامه بدنسازی

موزیک بدنسازی

کلیپ بدنسازی

معرفی کارخانه بدنسازی

آموزش مربیان

مقالات

اخبار بدنسازی

کاتالوگ

مشاوره تجهیز باشگاه

تبلیغات

لیست باشگاه بدنسازی

لیست مربیان بدنسازی

logo
منو
برنامه بدنسازی

موزیک بدنسازی

کلیپ بدنسازی

معرفی کارخانه بدنسازی

آموزش مربیان

کاتالوگ

مقالات

مشاوره تجهیز باشگاه

اخبار بدنسازی

لیست مربیان بدنسازی

لیست باشگاه بدنسازی

تبلیغات

برنامه بدنسازی

موزیک بدنسازی

کلیپ بدنسازی

معرفی کارخانه بدنسازی

آموزش مربیان

مقالات

اخبار بدنسازی

کاتالوگ

مشاوره تجهیز باشگاه

تبلیغات

لیست باشگاه بدنسازی

لیست مربیان بدنسازی

سیستم تمرینی تقلب

تکنیک تقلب یکی از پیشرفته ترین تکنیک های مطرح در تمرین با وزنه محسوب می شود که در شرایط پیشرفته تر و عالی تر و برای تشدید فرآیند رشد عضلانی برای ازدیاد فشار تمرین بر عضلات و همچنین برای جلوگیری از عادت کردن بدن به تمرین می توان از این تکنیک استفاده کرد.

دامنه حرکت
تمامی حرکات تمرینی که انجام می دهید از یک نقطه مشخص آغاز شده و به یک نقطه مشخصی نیز ختم می شود. به فضا و به فاصله ای که وزنه در طول حرکت از نقطه آغاز حرکت تا پایان آن طی می کند دامنه حرکت گفته می شود و ورزشکار در اغلب موارد ناگزیر از کامل کردن دامنه حرکت می باشد. ناقص بودن دامنه حرکت در پرورش اندام مردود است مگر در مواردی که با پیش آگاهی کافی و در حین اجرای تکنیک قرار داشته باشید.

در سیستم پرورش اندام علمی و نوین که مبتنی بر دانش پویای روز نیز می باشد همواره تاکید بر وارد کردن هرچه بهتر و هر چه بیشتر فشار سازنده بر عضلات بوده است و جابجا کردن نا آگاهانه و بی هدف وزنه در این سیستم پذیرفته شده نیست.

به همین دلیل نیز گفته می شود که در انتخاب تناژ وزنه هایی که با آنها تمرین می کنید همواره باید واقع بین باشید. زمانی که وزن وزنه های انتخابی شما در حد و اندازه های ایده آل و معقول بوده و در انتخاب تناژ وزنه ها نیز معقولانه عمل شده باشد می توان انتظار داشت که دامنه حرکت تمرینات انجام شده نیز کامل شده و حرکت تمرینی نیز تنها و تنها با استفاده از عضله و یا عضلاتی که قرار است با فشار تمرین درگیر شوند جابجا گردند.

اما زمانی که تناژ وزنه را به مراتب سنگین تر از آنچه که در توان دارید انتخاب کرده و در حین اجرای برنامه و در حین اجرای حرکات تمرینی نیز در برابر وزنه هایی که انتخاب کرده اید مغلوب می شوید یقینا باید انتظار استفاده نادرست از این تکنیک (تکنیک تقلب) به عنوان روتین تمرینات را نیز محتمل و حتمی دانست. همچنان که امروزه و در اغلب باشگاه های پرورش اندام به فراوانی می توان نمونه هایی از این قبیل رفتارهای مردود را به عینه مشاهده کرد!

