رژيم‌هاي لاغري

رژیم کاهش وزن چگونه باید باشد؟ تبعيت از رژيم‌هاي لاغري خودسرانه، پيروي از يك رژيم به صورت گروهي

رژیم کاهش وزن چگونه باید باشد؟

تبعيت از رژيم‌هاي لاغري خودسرانه، پيروي از يك رژيم به صورت گروهي بدون در نظر گرفتن ويژگيهاي فردي، افراط در سبك‌سازي وزن بدن با توسل به نخوردن و انجام ورزشهاي سنگين، موزون‌سازي بخشي از اندام بدن با توسل به شيوه‌هاي غيرعلمي و همچنين استفاده از انواع قرصها از جمله معضلاتي است كه به اعتقاد متخصصان تغذيه سلامتي بخشي از جوانان جامعه ما را در معرض تهديد قرار داده است.

روي آوري طيف گسترده‌اي از جامعه به رژيمهاي لاغري از نظر اجتماعي نيز سبب ورود افراد غيرمتخصص و در برخي مواقع سودجو به اين عرصه شده است كه به اعتقاد متوليان بهداشت و درمان تداوم اين روند سبب تسريع در تخريب بيشتر سلامت جامعه مي‌شود.

بحث درباره انواع رژيم‌هاي لاغري و موفق يا ناكارآمد بودن آنها اكنون به جذاب‌ترين موضوع در محافل زنان بويژه دختران جوان تبديل شده است.ا غلب افرادي كه رژيم‌هاي لاغري را در دستور كار قرار مي‌دهند كاهش وزن و رهايي از چاقي را انگيزه خود اعلام مي‌كنند. اضافه وزن از جمله مشكلات مشترك ميان كشورهاي توسعه يافته و در حال توسعه است كه بويژه در دو دهه اخير شيوع فراواني يافته است.

بر اساس آمارهاي رسمي جهاني، طي سالهاي ‪ ۱۹۸۱‬تا ‪ ۲۰۰۱‬اين بيماري در كشورهايي مانند انگلستان، آمريكا و ايران تا سه برابر افزايش داشته است. اين آمارها نشان مي‌دهد كه هم اكنون بين ‪ ۵۰‬تا ‪ ۶۰‬درصد مردم كشورهاي غربي و بيش از ‪ ۲۵‬درصد مردم ايران از مشكل چاقي رنج مي‌برند كه سهم زنان در اين ميان ‪ ۳۱‬درصد است.

لاغری و تغذیه

اگر چه متخصصان تغذيه رژيم‌هاي لاغري را با هدف حل معضل چاقي و تبعات منفي ناشي از آن تدوين كرده‌اند ولي امروزه بخشي از زنان جوان در كشور ما به رغم اينكه با مقياس علمي چاق محسوب نمي‌شوند، با انگيزه دستيابي به اندامي زيبا و باريك به اين نوع رژيم‌ها روي مي‌آورند.

اين بخش از جامعه كه هر روز بر تعدادشان افزوده مي‌شود عمدتا متاثر از تبليغات تلويزيونهاي ماهواره‌اي است و به همين علت خواسته آنان در رسيدن به اندامي زيبا در جامعه ما به “اندام ماهواره‌اي” شهرت يافته است.

به اعتقاد متخصصان تغذيه، كاهش وزن و لاغري اگر چه فوايدي چون بالا رفتن كيفيت زندگي، كاهش فشار خون، كاهش سطح چربي‌ها و همچنين پايين آمدن خطر ابتلا به بيماريهاي قلبي عروقي را به دنبال دارد، ولي چنانچه به صورت خود سرانه، بدون مشورت پزشك و يا به شكل بسيار كوتاه مدت و فشرده دنبال شود، آثار جبران ناپذيري در پي خواهد داشت.

كارشناسان تغذيه هشدار مي‌دهند كه پيروي از رژيم‌هاي لاغري خودسرانه و بدون مشورت متخصصين اگر چه ممكن است مشكل چاقي افراد را حل كند ولي خود سبب ايجاد مشكلات جسمي و روحي ديگري مي‌شود.

در يك رژيم تغذيه مناسب و سالم ‪ ۶۵‬تا ‪ ۷۰‬درصد مصرف انرژي روزانه صرف انرژي پايه در بدن (متابوليسم) مي‌شود كه به اعتقاد متخصصان تغذيه چنانچه اين تناسب در هر گونه رياضت كشي ناديده گرفته شود آسيبهاي جدي مانند ناراحتي عصبي، فراموشي، ريزش مو، چروك پوست و در مواردي مرگ ناگهاني را در پي خواهد داشت.

