برنامه بدنسازی

موزیک بدنسازی

کلیپ بدنسازی

معرفی کارخانه بدنسازی

آموزش مربیان

کاتالوگ

مقالات

مشاوره تجهیز باشگاه

اخبار بدنسازی

لیست مربیان بدنسازی

لیست باشگاه بدنسازی

تبلیغات

برنامه بدنسازی

موزیک بدنسازی

کلیپ بدنسازی

معرفی کارخانه بدنسازی

آموزش مربیان

مقالات

اخبار بدنسازی

کاتالوگ

مشاوره تجهیز باشگاه

تبلیغات

لیست باشگاه بدنسازی

لیست مربیان بدنسازی

logo
منو
برنامه بدنسازی

موزیک بدنسازی

کلیپ بدنسازی

معرفی کارخانه بدنسازی

آموزش مربیان

کاتالوگ

مقالات

مشاوره تجهیز باشگاه

اخبار بدنسازی

لیست مربیان بدنسازی

لیست باشگاه بدنسازی

تبلیغات

برنامه بدنسازی

موزیک بدنسازی

کلیپ بدنسازی

معرفی کارخانه بدنسازی

آموزش مربیان

مقالات

اخبار بدنسازی

کاتالوگ

مشاوره تجهیز باشگاه

تبلیغات

لیست باشگاه بدنسازی

لیست مربیان بدنسازی

سواد مربی بدنسازی خود را تست کنید

سواد مربی خود را تست کنید

امروزه در باشگاه های بدنسازی ایران بسیار افراد زحمت کش و متخصصی هستند که مشغول به شغل شریف مربیگری بدنسازی هستند و در میان آن ها هستند کسانی که بسیار خوب کار می کنند و اصول کار را به خوبی می شناسند و رعایت می کنند و نتایج درخشانی هم گرفته اند.

البته وقتی صحبت از نتایج درخشان میشود نه اینکه همه آن ها شاگردان مسابقه ای پرورش داده اند و کاپ مسابقات را دریافت کرده اند و یا مربی تیم ملی شده اند نه، منظور وقتی است که مربی به طور اصولی و علمی یک ورزشکار عادی و معمولی لاغر اندام را به سطح خوبی از آمادگی بدنی می رساند، یا فردی با درصد زیادی از چربی  به واسطه ورزش  به صورت صحیح به سطح بهتری از سلامتی و تناسب اندام میرساند آن وقت میتوانیم بگویم آن مربی فوق العاده موفق بوده و هست این گونه افراد عاشقانه اهداف ورزشکاران خود را پیگیری میکنند آموزش های لازم را دیده اند و میدانند چه میکنند.

البته بحث نتایج مربیان در مسابقات هم موفقیت محسوب می شود به  شرط سالم ماندن ورزشکار تا اخر عمرکه البته در این دوران قهرمانی و سلامتی تا اخر عمر باهم بعید به نظر میرسد.

در میان آن خیل عظیم مربی و استاد زحمت کش هستند افرادی که فقط ادعای این شغل شریف را دارند و بیشتر کاسب ورزشند تا مربی ورزش.

متاسفانه فرهنگ غلطی در باشگاه های بدنسازی در حال رشد است که همه ورزشکاران را از روز اول ثبت نام به سمت مصرف دارو و مکمل تقلبی تمرین و برنامه های پوچ و اشتباه پیش میبرد که هیچ توجیهی ندارد مگر سلیقه شخصی و من در آوردی یک مربی نما.

آنها کمبود علم تمرین و تغذیه خود را با تجویز هورمون جبران میکنند و تصور میکنند رشد وپیشرفت ورزشکار حاصل علم انهاست.

اما سوال این است چگونه باید مربی خوب وبد بدنسازی را از هم تشخیص داد؟ بدنسازانی که هیچ وسیله و منبعی جهت شناسای مربیان اصلی و تقلبی ندارند چه کنند؟از لطف فروش بدون معیار کارت مربیگری بدنسازی  هر دو دسته مربی خوب و بد هم کارت مربیگری دارند!!

نوجوانان و جوانان دختر و پسر وقتی به باشگاه بدنسازی مراجعه میکنند میتوانند با نشانه های که عرض میکنم سواد و دانش فنی مربی خود را تست کنند.

