b2

ویتامین B2 -بادی فول

ویتامین B2 ، ویتامین B2 را ریبوفلاوین هم می نامند. ریبوفلاوین بطور گسترده در طبیعت یافت می شود.

ویتامین B2 ،
ویتامین B2 را ریبوفلاوین هم می نامند. ریبوفلاوین بطور گسترده در طبیعت یافت می شود. این ویتامین درخونسازی ، سلامت اعصاب وپوست موثر است. کمبود دریافت ویتامین B2 از رژیم غذایی در بسیاری از مردم کشور وجود دارد و کمبود این ویتامین یکی از کمبود های شایع ریزمغذیها محسوب می شود. ویتامین B2 را می توان در جگر ، شیر ولبنیات ، تخم مرغ وانواع سبزی ها یافت. برخلاف سایر ویتامین های گروه B ، این ویتامین در اثرحرارت از بین نمی رود اما در مقابل نور بسیار حساس است. بنابر این در صورتی که شیشه شیر در مقابل نور خورشید قرار گیرد مقدار قابل ملاحظه ای از ویتامین خودرا از دست می دهد و یا به عنوان مثال ، ۸۵درصد ویتامین B2 در شیر داخل لیوان یا ظرف شیشه ای که به مدت ۲ ساعت در معرض نور خورشید ویا روشنایی روز قرارگیرد از بین می رود. استرلیزاسیون مواد غذایی بوسیله اشعه نیز ممکن است منجر به تخریب ریبوفلاوین شود.

b2

ویتامین B2 در اثر پختن موادغذایی از بین نمی رود اما دور ریختن آب حاصل از پخت ( مثلا آب حاصل از پخت سبزی ها ، باعث می شود که این ویتامین که در اب پخت حل شده است از بین برود. ویتامین B2 در منابع غذایی حیوانی ( شیر وگوشت وجگر) به مراتب بیشتر از منابع گیاهی جذب می شود . حداقل۹۰ درصد ریبوفلاوین شیر گاو ، گوسفند وبز به شکل آزاد وجود دارد در صورتی که در منابع غذایی دیگر ، این ویتامین بصورت ترکیب با پروتئین یافت می شود. منابع گیاهی ویتامین B2 بیشتر سبزی های برگ سبز وغلات هستند .اما بیش از ۵۰درصد ویتامین موجود در آرد گندم در حین آسیاب کردن از بین می رود.
کمبود و یتامین B2 در کودکان می تواند موجب کاهش سرعت رشد بشود. کمبود این ویتامین با علائمی مانند زبان ارغوانی رنگ ، ترک های گوشه دهان ، خارش ، پوسته پوسته شدن پوست ، حساسیت به نور ، اختلال بینایی ، خارش واحساس وجود ریگ در چشم همراه است. کم خونی وبیماری های اعصاب محیطی اندامهای تحتانی ( سوزس ، بی حسی ودرد ) را نیز به کمبود ویتامین B2 نسبت می دهند. در بیماران مبتلا به دیابت وپرکاری تیروئید ممکن است کمبود این ویتامین دیده شود. سالمندان ، خانم هایی که از قرص های ضد بارداری استفاده می کنند ، کودکان ونوجوانان که برنامه غذایی متعادلی ندارند ، افرادی که شیر را از رژیم غذایی خود حذف می کنند بیشتر در معرض خطر کمبود ویتامین B2 قرار می گیرند. این ویتامین نیز مانند سایر ویتامین های گروه B در بدن فقط به مقدار کمی دخیره می شود ودر صورتی که رژیم غذایی روزانه نتواند ویتامین مورد نیاز بدن را تامین کند ، آثار کمبود این ویتامین خیلی زود ظاهر می شود. ویتامین B2 برای تبدیل ویتامین واسید فولیک به شکل فعال انها لازم است. افزوین ویتامین B2 به آرد ونان به منظور جبران مقادیر ازدست رفته طی فرایندهای مختلف انجام می شود. در بسیاری از کشورها آرد با این ویتامین غنی می شود . با مصرف روزانه ۲ لیوان شیر ، در حدود دوسوم مقدار مورد نیاز روزانه ویتامین B2 تامین می شود.
به آرد ونان به منظور جبران مقادیر ازدست رفته طی فرایندهای مختلف انجام می شود. در بسیاری از کشورها آرد با این ویتامین غنی می شود . با مصرف روزانه ۲ لیوان شیر ، در حدود دوسوم مقدار مورد نیاز روزانه ویتامین B2 تامین می شود.

درباره اصغر مرادی

قهرمان هشت دوره پرورش اندام ومربی بین المللی فدراسیون جهانی بدنسازی IFBB-تحصیل کرده تربیت بدنی-مدیر مجتمع ورزشی گلها-مدیر شرکت تولید دستگاههای بدنسازی بادی فول-مدیر سایت اتحادیه بدنسازی ایران-مشاور مربیگری ,مدیریت وبازاریابی باشگاههای بدنسازی

ثبت دیدگاه