لاغری، رژیم غذایی و متابولیسم

افزایش متابولیسم هميشه لازم نيست براي لاغرشدن سراغ رژيم هاي غذايي سفت و سخت و  ورزش هاي طاقت

افزایش متابولیسم

هميشه لازم نيست براي لاغرشدن سراغ رژيم هاي غذايي سفت و سخت و  ورزش هاي طاقت فرسا برويد. کافي است سوخت و ساز يا متابوليسم بدنتان را افزايش دهيد تا سريع لاغرشويد.

در وجود شما رازي نهفته است. همين حالا کارگرهاي موجود دربدن تان درحال فعاليت هستند تا کالري هاي اضافه رابسوزانند و چربي ها را دورکنند. اين فعل و انفعالات همه و همه «متابوليسم بدن» هستند که در واقع همه آن چيزي است که در بدن تان اتفاق مي افتد هر بار که غذا مي خوريد، آنزيم هاي موجود در بدن تان مواد غذايي را به ذرات کوچک تر تجزيه مي کنند و آن را به انرژي تبديل مي کنند تا قلب تان بزند، مغزتان کار کند و بدن تان فعاليت کند.

هر چه متابوليسم بدن تان سريع تر عمل کند بدن تان کالري بيشتري مي سوزاند. هر چه کالري بيشتري بسوزانيد راحت تر لاغر مي شويد و چاقي را ازخود دور مي کنيد. آيا مي دانيد چقدر مي توانيد متابوليسم بدن تان را کنترل کنيد؟ قطعاً نمي توانيد ميزان کالري که براي ضربان قلب تان مي سوزد کنترل کنيد اما مي توانيد با رژيم غذايي درست و ورزشهاي مناسب روزانه حدود ۵۰۰ تا ۶۰۰ کالري را بسوزانيد .

صبحانه بخوريد

اگر صبحانه مناسبي نخوريد، بدن تان وارد مرحله اي به نام ضعف مي شود و سرعت متابوليسم بدن کاهش مي يابد. نتايج تحقيقي که در آمريکا انجام شده نشان داده افرادي که بين ۲۲ تا ۵۵ کالري از همه کالري مورد نياز بدن شان را از صبحانه تامين مي کردند، طي ۴ سال حدود يک کيلو گرم چاق شدن افرادي که بين ۱۰ تا ۱۱ درصد از اين ميزان را از صبحانه تامين مي کردند حدود ۳ کيلوگرم در سال چاق شدند و در نهايت افرادي که به صورت منظم صبحانه نمي خوردند و اغلب اوقات خوردن صبحانه را فراموش مي کردند درسال ۴/۵ برابر ساير افراد دچار چاقي شدند.

اما صبحانه چه بخوريد؟

براي صبحانه سراغ برشتوک هاي رژيمي که هضم مي شوند، برويد تا ديرتر احساس گرسنگي کنيد. يک املت ساده با يک تخم مرغ و دو عدد سفيده تخم مرغ و نصف فنجان فلفل و پياز خرد شده مي تواند صبحانه کاملي باشد.

صبحتان را با نوشيدن يک ليوان آب خنک آغاز کنيد. تحقيقات نشان داده افرادي که روزانه حدود ۸ تا ۱۲ ليوان آب مي نوشند، سوخت و ساز بالاتري نسبت به ساير افراد دارند. بدن تان براي اينکه درجه آب خنک را تعديل بخشد، ميزان کمي کالري مي سوزاند، پس نوشيدن آب خنک به سوختن کالري کمک مي کند.

وقتي خريد مي رويد

وقتي هنگام خريد مواد غذايي بيرون مي رويد سراغ مواد غذايي با کالري پايين برويد. با مطالعه برچسب ارزش مواد غذايي انتخاب صحيح تري داشته باشيد. افرادي که موادغذايي تند دوست دارند کمتر دچار چاقي بيش از حد مي شوند. مواد غذايي تند باعث تسريع متابوليسم مي شود، مصرف حدود يک قاشق غذاخوري فلفل قرمز يا سبز باعث بالا رفتن سوخت و ساز شده و متابوليسم را افزايش مي دهد.

