ورزش درمانی

ورزش درمانی

ورزش درمانی در ارتقاء سلامت فرد ورزش درمانی اهمیت زیادی دارد. خصوصا در بیمارانی که بدلیل درد، التهاب،

ورزش درمانی
در ارتقاء سلامت فرد ورزش درمانی اهمیت زیادی دارد. خصوصا در بیمارانی که بدلیل درد، التهاب، محدودیت حرکتی مفاصل، آسیب های عصبی دچار بی حرکتی یا کم تحرکی بوده اند. پس هدف نهايي از يك برنامه توانبخشي موفق رساندن بيمار به بالاترين سطح توانايي مي باشد كه براي حصول اين نتيجه آموزش ورزش جايگاه مهمي دارد.

 

ورزش درمانی

برخي تأثيرات ورزش در:

۱- بيماري هاي مفصلي و عضلاني و استخوان:
– بيماري هاي مفاصل و عضلات و استخوان.

استخوان ها در محل مفصل يك روكش غضروفي و گاهی اسفنج مانند كه مانند يك تشك از صدمه زدن به استخوان جلوگيري مي كند. ضمنا بايد ماهيچه ها كه مفصل را پوشش مي دهند هميشه قدرت عضلاني كافي داشته باشند.

اگر ماهيچه ها ضعيف باشند نه تنها انسان بار كمتري مي تواند حمل كند و زودتر خسته مي شود، بلكه مفاصل هم دچار سائيدگي بيشتري مي شوند، كه اين آرتروز است. آرتروز، درماني بهتر از ورزش ندارد.

در ساختمان استخوان ما سلول هايي داريم كه مدام کلسیم را در استخوان رسوب می دهند و سلول هاي ديگري داريم كه كلسيم را از استخوان بيرون مي كشند. اين دو نوع سلول بايد هماهنگ كار بكنند. ورزش اين هماهنگي را بيمه مي كند.

كساني كه ورزش نمي كنند و بد مي نشينند. با اين بد نشستن يك طرف استخوان بيشتر از كلسيم تهي مي شود و طرف ديگر استخوان محکم تر مي شود. حالا اگر به يك غير ورزشكار بگوييد كه راست بنشيند، راست نشستن او با درد همراه می شود. او فقط مي تواند با ورزش در يك زمان طولاني معالجه شود. اين سائيدگي يك طرفه درستون فقرات بيماري هاي شديدي را بوجود مي آورند. ۷۰ درصد سردردها، ۵۰ درصد دردهاي شانه و بازوها از سائيدگي و آرتروز مهره هاي گردن و ضعف ماهيچه هاي آن ناشي مي شوند. دردهاي كمر و ديسك از ضعف ماهيچه هاي پشت و ماهيچه هاي شكم ناشي مي شود و ورزش از بروز آنها جلوگیری می کند و درمان آنها بسيار اهميت دارد.

اگر مفاصل شما بدون آسيب ديدگي ناگهاني دردناك مي شوند، اغلب به خاطر بد نشستن در مقابل تلويزيون، بد نشستن هنگام شنيدن يك سخنراني و يا بد نشستن پشت ميز تحرير است. در اينگونه مواقع بهترين درمان گرم نگهداشتن مفصل و حركات ورزشي همان مفصل است. (مراجعه کنید به کتاب سلامت جسمانی کارمندان و کاربران کامپیوتر ، نویسنده: دکتر هادی شجاعی و دکتر امیر احمد شجاعی)

اگر مفصل بدون هيچ صدمه اي و يا علتي، درد توليد كند و متورم شود، بايد يك التهاب موجود باشد. چيزي كه پزشكان براي اينكه بيمار بهتر بفهمد، به آن روماتيسم مي گويند. در حقيقت التهاب مفصل ناشي از روماتيسم بي اندازه به ندرت پيش مي آيد. به هركس داروئي مي دهند كه روي بسته آن نوشته “داروي ضد روماتيسم” حالا اين بيمار واقعاً خيال مي كند كه روماتيسم دارد. هميشه هم مي گويند از فشار بر مفاصل پرهيز شود. در نتيجه بيمار بيشتر استراحت مي كند و به مرور زمان تنبل تر مي شود و چه بسا كه همين استراحت و كم حركت كردن به پيدايش آرتروز كمك مي كند.

گاهي التهابات مفصلي در اثر رسوبات ناشي از تغذيه غلط بوجود مي آيند. خوردن زياد گوشت، چربي و شيريني جات در مفاصل رسوباتي بوجود مي آورند. يك مفصل سالم نمي خواهد كه اين رسوبات را درون خود داشته باشد. اين رسوبات به مانند يك جسم بيگانه التهاب بوجود مي آورند. (مفصل ورم مي كند، گرم مي شود و پوست روي آن قرمز مي شود) فقط اگر همراه با التهاب مفصل يا مفاصل تب شديد پيش بيايد، ممكن است كه روماتيسم باشد. اگر تب نداشته باشيد، التهاب مفصل بايك يا دو روز استراحت و بكار بردن كيسه آب يخ بهبود پيدا مي كند. البته از نظر تغذيه بايد پرهيز شود. جالب است كه در طب سنتي ايران و در طب سنتي آلمان خوردن آب ليمو و سركه تجويز مي شود. درباره بيماري هاي ناشي از مفاصل و ماهيچه بيشتر مي توان نوشت و سخن گفت.

