برنامه بدنسازی

موزیک بدنسازی

کلیپ بدنسازی

معرفی کارخانه بدنسازی

آموزش مربیان

کاتالوگ

مقالات

مشاوره تجهیز باشگاه

اخبار بدنسازی

لیست مربیان بدنسازی

لیست باشگاه بدنسازی

تبلیغات

برنامه بدنسازی

موزیک بدنسازی

کلیپ بدنسازی

معرفی کارخانه بدنسازی

آموزش مربیان

مقالات

اخبار بدنسازی

کاتالوگ

مشاوره تجهیز باشگاه

تبلیغات

لیست باشگاه بدنسازی

لیست مربیان بدنسازی

logo
منو
برنامه بدنسازی

موزیک بدنسازی

کلیپ بدنسازی

معرفی کارخانه بدنسازی

آموزش مربیان

کاتالوگ

مقالات

مشاوره تجهیز باشگاه

اخبار بدنسازی

لیست مربیان بدنسازی

لیست باشگاه بدنسازی

تبلیغات

برنامه بدنسازی

موزیک بدنسازی

کلیپ بدنسازی

معرفی کارخانه بدنسازی

آموزش مربیان

مقالات

اخبار بدنسازی

کاتالوگ

مشاوره تجهیز باشگاه

تبلیغات

لیست باشگاه بدنسازی

لیست مربیان بدنسازی

آیا شکر برای بدنسازان مفید است؟

شکر برای بدنسازان مفید است یا نه؟

درست از دوران کودکی، اکثر ما علاقه ذاتی به خوراکی‌های شیرین داریم. شاید این علاقه باز می‌گردد به این موضوع که همه به بچه‌ها شکلات و شیرینی و آبنبات هدیه می‌دهند و یا ممکن است به خاطر این باشد که اکثر مردم عادت دارند برای کارهای بچه‌ها جایزه‌هایی مثل شکلات در نظر بگیرند و همین امر منجر به شکل گیری یک احساس خوب نسبت به شیرینی‌ها در هر فرد شده است. مواد قندی علاوه بر این که باعث بهبود طعم غذاها می‌شوند، بلکه باعث وسیع‌ تر شدن طیف غذاها نیز می‌گردند. برای مثال خوردن یک صبحانه پر از فیبر که شامل مواد مغذی مهم است (مثل دانه‌ های غلات) بدون وجود شکر، مزه مقوا می‌دهد و غیرقابل خوردن می‌شود. میوه‌های اسیدی و ترش هم با شکر، طعم بسیار خوبی پیدا می‌کنند.

شیرینی و چاقی شکم – دوستان جدا نشدنی

  • چرا ما شکر می‌خوریم؟

مثل تمام کربوهیدرات ها، شکر برای بدن انرژی تولید می‌کند. کربوهیدرات ها منابع سوختی ارجح عضلات در بدن هستند. اگر به میزان کافی کربوهیدرات در اختیار بدن نباشد اجرای فعالیت برایتان مشکل می‌شود و احساس کند شدن و تنبل شدن خواهید کرد. افرادی که فعالیت‌های بدنی زیادی دارند (مثل ورزشکاران) نیاز کربوهیدرات بدنشان زیاد است که نیازهای کربوهیدرات بدنشان را بدون شکر تامین سازند. شکر یک بخش مهم از رژیم‌های غذایی ما است، و ما راجع این موضوع کم دقت هستیم که می‌توایم روزانه حداکثر ۲ الی ۳۰ قاشق چایخوری از آن ها را مصرف کنیم. ما می‌دانیم که شکر برای دندان ها مضر بوده و برای حفظ تناسب شکم یک دشمن به حساب می‌آید، اما مصرف بیش از حد قندهای ساده رواج زیادی دارد و به همین دلیل است که از هر ۳ نفر، ۱ نفر مستعد مقاوم شدن در مقابل انسولین هستند (یعنی وضعیتی که می‌تواند منجر به بیماری دیابت گردد).

  • انواع گوناگون شکر

اما اول از همه باید بین قندهای ساده و مرکب تمایز قایل شوید. قندهای سازه به آن دسته کربوهیدرات هایی اطلاق می‌شود که خیلی سریع می‌توانند وارد جریان خون شوند. غذاهایی که حاوی چنین قندهایی هستند به کربوهیدرات های دارای شاخص گلایسمیک بالا گفته می‌شود. از این دسته قندها می‌توان به ساکروز، گلوکز، مالتوز، فروکتوز و دیگر قند و شکرهای داخل مرباها، کیک‌ها، شیرینی‌ها، نوشیدنی‌های شیرین، شکلات‌ ها، بیسکویت‌ ها، بستنی‌ ها و کلوچه‌ ها اشاره کرد.

قندهای مرکب یا همان کربوهیدرات های مرکب، آنهایی هستند که به آرامی در خون، قند آزاد می‌کنند. به غذاهایی که حاوی کربوهیدرات مرکب هستند، دارای شاخص گلایسمیک پایین گفته می‌شود. به عنوان نمونه برای کربوهیدرات های مرکب می‌توان به غذاهایی مثل سیب زمینی، بادام زمینی توت فرنگی، عدس، سبزیجات سبز رنگ و قارچ اشاره کرد.

