برنامه بدنسازی

موزیک بدنسازی

کلیپ بدنسازی

معرفی کارخانه بدنسازی

آموزش مربیان

کاتالوگ

مقالات

مشاوره تجهیز باشگاه

اخبار بدنسازی

لیست مربیان بدنسازی

لیست باشگاه بدنسازی

تبلیغات

برنامه بدنسازی

موزیک بدنسازی

کلیپ بدنسازی

معرفی کارخانه بدنسازی

آموزش مربیان

مقالات

اخبار بدنسازی

کاتالوگ

مشاوره تجهیز باشگاه

تبلیغات

لیست باشگاه بدنسازی

لیست مربیان بدنسازی

logo
منو
برنامه بدنسازی

موزیک بدنسازی

کلیپ بدنسازی

معرفی کارخانه بدنسازی

آموزش مربیان

کاتالوگ

مقالات

مشاوره تجهیز باشگاه

اخبار بدنسازی

لیست مربیان بدنسازی

لیست باشگاه بدنسازی

تبلیغات

برنامه بدنسازی

موزیک بدنسازی

کلیپ بدنسازی

معرفی کارخانه بدنسازی

آموزش مربیان

مقالات

اخبار بدنسازی

کاتالوگ

مشاوره تجهیز باشگاه

تبلیغات

لیست باشگاه بدنسازی

لیست مربیان بدنسازی

ورزش درمانی

در ارتقاء سلامت فرد ورزش درمانی اهمیت زیادی دارد. خصوصا در بیمارانی که بدلیل درد، التهاب، محدودیت حرکتی مفاصل، آسیب های عصبی دچار بی حرکتی یا کم تحرکی بوده اند. پس هدف نهایی از یک برنامه توانبخشی موفق رساندن بیمار به بالاترین سطح توانایی می باشد که برای حصول این نتیجه آموزش ورزش جایگاه مهمی دارد.

برخی تأثیرات ورزش درمانی

  • بیماری های مفصلی و عضلانی و استخوان:

– بیماری های مفاصل و عضلات و استخوان.

استخوان ها در محل مفصل یک روکش غضروفی و گاهی اسفنج مانند که مانند یک تشک از صدمه زدن به استخوان جلوگیری می کند. ضمنا باید ماهیچه ها که مفصل را پوشش می دهند همیشه قدرت عضلانی کافی داشته باشند.

اگر ماهیچه ها ضعیف باشند نه تنها انسان بار کمتری می تواند حمل کند و زودتر خسته می شود، بلکه مفاصل هم دچار سائیدگی بیشتری می شوند، که این آرتروز است. آرتروز، درمانی بهتر از ورزش ندارد.

در ساختمان استخوان ما سلول هایی داریم که مدام کلسیم را در استخوان رسوب می دهند و سلول های دیگری داریم که کلسیم را از استخوان بیرون می کشند. این دو نوع سلول باید هماهنگ کار بکنند. ورزش این هماهنگی را بیمه می کند.

کسانی که ورزش نمی کنند و بد می نشینند. با این بد نشستن یک طرف استخوان بیشتر از کلسیم تهی می شود و طرف دیگر استخوان محکم تر می شود. حالا اگر به یک غیر ورزشکار بگویید که راست بنشیند، راست نشستن او با درد همراه می شود. او فقط می تواند با ورزش در یک زمان طولانی معالجه شود. این سائیدگی یک طرفه درستون فقرات بیماری های شدیدی را بوجود می آورند. ۷۰ درصد سردردها، ۵۰ درصد دردهای شانه و بازوها از سائیدگی و آرتروز مهره های گردن و ضعف ماهیچه های آن ناشی می شوند. دردهای کمر و دیسک از ضعف ماهیچه های پشت و ماهیچه های شکم ناشی می شود و ورزش از بروز آنها جلوگیری می کند و درمان آنها بسیار اهمیت دارد.

اگر مفاصل شما بدون آسیب دیدگی ناگهانی دردناک می شوند، اغلب به خاطر بد نشستن در مقابل تلویزیون، بد نشستن هنگام شنیدن یک سخنرانی و یا بد نشستن پشت میز تحریر است. در اینگونه مواقع بهترین درمان گرم نگهداشتن مفصل و حرکات ورزشی همان مفصل است. (مراجعه کنید به کتاب سلامت جسمانی کارمندان و کاربران کامپیوتر، نویسنده: دکتر هادی شجاعی و دکتر امیر احمد شجاعی)

اگر مفصل بدون هیچ صدمه ای و یا علتی، درد تولید کند و متورم شود، باید یک التهاب موجود باشد. چیزی که پزشکان برای اینکه بیمار بهتر بفهمد، به آن روماتیسم می گویند. در حقیقت التهاب مفصل ناشی از روماتیسم بی اندازه به ندرت پیش می آید. به هرکس داروئی می دهند که روی بسته آن نوشته “داروی ضد روماتیسم” حالا این بیمار واقعاً خیال می کند که روماتیسم دارد. همیشه هم می گویند از فشار بر مفاصل پرهیز شود. در نتیجه بیمار بیشتر استراحت می کند و به مرور زمان تنبل تر می شود و چه بسا که همین استراحت و کم حرکت کردن به پیدایش آرتروز کمک می کند.