کسانی را همه روزه می بینیم که برای تمرین دادن جلو بازوها و برای اجرا کردن حرکت جلو بازو با هالتر و همچنین برای تمرین دادن دیگر عضلات خود از وزنه های سنگین و حتی گاه از وزنه های فوق سنگین استفاده می کنند و به دلیل اینکه اجرای فرم صحیح حرکت با این تناژ از وزنه برای آنها ممکن نیست از نیروی پاها و از نیروی دیگر عضلات برای کنترل و برای جابجا کردن وزنه استفاده کرده و ایضا ناگزیر از پزتاب کردن وزنه در تمامی تکرارهای انجام شده می شوند.

این شیوه از تمرین و این شیوه از اجرای حرکات تمرینی که امروزه به فراوانی نیز در پرورش اندام و در باشگاه های بدنسازی رایج و معمول شده است نه تنها در قالب تکنیک پیشرفته تقلب و در قالب هیچ تکنیک پیشرفته ای نمی گنجد بلکه از نقطه نظر حرکت شناسی تمرین با وزنه هم کاملا مردود بوده و در بسیاری از موارد نیز مصدومیت زا ظاهر شده و صدمات جبران ناپذیری را به مفاصل و تاندون های ورزشکاران وارد کرده است.

آنالیز تمرین با وزنه

تکنیک تقلب

تکنیک تقلب بر این اصل استوار است که شما وزنه ای را انتخاب می کنید که در حدود چند درصد از وزنه ای که در حالت عادی با آن تمرین می کنید سنگین تر است.
تکرار های نوشته شده در برنامه تمرینی را تا جایی که امکان کامل کردن دامنه حرکت وجود داشته باشد به طور عادی و با دامنه کامل اجرا می کنید و زمانی که از ادامه حرکت با رعایت کامل دامنه نا امید شدید وارد حیطه تکنیک تقلب شده و باقی تکرارها را با استفاده از پرتاب کردن وزنه و با کمک گرفتن از نیروی عضلات پا به اتمام می رسانید.

نکات مهم درمورد تکنیک تقلب

  • توجه داشته باشید که استفاده از نیروی دیگر عضلات و استفاده از پرتاب کردن وزنه در اجرای حرکات، در شرایط عادی و در جریان تمرینات روتین، ممنوع بوده و از کیفیت و کارایی تمریناتی که انجام می دهید به شدت کم می کند.
  • اشاره به این نکته نیز ضروری است که کامل شدن دامنه حرکات در این سیستم تمرینی از اهمیت فوق العاده ای برخوردار است و این تکنیک را نیز تنها زمانی باید وارد تمرین بکنید که از ادامه حرکت به شیوه معمول ناتوان شده باشید.
  • ناگفته نماند که استفاده افراطی از این تکنیک نیز با خطر مصدومیت همراه خواهد بود و به همین دلیل نیز می توان استفاده افراطی و تمام وقت از این حرکت در تمرینات روزانه پرورش اندام را مردود دانست.
  • استفاده از این تکنیک در مورد تمامی عضلات و در مورد تمامی تمریناتی نخواهد بود.این تکنیک بیشتر بر روی عضلاتی همانند جلو بازو موثر است و استفاده از این تکنیک در حرکاتی همانند اسکوات پا ممنوع بوده و یقین با مصدومیت های شدید و با بیرون زدگی دیسک همراه خواهد بود.
  • مجاز بودن استفاده از تکنیک تقلب در تمرینات پرورش اندام هرگز به این معنی نیست که شما مجاز به انتخاب وزنه های فوق سنگین و خارج از حد توان در طول تمامی جلسات تمرین باشید.

همانطور که ذکر شد تکنیک تقلب تنها زمانی وارد عمل می شود که شما با وزنه ای که به درستی و با در نظر گرفتن شرایط خود انتخاب کرده اید تکرار هایی را به فرم عادی و معمول اجرا کرده و از ادامه حرکت به این شیوه ناتوان باشید و آنگاه می توانید تکنیک تقلب را وارد بازی کنید.

آیا این مقاله مفید بود؟ امتیاز دهید

اولین امتیاز را بدهید
مقالات تصادفی

اگر سوال جدیدی دارید در زیر این مطلب مطرح کنید تا به سوال و جواب ها اضافه شود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

درج آگهی بدنسازی