یک از اولین علائم این است که آیا مربی در مورد تمرکز بروی گرم کردن صحیح نکات ایمنی دستگاه ها و یا آموزش انجام حرکات آیا پیگیری لازم را دارد یا خیر. مربی اگاه روش نرمش کردن انجام حرکات صحیح تنفس و نکات ایمنی حرکات را تک به تک اموزش میدهد .مربی باید مطمن شود ورزشکار اصول روزهای اول تمرین را یاد گرفته است و آسیب  نمیبیند.

مربی بی سواد میگوید برو ان دستگاه را این تعداد بزن بعد مابقی حرکات…

مورد دیگر این که اگر مربی درماه های اول تمرین به ورزشکار مکمل دارو تجویز کند دچار بی سوادی شدید است چون مکمل برای ورزشکار مبتدی و حتی متوسط نیست او به دنبال کسب درامد است و در حالی که باید اصول اولیه تمرین و تغذیه صحیح را پیگیری کند.

مورد بعدی این که با هر بهانه و سوالی به ورزشکار پیشنهاد میکنند که خصوصی بگیرد و شهریه خصوصی پرداخت کند تا با انها کار کند و مشکل حل شود مربی اگر به اخلاق پایبند باشد و با صورت حرفه ای کار کند باید تمامی مشکلات و اهداف ورزشکار را به صورت کامل پیگیری نماید نه این که هر کس خصوصی گرفت جواب سوالش داده شود و به هر کس شهریه خصوصی نداد کم توجهی شود.

البته بسیاری از این مربیان بخصوص جوانترها متوجه نیستند که کارکردن از روی شوق , علاقه و از روی اصول حرفه ای درمدت کمی جمعیت زیادی را از همه اطراف به سوی آنها سرازیر میکند و با این روش درامد انها چندین برابر خواهد شد وهمیشه نزدیک ترین راه پول گرفتن به هر قیمت نیست.

ولی پیشنهاد مالی درآغاز کار به ورزشکار ممکن است چند نفری را جذب کند ولی افراد بسیاری را از آنها دور خواهد کرد و به شهرت آنها در زمان اندکی ضربه خواهد زد.

مربی با سواد از روز اول تا اخر برای انجام حرکات وسیستم تمرینی ورزشکار برنامه طراحی میکند .برنامه های طراحی شده هم با دلیل و مدرک و متناسب با ورزشکار طراحی میشود نه سر سری واز روی تکرار با حرکات بی هدف برنامه ها باید به گونه ای نوشته شوند که اگر هرکس از مربی دلایل نوشتن حرکات وتعداد را جویا شد بتواند درباره ان با علم و منطق جواب گو باشد مربی بی سواد بدون توجه به شرایط ورزشکار برنامه ای فقط جهت گرفتن هزینه مینویسد و از روی عادت بسیاری از برنامه هایش تکراری و بدون منطق نوشته میشود.

مربی باسواد زیاد ادعا نمیکند زیرا نتیجه کار او را همه به زودی میبینند اصولا افرادی که در هر چیزی زیاد ادعا میکنند درهمان نقطه دچار ضعف هستند این یک دلیل علمی و روانشناسی دارد افرادی که از لحاظ علمی پر باشند نیازی به ادعا و خود نمایی ندارند از میان هزار نفر هم قابل تشخیص هستند.

مربی باسواد به وضعیت تناسب اندام , ظاهر ,لباس و گفتارخود توجه ویژه دارد زیرا میداند بسیاری از ورزشکاران با ظاهر او به ورزش بدنسازی علاقمند میشوند و انگیزه میگیرند.

این که یک مربی هرلباس بی هویتی به بازار میاید میپوشد تتو بدن میکند در مورد مطالبی که اطلاع دقیق ندارد نظر میدهد در مورد دیگران  توهین و بدگویی میکند وقار  و شخصیت مربی بودن را نادیده میگیرد بدون توجه به تاثیر و پیام منفی که به مخاطب میدهد نشانه کم اطلاعی او از اصول کار مربیگریست.

پول خوردبی ارزش درجیب انسان زیاد صدا میکند ولی اسکناس و تراول چک با وقار و کم صداست حتی امروزه کودکان هم تفاوت ان را میفهمند .

امیدوارم درانتخاب مربی خود دقت کنید وامید وارم  همه مربیان  به دنبال کاراصولی  سواد علمی و اجتماعی  باشند .

نویسنده: اصغرمرادی

آیا این مقاله مفید بود؟ امتیاز دهید

4/5 – (1 امتیاز)
مقالات تصادفی

اگر سوال جدیدی دارید در زیر این مطلب مطرح کنید تا به سوال و جواب ها اضافه شود.

2 پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

درج آگهی بدنسازی