گاهی التهابات مفصلی در اثر رسوبات ناشی از تغذیه غلط بوجود می آیند. خوردن زیاد گوشت، چربی و شیرینی جات در مفاصل رسوباتی بوجود می آورند. یک مفصل سالم نمی خواهد که این رسوبات را درون خود داشته باشد. این رسوبات به مانند یک جسم بیگانه التهاب بوجود می آورند. (مفصل ورم می کند، گرم می شود و پوست روی آن قرمز می شود) فقط اگر همراه با التهاب مفصل یا مفاصل تب شدید پیش بیاید، ممکن است که روماتیسم باشد. اگر تب نداشته باشید، التهاب مفصل بایک یا دو روز استراحت و بکار بردن کیسه آب یخ بهبود پیدا می کند. البته از نظر تغذیه باید پرهیز شود. جالب است که در طب سنتی ایران و در طب سنتی آلمان خوردن آب لیمو و سرکه تجویز می شود. درباره بیماری های ناشی از مفاصل و ماهیچه بیشتر می توان نوشت و سخن گفت.

دو دسته از بیماری ها، ۹۰ درصد اطاق انتظار پزشکان را پر می کنند و ۹۰ درصد مخارج بهداشتی را به خود اختصاص می دهند و این دو دسته بیشترین نفع را از ورزش درمانی می برند.

  • بیماری های قلب و گردش خون

– بیماری های قلب و گردش خون. ورزش میتواند از این بیماری ها پیشگیری، و در صورت وقوع، به درمان کمک کند و از مدت معالجه و کاهش درمان بکاهد.

این نوع بیماری ها اگر علت مادر زادی نداشته باشند، که این نوع بی اندازه کمیاب است، با ورزش پیشگیری و درمان می شوند. نشستن زیاد بواسیر و واریس می آورد که هر دوی آن ها بیماری شبکه سیاهرگی می باشند. برای درمان فشار خون پزشکان پیاده روی و دوندگی تجویز می کنند. حرکات انگشتان دست و یااز سکته مغزی می کاهد. در عوض بعد از به وقوع آمدن سکته پزشکان، ورزش انگشتان را تجویز می کنند (مشت کردن و باز کردن انگشتان) با ورزش می توان کم حافظه گی پیری و در واقع ” آلزایمر” را آهسته تر کرد.

کسی که روزانه حداقل به به مدت یک یا دو دقیقه با حرکت ورزشی به عرق ریختن بیافتد، و نبض او تا ۱۴۰ بار در دقیقه بزند، به خاطر گردش سریع خون در سرخ رگ ها و سیاهرگ ها به آهکی شدن دیواره رگ ها که همان تصلب شرائین باشد دچار نمی شود.

  • پوکی استخوان

صرف نظر از علل متعدد و گسترده ی بوجود آورنده پوکی استخوان، بهترین عامل پیشگیری کننده و حتی درمان بخش این عارضه عبارت از ورزش درمانی است. اصول انجام تمرینات ورزش در این رابطه باید به دقت در نظر گرفته شود و آموزش داده شود. بعبارتی بر اساس شدت این عارضه، تمرینات ورزشی خاصی را می بایست انجام داد. بسیاری از تمرینات ورزشی در موارد پوکی استخوان شدید، ممنوع هستند و بسیاری از تمرینات ورزشی نیز هیچ تاثیری بر پیشگیری یا درمان پوکی استخوان ندارند (همچون شنا).

بنابراین مهمترین روش ورزش درمانی که برای بیماران مبتلا یا در معرض پوکی استخوان توصیه می شود، ورزش های توام با تحمل وزن یا اعمال فشار بر سیستم اسکلت استخوان بدن است. این ورزشها همانند پیاده روی، دویدن، کوهنوردی و غیره می باشد.

اساس و پایه اِعمال وزن و تاثیر آن بر پیشگیری و درمان پوکی استخوان بخوبی شناخته شده است و در کنار این تمرینات تغذیه صحیح نیز کاملا ضروری است.

یعنی همانطور که یک بیمار نسخه دارو از پزشک دریافت می کند و دقیقا آن داروها را به تعداد، با دوز مناسب و توضیحات نحوه ی استفاده از داروخانه تحویل می گیرد. تجویز ورزش نیز همین قانون را دارد. بنابراین همانطور که هیچ فردی مستقیماً به داروخانه نمیرود تا برای درد قلبش دارو دریافت کند یا هیچ پزشکی به مریض نمی گوید برو داروخانه بگو داروی ضد درد قلبی بدهند، ورزش هم همینطور است هیچ وقت نباید بیماران خود سرانه اقدام به ورزش کنند یا پزشکان به بیمار بگویند برو ورزش کن. بلکه عیناً همانند دارو باید نوع آن، میزان آن، شدت (قدرت) آن و مدت آن تجویز شود و تنها پس از اطمینان از یادگیری کامل بیمار از نحوه ی اجرای ورزش ها و صحت عملکرد بیمار او را مرخص کنند.

آیا این مقاله مفید بود؟ امتیاز دهید

اولین امتیاز را بدهید
مقالات تصادفی

اگر سوال جدیدی دارید در زیر این مطلب مطرح کنید تا به سوال و جواب ها اضافه شود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

درج آگهی بدنسازی