اغلب متخصصان تغذيه بر اين باورند كه “نخوردن” به خودي خود لاغري را در پي ندارد بلكه تغيير شيوه زندگي و افزايش فعاليتهاي روزانه بويژه ورزش روزانه نقش مهمتري در اين زمينه دارد. آنها معتقدند: تجويز رژيم‌هاي لاغري مناسب مستلزم كشف علل اضافه وزن و شناسايي ويژگيهاي فردي ،سني و نحوه زندگي فرد است .

براي تشخيص چاقي مي‌توان از فرمولي استفاده كرد كه درآن وزن فرد(كيلوگرم) تقسيم بر قد وي به توان دو (بر حسب متر) مي شود.عدد به دست آمده “بادي مس اينديكس ‪index‬ ‪ “body mass(‬نماي توده بدني) نام دارد كه طبق تعريف صورت گرفته در صورتي كه بين ‪ ۱۸/۵‬تا ‪ ۲۳/۵‬باشد نشان‌دهنده وزن نرمال فرد است.عدد بين ‪ ۲۳/۵‬تا ‪ ۲۵‬نشان‌دهنده اضافه وزن است، گفت: براساس اين فرمول تنها به افرادي كه داراي “نماي توده بدني” بالاتر از ‪ ۲۵‬باشند “چاق” اطلاق مي‌شود.

انرژي اضافي نسبت به ميزان مصرف آن را مهم‌ترين عامل در اضافه وزن و چاقي در ميان زنان ايراني است و در اين مورد از چاقي‌ها گام نخست براي لاغري تغيير شيوه زندگي از حالت كم تحركي به وضعيت پرتحركي است. درمان چاقي با توسل به روش‌هايي مانند رفتاردرماني ، ورزش رژيم درماني و درمان دارويي را مراحل پس از تغيير شيوه زندگي است.

در بسياري از موارد مشكل اضافه وزن و چاقي افراد در صورت تغيير در شيوه زندگي حل خواهد شد و نيازي به توسل به راههاي ديگر نيست. جراحي آخرين مرحله حل مشكل چاقي است كه فقط در مورد افرادي كه داراي نماي توده‌اي بالاي ‪ ۴۰‬هستند، قابل اجرا است. پس از تغيير شيوه زندگي، بهترين رژيم لاغري براي افراد ،رژيمي است كه بر پايه كاهش كالري دريافتي روزانه و جايگزيني غذايي باشد.
استفاده از  گن‌ها آسيب جدي به اعضاي داخلي بدن مي‌رساند و افراد با ورزش در كنار روشهايي چون تغيير شيوه زندگي و كاهش دريافت كالري تلاش نمايند در حين دستيابي به اندامي متوازن، سلامتي خود را نيز حفظ كنند.

استفاده از ابزار رايج مانند دستگاه هاي لرزان و انواع چسب‌ها را كه‌عمدتا از طريق تبليغ در شبكه‌هاي تلويزيوني فارسي زبان خارج از كشور و نيز برخي پايگاههاي اينترنتي فارسي زبان براي لاغريهاي موضعي در ايران متداول شده است، براي سلامتي افراد زيان آور می باشند.به جاي اعتماد كردن به تبليغات رنگارنگ تلويزيوني و اينترنتي، براي حل مشكل خود با متخصصان و كارشناسان تغذيه مشورت کنید.در بحث رژيم لاغري كه بطور مستقيم با سلامتي افراد در ارتباط است مشورت با پزشكان عمومي و پيروي از نسخه تجويزي آنان به مصلحت نيست.تجويز رژيم‌هاي غلط از سوي افراد غير متخصص سلامت افراد را به خطر مي‌اندارد.

اختلالات قاعدگي و مشكلات پوستي به عنوان عوارض ديگر پيروي از رژيم‌هاي لاغري تحت نظر افراد غيرمتخصص می باشد.و در بررسيهاي صورت گرفته مشخص شده است اينگونه عوارض در زناني كه از رژيم لاغري زير نظر متخصص پيروي مي‌كنند در حداقل قرار دارد.

درباره اصغر مرادی

قهرمان هشت دوره پرورش اندام ومربی بین المللی فدراسیون جهانی بدنسازی IFBB-تحصیل کرده تربیت بدنی-مدیر مجتمع ورزشی گلها-مدیر شرکت تولید دستگاههای بدنسازی بادی فول-مدیر سایت اتحادیه بدنسازی ایران-مشاور مربیگری ,مدیریت وبازاریابی باشگاههای بدنسازی

ثبت دیدگاه