دو دسته از بيماريها، ۹۰ درصد اطاق انتظار پزشكان را پر مي كنند و ۹۰ درصد مخارج بهداشتي را به خود اختصاص مي دهند و این دو دسته بیشترین نفع را از ورزش درمانی می برند.

۲- بيماري هاي قلب و گردش خون

– بيماريهاي قلب و گردش خون. ورزش ميتواند از اين بيماري ها پيشگيري، و در صورت وقوع، به درمان كمك كند و از مدت معالجه و كاهش درمان بكاهد.

اين نوع بيماري ها اگر علت مادر زادي نداشته باشند، كه اين نوع بي اندازه كمياب است، با ورزش پيشگيري و درمان مي شوند. نشستن زياد بواسير و واريس مي آورد كه هر دوي آنها بيماري شبكه سياهرگي مي باشند. براي درمان فشار خون پزشكان پياده روي و دوندگي تجويز مي كنند. حركات انگشتان دست و يااز سكته مغزي مي كاهد. در عوض بعد از به وقوع آمدن سكته پزشكان، ورزش انگشتان را تجويز مي كنند (مشت كردن و باز كردن انگشتان) با ورزش مي توان كم حافظه گي پيري و در واقع ” آلزايمر ” را آهسته تر كرد.

كسي كه روزانه حداقل به به مدت يك يا دو دقيقه با حركت ورزشي به عرق ريختن بيافتد، و نبض او تا ۱۴۰ بار در دقيقه بزند، به خاطر گردش سريع خون در سرخ رگها و سياهرگ ها به آهكي شدن ديواره رگها كه همان تصلب شرائين باشد دچار نمي شود.

۳- پوكي استخوان

صرفنظر از علل متعدد و گسترده ي بوجود آورنده پوكي استخوان، بهترين عامل پيشگيري كننده و حتي درمان بخش اين عارضه عبارت از ورزش درماني است. اصول انجام تمرينات ورزش در اين رابطه بايد به دقت در نظر گرفته شود و آموزش داده شود. بعبارتي بر اساس شدت اين عارضه، تمرينات ورزشي خاصي را مي بايست انجام داد. بسياري از تمرينات ورزشي در موارد پوكي استخوان شديد، ممنوع هستند و بسياري از تمرينات ورزشي نيز هيچ تاثيري بر پيشگيري يا درمان پوكي استخوان ندارند (همچون شنا).

بنابراين مهمترين روش ورزش درماني كه براي بيماران مبتلا يا در معرض پوكي استخوان توصيه مي شود، ورزشهاي توام با تحمل وزن يا اعمال فشار بر سيستم اسكلت استخوان بدن است. اين ورزشها همانند پياده روي، دويدن، كوهنوردي و غيره مي باشد.

اساس و پايه اِعمال وزن و تاثير آن بر پيشگيري و درمان پوكي استخوان بخوبي شناخته شده است و در كنار اين تمرينات تغذيه صحيح نيز كاملا ضروري است.

یعنی همانطور که یک بیمار نسخه دارو از پزشک دریافت می کند و دقیقا آن داروها را به تعداد ، با دوز مناسب و توضیحات نحوه ی استفاده از داروخانه تحویل می گیرد. تجویز ورزش نیز همین قانون را دارد. بنابراین همانطور که هیچ فردی مستقیماً به داروخانه نمیرود تا برای درد قلبش دارو دریافت کند یا هیچ پزشکی به مریض نمی گوید برو داروخانه بگو داروی ضد درد قلبی بدهند ، ورزش هم همینطور است هیچ وقت نباید بیماران خودسرانه اقدام به ورزش کنند یا پزشکان به بیمار بگویند برو ورزش کن. بلکه عیناً همانند دارو باید نوع آن ، میزان آن ، شدت (قدرت) آن و مدت آن تجویز شود و تنها پس از اطمینان از یادگیری کامل بیمار از نحوه ی اجرای ورزش ها و صحت عملکرد بیمار او را مرخص کنند.

درباره اصغر مرادی

قهرمان هشت دوره پرورش اندام ومربی بین المللی فدراسیون جهانی بدنسازی IFBB-تحصیل کرده تربیت بدنی-مدیر مجتمع ورزشی گلها-مدیر شرکت تولید دستگاههای بدنسازی بادی فول-مدیر سایت اتحادیه بدنسازی ایران-مشاور مربیگری ,مدیریت وبازاریابی باشگاههای بدنسازی

ثبت دیدگاه