شیر

آیا می دانید بعد از تمرین باید چه چیزی بخوریم؟

آیا می دانید بعد از تمرین باید چه چیزی بخوریم؟ بعد از تمرین بدن احتیاج مبرمی به پر

آیا می دانید بعد از تمرین باید چه چیزی بخوریم؟
بعد از تمرین بدن احتیاج مبرمی به پر كردن ذخایر پروتئینی و انرژی از دست رفته دارد .بحث های زیادی پیرامون این موضوع وجود دارد كه بالاخره بعد از تمرین چه باید خورده شود؟؟؟؟؟

 

شیر

برخی معتقدند كه باید به عضلات سریعا پروتئین رساند تا بتوامن حد اكثر استفاده از هورمون رشد و تستسترونی كه بعلت تمرین سنگین در بدن ایجاد میشود را داشت این نظریه از لحاظ تئوری كاملا جذاب است و راهی است كه بسیاری از ورزشكاران و بدنسازان برگذیده انداما در این مورد باید به چند نوكته ی اساسی توجه داشت.

هضم و جذب پروتئین ها وقت نسبتا زیادی لازم داره كه حدود سه چهار ساعت طول خواهد كشید كه پروتئین مصرف شده وارد خون شود. به این ترتیب بعد از ۴ ساعت میزان هورمون رشد به حالت عادی خود باز خواهد گشت از طرفی هضم و جذب پروتئین و انابولیسم به انرژی احتیاج دارد كه بعلت مصرف شدن انها بلافاصله بعد از تمرین در دسترس نیست پس باید چه كرد ؟؟؟؟؟؟

اول این كه باید در شروع تمرین ذخایر كربوهیدرات بدن پراز سوخت باشند اگر شما در فاصله ی یك تمرین تا تمرین بعدی ذخایر كربوهیدرات خود را دوباره پر نكنید در جلسه ی تمرینی بعدی با كمبود انرژی مواجه خواهید شد كه احتمالا باعث استفاده ی ذخایر پروتئینی یعنی عضله به عنوان یك منبع انرژی خواهد شد .

و حداقل ۲۴ ساعت وقت و مقدار كافی خواب و كربوهیدرات لازم است تا بعد از یك تمرین سنگین ذخایر كربوهیدارت فرصت كافی برای پر شدن داشته باشد.در ۲۴ ساعت اول بعد از تمرین بخصوص در ۲ ساعت اول میتوان بدن را به یك اسفنج خشك تشبیح كرد كه تشنه ی انواع مواد غذایی بخصوص كربوهیدرات است.

شما باید بلافاصله بعد از تمرین قبل از این كه عرقتان خشك شود و لباس تمرین را عوض كنید یك وعده یغذایی پر كربوهیدرات با پروتئین متوسط اما با كیفیت بالا مصرف كنیداین وعده ی غذایی شما هم شامل یك كربوهیدرات كمپلكس (نشاسته) مانند برنج و سیب زمینی باشد و هم یك وعده كربوهیدرات ساده مانند خرما موز عسل و انواع میوه ها كربوهیدرات ساده به پر كردن سریع ذخایر تخلیه شده منجر خواهد شد و كربوهیدرات كمپلكس به تداوم این روند كمك خواهد كرد.

اگر مایل هستید در حین و بلافاصله بعد از تمرین امینو اسید های لازم جهت رشد در دسترس عضلات شما باشد بهتر است دو تا دو ساعتونیم قبل از تمرین یك وعده ی پر پروتئین برای خود در نظر بگیرید .
چند وعده ی غذایی پیشنهادی برای بلافاصله بعد از تمرین:

۱ -یك تا دو لیوان شیر كم چرب و ۱۰ عدد خرما و یك عدد سیب زمینی پخته ۱۰ عدد سفیده ی تخم مرغ.
۲ -یك تا دو لیوان شیر كم چربی سه قاشق پودر پروتئین یك عدد موز ۵ عدد خرما یك عدد سیب زمینی پخته.
۳ -یك یا دو لیوان شیر كم چربی دو قاشق عسل ۱۰ عدد سفیده ی تخم مرغ كمپوت اناناس ده قاشق برنج.

درباره اصغر مرادی

قهرمان هشت دوره پرورش اندام ومربی بین المللی فدراسیون جهانی بدنسازی IFBB-تحصیل کرده تربیت بدنی-مدیر مجتمع ورزشی گلها-مدیر شرکت تولید دستگاههای بدنسازی بادی فول-مدیر سایت اتحادیه بدنسازی ایران-مشاور مربیگری ,مدیریت وبازاریابی باشگاههای بدنسازی

ثبت دیدگاه