نکته قابل توجه ديگر متوجه خانم هاست. بدن خانم ها اغلب در دوران قاعدگي آهن بسياري از دست مي دهد. اين امر باعث ايجاد اختلال در اکسيژن رساني به عضله مي شود، چرا که وظيفه آهن در سيستم متابوليسم بدن اين است که اکسيژن را به ماهيچه ها و عضلات برساند. اگر بدن خانم ها با کمبود آهن مواجه شود در واقع با کمبود اکسيژن روبرو است و انرژي کاهش مي يابد غلات، حبوبات و سبزيجات تازه و برگ سبز مانند کاهو، اسفناج و بروکلي منبع مناسبي براي آهن هستند.

وقتي زمان ناهار نزديک است

حتماً ناهارتان را سرشار از مواد پروتئيني انتخاب کنيد. حدود ۳۰ گرم پروتئين را که تقريباً معادل يک فنجان پنير و ۲ تکه سينه مرغ است براي ناهارتان در نظر بگيريد.

يک کليد اسرار: يکي از بهترين راه هاي سوزاندن کالري و چربي نوشيدن چاي سبز است. چاي سبز حاوي ترکيباتي است که باعث سوختن چربي و بالا رفتن متابوليسم مي شود. افرادي که روزانه معادل ۳ تا ۵ ليوان چاي سبز مي نوشند و اين کار را به مدت ۱۲ هفته ادامه مي دهند مي توانند وزن بدن شان را تا ۴ درصد کاهش دهند. طبق نتايج يک تحقيق نوشيدن ۲ تا ۴ ليوان چاي سبز در روز باعث سوختن ۵۰ کالري مي شود. براي تنقلات کنار غذا مي توانيد لبنيات کم چرب را در نظر بگيريد. مصرف ماست کم چرب، کلسيم بدن را فراهم مي کند و در ضمن باعث سوختن چربي غير مفيد نيز مي شود.

خوب بخوابيد !

جالب است بدانيد مصرف بسياري از مواد غذايي به مغزتان فرمان «من سيرهستم» مي دهد! ماهي هاي چرب مانند سالمون و تن ماهي که سرشار از اسيدهاي چرب امگا ۳ است به خوبي اين فرمان را به مغزتان مي رساند. مصرف اين نوع مواد غذايي حاوي اسيدهاي چرب و ويتامين D باعث افزايش سوخت و ساز و تسريع متابوليسم مي شود و اما ميزان خواب تان اگر کمتر از حد معمولي بخوابيد، ميزان لپتين (نوعي هورمون که باعث تنظيم مصرف انرژي مي شود) بدن کاهش مي يابد. افرادي که روزانه کمتر از ۷ ساعت مي خوابند، بيشتر در خطر ابتلا به چاقي هستند چرا که لپتين بدن کاهش مي يابد.

پياده روي تا منزل

معمولاً خيلي ها به دنبال راه حلي براي کم کردن کارهايشان هستند. درست است؟ به خاطر داشته باشيد که همين فعاليت هاي شما در محل کار و بيرون از منزل يک روش خوب براي سوخت و ساز بدن و سوختن چربي و کالري است شما مي توانيد در محل کار ورزش و نرمش هاي مناسبي داشته باشيد.

اگر کارتان به گونه اي است که ساعت ها روي صندلي مي نشينيد و فعاليتي نداريد، حتماً برنامه تان را طوري تنظيم کنيد که هنگام رفتن به محل کار يا برگشتن پياده روي کنيد. معمولاً به اين دسته از افراد مصرف مکمل هاي روغن ماهي توصيه مي شود. افرادي که روزانه روغن ماهي مصرف مي کنند بعد از ۱۲ هفته مي توانند حدود ۳ کيلوگرم وزن کم کنند. در صورتي که اگر بدون فعاليت و حرکت به کارشان ادامه دهند دچار چاقي بيش از حد مي شوند .

درباره اصغر مرادی

قهرمان هشت دوره پرورش اندام ومربی بین المللی فدراسیون جهانی بدنسازی IFBB-تحصیل کرده تربیت بدنی-مدیر مجتمع ورزشی گلها-مدیر شرکت تولید دستگاههای بدنسازی بادی فول-مدیر سایت اتحادیه بدنسازی ایران-مشاور مربیگری ,مدیریت وبازاریابی باشگاههای بدنسازی

ثبت دیدگاه