تمرین6

ATPچقدر در ورزش بدنسازی اهمیت دارد؟

ATPچقدر در ورزش بدنسازی اهمیت دارد؟   یکی از مسائل مهم که دانستن آن برای هر بدنسازی ضروری

ATPچقدر در ورزش بدنسازی اهمیت دارد؟

 

یکی از مسائل مهم که دانستن آن برای هر بدنسازی ضروری می‌باشد اصل تأمین انرژی است انرژی که در طول تمرین هزینه می‌شود از کجا و چگونه تأمین می‌شود هنگامی که این انرژی رو به اتمام است بدن انرژی لازم را از چه منبعی تأمین خواهد کرد؟

اهمیت ATP در ورزش بدنسازی
atp منبع انرژی عضلات و کلیه سلول‌های بدن می‌باشد atp یا آدنوزین تری فسفات یک ترکیب بیوشیمیایی در بدن است که وظیفه ذخیره انرژی در بدن را برعهده دارد .
بیان واکنش‌های دقیق و مرحله به مرحله تبدیل مواد غذایی به atp و تبدیل atp به انرژی رایج بدن و عضلات اندکی مشکل است و نیاز به داشتن پیش زمینه‌ای در ارتباط با بیوشیمی دارد اما به هر حال می‌توان این تبدیل را به صورت زیر خلاصه نمود:
به صورت شیمیایی atp یک مولکول آدنین می‌باشد که سه پیوند فسفات دارد.
روی هر کدام از این پیوندها فسفاتی انرژی زیادی ذخیره شده است .
هنگامی که یک سلول نیاز به انرژی دارد انرژی ذخیره در atp با آزاد کردن یک پیوند انرژی سلول را تأمین می‌کند و خود به صورت adp یعنی مولکول با دو پیوند فسفر در می‌آید.
atp برای همه واکنش‌های بیوشیمیایی عضلات ضروری و واجب است ( از جمله این واکنش‌ها می‌توان به انقباض عضلات اشاره نمود.) هنگامی که کار عضلات زیاد مي‌شود و به عبارت دیگر ما از عضلاتمان انرژی بیشتری را طلب می‌کنیم بدن مابرای تأمین انرژی خود به سراغ سیستم‌های انرژی دیگر می‌رود و جالب است بدانید بر اساس نوع تمریناتی که ما انجام می‌دهیم و مدت زمانی که این تمرینات دارد سیستم‌های انرژی ما نیز تغییر می‌کند.
atp از سه نوع سیستم بیوشیمیایی مختلف در بدن ما تأمین می‌شو.د که این سیستم‌ها عبارتند از :
۱-سیستم فسفاژن
۲-سیستم گلیکوژن – اسید لاکتیک
۳-سیستم هوازی

شرح حال هر کدام از سیستم‌های فوق به قرار زیر می‌باشد .

۱-  سیستم فسفاژن  :