انواع بیسکویت، کیک و شکلات دارای شکر هستند، و این ماده در تعداد خیلی زیادی از غذاها می‌تواند وجود داشته باشد. محققان برای نشان دادن این موضوع که مغز می‌تواند قند ساده را از دیگر کربوهیدرات ها تشخیص دهد بررسی‌هایی انجام دادند، و به این نتیجه رسیدند که مردم می‌توانند همانند سیگار و دارو به قند اعتیاد پیدا کنند. شما باید مصرف محصولات تصفیه شده را که می‌توانند باعث به تثبیت رسیدن سطح انسولین در بدن شوند را کاهش دهید و بدین صورت درصد مقاوم شدن بدن در مقابل انسولین را کاهش دهید.

باید به تدریج و با یک روند خیلی آرام در طی چندین هفته و یا شاید چند ماه مصرف قندها را کاهش دهید. جهت کمک کردن به خودتان یک دفترچه یادداشت برای هوس‌های غذایی و غذاهایی که می‌خورید تهیه کنید و برای مدت ۲ هفته به دقت تمام غذاهای دارای قند و شکر را یادداشت کنید و ثبت کنید که چه زمانی هوس آنها را کردید.

چنین کاری به شما کم می‌کند که متوجه شوید کدام غذاها شما را به شوق وا می‌دارد و از آنها در زمان هایی که استرس دارید و خسته هستید استفاده کنید تا موثر واقع شوند. جهت تسهیل کردن این جریان، غذاهای تصفیه شده را از رژیم خود حدف کنید و مصرف آن دسته از کربوهیدرات هایی که دارای شاخص گلایسمیک بالا هستند را کاهش دهید.

غذاهای دارای شاخص گلایسمیک پایین، به دفعات قند را در خون آزاد می‌کنند و هر بار به قدری قند وارد خو می‌کنند که مورد نیاز و قابل بهره‌برداری باشد و موجب ترشح انسولین در مقادیر زیاد نشود. علاوه بر این، چنین غذاهایی بدن را با مواد مغذی موثر در سوختن قند نیز تامین می‌کنند.

فیبرها، پروتئین‌ ها و چربی‌ها با آرام ساختن جریان آزادسازی قند در خون میزانت ترشح انسولین را در بدن کاهش می‌دهند، بنابراین مثلاً زمانی که می‌خواهید سیب زمینی پخته میل کنید، اگر آن را همراه عدس (که پروتئین زیادی دارد) مصرف کنید می‌توانید آزاد سازی قند حاصل از سیب زمینی را حدود ۵۰% آرام‌تر کنید.

چنین رژیمی به شما کمک می‌کند تا سطح انرژی بدنتان به شکلی ثابت بالا بماند و بنابراین می‌تواند از بروز وسوسه لحظه‌ ای برای مصرف قندها جلوگیری به عمل آورد. با تمام موارد مذکور از میوه‌ ها مصرف کنید تا شیرینی طبیعی را بچشید، اما به یاد داشته باشید که میوه‌ها خیلی بهتر از آب میوه‌ ها هستند.

گیلاس، تمشک و توت فرنگی انتخاب‌ های خوبی هستند، به ویژه بعد از یک وعده غذایی برای اینکه این میوه‌ها علاوه بر اینکه دارای شاخص گلایسمیک پایینی هستند، همچنین دارای مقدار کالری ناچیزی می‌باشند.

از خوردن کیک‌ها و شیرینی‌ها بعد از وعده‌های غذایی خودداری کنید، چرا که در این صورت آنها موجب حفظ انسولین در سطح بالایی می‌شوند که در نتیجه بروز چنین حالتی عضلات بیشتر نسبت به این هورمون بی تفاوت می‌شوند.

اگر هوس شیرینی کردید، بهتر است که از شکلات‌ های تیره رنگ و تلخ مزه مصرف کنید تا اینکه بخواهید شیرینی مصرف کنید. مصرف زیاد اسید چرب امگا ۳ میزان انعطاف‌پذیری غشاء سلول های بدن را افزایش می‌دهد و باعث می‌شود گیرنده‌ های انسولین در بدنتان موثرتر عمل کنند. اگر سعی کنید همیشه عضلانی و کم چربی بمانید، درصد بروز مقاوم شدن بدنتان در مقابل انسولین (که می‌تواند منجر به مرض قند شود) کاهش پیدا می‌کند. از آنجایی که انجام تمرینات انسولین را حمایت می‌کند تا گلوکز را داخل عضلات جا دهد، باعث شده که ما بیشتر نسبت به انسولین حساس باشیم. فواید روانی حاصل از مصرف غذاهایی مثل مربا،شیرینی، کیک، کلوچه، نوشیدنی‌های شیرین، شکلات، بیسکویت، بستنی انکارناپذیر است، آنها واقعاً خوشمزه هستند و حس خاصی با مصرف آنها به انسان دست می‌دهد، اما باید در مصرف آنها خیلی تفریط کنید و تنها هر از گاهی از آنها استفاده کنید.

آیا این مقاله مفید بود؟ امتیاز دهید

2.4/5 – (10 امتیاز)
مقالات تصادفی

اگر سوال جدیدی دارید در زیر این مطلب مطرح کنید تا به سوال و جواب ها اضافه شود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

درج آگهی بدنسازی