یک سلول در اطراف خود مقداری atp راذخیره می‌کند که می‌تواند در موقع لزوم این atp ذخیره شده را به سرعت مصرف کند میزان atp ذخیره شده زیاد نمی‌باشد و تنها برای حدوداً ۳ ثانیه است و برای پر کردن مجدد این atp سلول‌های عضلانی از یک ترکیب متفاوت پر انرژی به نام کراتین فسفات استفاده مي‌کنند . فسفات موجود در ترکیب کراتین فسفات توسط آنزیمی به اسم کراتین کیناس جدا شده و به مولکول adp می‌چسبد ( adp یک مولکول آدنوزین با دو فسفات است ) در نتیجه مجدداً adp به atp ( آدنوزین تری فسفات ) یا همان انرژی رایج عضلات ما تبدیل می‌شود.
اما دامه روند تبدیل و مصرف کراتین فسفات ذخیره شده باعث مي‌شود تا این ذخایر نیز کاهش یابند . این روش تأمین انرژی atp و کراتین فسفات را سیستم فسفاژن مي‌نامند و سیستم فسفاژن می‌تواند انرژی رایج عضلات را تا حداکثر ۱۰ ثانیه تأمین کند مثلاً دونده‌های دو سرعت ( ۱۰۰ متر ) از این سیستم استفاده می‌کنند اما یک دونده دو ماراتن هرگز نمی‌تواند به این سیستم تکیه کند.
۲-سیستم گلیکوژن – اسیدلاکتیک:
از طرف دیگر عضلات یک منبع دیگر به نام گلیکوژن نیز دارند که از کربوهیدرات‌ها تأمین می‌شود. در حقیقت گلیکوژن شاخه‌ای از مولکول‌های گلوکز می‌باشد . یک سلول در تمرینات بی‌هوازی از این منبع انرژی استفاده کرده و برای ساختن atp و یک محصول جدیدی به نام اسید لاکتیک از گلوکز وارد عمل می‌شود . در حدود ۱۲ فعالیت و واکنش شیمیایی انجام می‌شود تا از این روش atp تولید شود . بنابراین تأمین انرژی در این سیستم کندتر از سیستم فسفاژن مي‌باشد و این سیستم مي‌تواند انرژی و atp مورد نیازعضلات را تا یک و نیم دقیقه تأمین نماید . از آنجا که این روش برای تأمین انرژی بدن نیازی به وجود اکسیژن ندارد آن را سیستم تأمین انرژی بی‌هوازی نیز می‌نامنداما تولید بیش از حد اسید لاکتیک در بدن باعث کم کردن تنفس عضلات ، صدمه زدن به آن‌ها و احساس خستگی و دردناکی در عضله می‌گردد ( یک دونده دو ۴۰۰ متر از این روش تذمین انرژی استفاده می‌کند .)
۳-سیستم هوازی :
سیستم هوازی یا سیستم تنفس هوازی برای تمرینات بیش از دو دقیقه می‌باشد و انرژی خود را به کمک اکسیژن تأمین می‌کند هنگامی که اکسیژن وجود دارد گلوکز می‌تواند به طور کامل شکسته شده و به دی اکسید کربن و آب تبدیل گردد و در حین این تبدیل انرژی مناسبی را نیز آزاد کند.
گلوکزی که برای تأمین انرژی عضلات مصرف می‌گردد از سه جای مختلف و به سه روش مختلف تأمین مي‌شود :
۱- از گلیکوژن ذخیره شده در عضلات که هنوز باقی مانده‌اند.
۲- از شکسته شدن گلیکوژن ذخیره شده در کبد و تبدیل آن به گلوکز که این گلوکز در خون آزاد شده و در اختیار عضلات ما قرار می‌گیرند.
۳-از طریق جذب گلوکز از غذاها که کمک می‌کند این گلوکز از طریق جذب روده‌ای وارد سیستم جریان خون ما شده و در اختیار عضلات قرار مي‌گیرد .
این سیستم انرژی می‌تواند به جای گلوکز اسیدهای چربی که از منابع چربی بدست می‌آیند را نیز به عنوان منبع تأمین انرژی استفاده نماید . همچنین پروتئین و منابع آن می‌توانند به اسیدهای آمینه تبدیل شده و در تولید atp شرکت کنند ( ما به طور کلی سیستم تأمین انرژی هوازی ابتدا از منابع کربوهیدراتی ، سپس از متابع چربی و درآخر از منابع پروتئینی جهت تأمین انرژی همچون دوهای ۲۵ دقیقه‌ای استفاده مي‌کنیم . از این روش ابتدا تا ۱۳ یا ۱۴ دقیقه اول کربوهیدرات ذخیره شده در بدن ( گلیکوژن ) استفاده شده و پس از آن از ۱۵ تا ۲۵ دقیقه چربی ‌ها به عنوان منبع انرژی مورد استفاده قرار گرفته و می‌سوزند.

درباره اصغر مرادی

قهرمان هشت دوره پرورش اندام ومربی بین المللی فدراسیون جهانی بدنسازی IFBB-تحصیل کرده تربیت بدنی-مدیر مجتمع ورزشی گلها-مدیر شرکت تولید دستگاههای بدنسازی بادی فول-مدیر سایت اتحادیه بدنسازی ایران-مشاور مربیگری ,مدیریت وبازاریابی باشگاههای بدنسازی

ثبت دیدگاه