مقابله با افسردگی

۵ مکمل طبیعی برای مقابله با افسردگی در پاییز و زمستان

خیلی از افراد این حال و هوای سال را دوست دارند، هوای سرد، تغییر رنگ برگ ها، پوشیدن

خیلی از افراد این حال و هوای سال را دوست دارند، هوای سرد، تغییر رنگ برگ ها، پوشیدن چکمه و لباس گرم بدون عرق کردن همگی باعث شده بسیاری پاییز را با آغوش باز بپذیرند.

طبق تحقیقات سلامت فکری آمریکا حدود ۵ درصد از مردم اختلالات فصلی (غمگین شدن) را هر سال تجربه می کنند. علایم این افراد شامل ناراحتی، کلافگی، بد خلقی، کم انرژی، خواب آلودگی، جمع گریزی، ولع داشتن برای کربوهیدرات و قند می باشد. شاید این علایم جدی بنظر نرسند ولی جدی هستند. این علایم به نوعی افسردگی می باشند.

با وجود اینکه دلیل اصلی افسردگی زمستانی دقیقا مشخص نشده ولی عقیده بر این است کمبود ویتامین D و عدم نور خورشید بخشی از مغز را – هیپوتالاموس – از کار کردن درست باز می دارد که منجر به اختلال در ریتم شبانه روزی می شود. این اختلال بر تولید ملاتونین و سرتونین اثر می گذارد و همه ی این عوامل موجب تغییرات منفی در حال و هوای فرد و خواب وی می شود.

ولی جای نگرانی نیست در اینجا چند مکمل طبیعی معرفی می کنیم که درمانی برای مقابله با ناراحتی و افسردگی حال و هوای پاییزی و زمستانی می باشد.

  1. ویتامین D

کمبود ویتامین دی پیوند طولانی با افسردگی دارد و کسانی که دچار اختلال فصلی می شوند معمولا سطح پایینی از این ویتامین ضروری را دارند. کسانی که پوست تیره دارند، یا در مناطق شمالی جهان زندگی میکنند و افرادی که اضافه وزن زیاد دارند بیشتر دچار کمبود ویتامین دی می شوند.

خوردن مکمل ویتامین دی علاوه بر بهبود علایم افسرگی سلامتی استخوان ها و سیستم ایمنی بدن را افزایش می دهد.

  1. روغن ماهی یا امگا ۳

امگا از نظر علمی ثابت شده که به طوری موثری افسردگی را بهبود می بخشد و مانع آن می شود. روغن ماهی حاوی دو نوع اسیدهای چرب امگا ۳ می باشد : DHA و EPA. هر دو نقش مهمی در عملکرد مغز و خلق و خوی افراد دارند.

تحقیقات نشان می دهد کشورهایی با میزان مصرف بالای ماهی تازه کمتر دچار افسردگی می شوند و برعکس آن نیز صادق است. پس اگر جز افرادی نیستید که مرتب ماهی تازه می خورند خوردن قرص روغن ماهی بهترین راه برای جلوگیری از افسردگی در این هوای سرد می باشد.

  1. ملاتونین

اختلال در سطح ملاتونین یکی از عوامل ناراحتی و افسردگی ست. خوردن مکمل این هورمون احساس عالی به فرد می دهد.هر فردی که در طول روز در معرض آفتاب خیلی کم قرار بگیرد دچار اختلال در چرخه ملاتونین نرمال بدن می شود اما برای افرادی که در پاییز و زمستان دچار افسردگی می شوند این کمبود نور خورشید موجب افزایش این اختلال می شود. محققان می گویند مصرف درست ملاتونین و در زمان مناسب روز دوبرابر بیشتر حالت افسردگی بهبود پیدا می کند.

  1. علف سنت جان

پزشکان یونانی قرن اول میلادی استفاده از علف سنت جان را بخاطر ارزش دارویی اش توصیه می کردند و قدیمی ها باور داشتند که این گیاه قدرت های مرموز و فوق العاده ای دارد. امروزه علف سنت جان گیاهیست که به خاطر تواناییش در بهبود افسردگی ارزشمند است و بسیاری از مردم آن را برای اختلات فصلی بسیار مفید می دانند.

  1. ویتامین B6

چون ویتامین B6 برای عملکرد اعصاب بسیار مهم است کمبود آن مستقیما با اختلات عصبی در ارتباط است و علایم کمبود ویتامین B6 می تواند شامل تغییر در حال و هوا از جمله بدخلقی، اضطراب و افسردگی باشد. برخی از پزشکان داروی ضد افسردگی که موجب بالا بردن سرتونین مغز میشود تجویز می کنند اما ویتامین B6 این کار را به طور طبیعی انجام می دهد و تحقیقات نشان داده که ویتامین B6 تاثیر شگرفی روی تولید مرکزی سرتونین و نورون های عصبی GABA در مغز دارد. این هورمون های مهم خلق و خوی فرد را کنترل می کنند و برای جلوگیری از علایم نارحتی مثل افسردگی، اضطراب و خستگی نیاز می باشند.

سخن آخر اینکه درست است این ۵ مکمل در کاهش افسردگی و بهتر شدن حال و هوای افراد موثر است اما باید توجه داشته باشید بدون تجویز پزشک برای نحوه و مقدار مصرف آن خودسرانه این مکمل ها را مصرف نکنید.

منبع: muscleandfitness

ترجمه : بادی فول

به اشتراک بگذارید:

درباره اصغر مرادی

اصغر مرادی –مدیر سایت بادی فول خلاصه سوابق: قهرمان سنگین وزن هشت دوره پرورش اندام (دهه۷۰و۸۰) مربی بین المللی فدراسیون جهانی IFBB ـ (۱۳۸۶) مربی بدنسازی اکادمی ملی المپیک ایران (۱۳۸۵) تحصیل کرده تربیت بدنی (۱۳۹۰) موسس و مربی باشگاه گلها (۱۳۷۶) مدیر شرکت و سایت بادی فول (۱۳۹۰) مدیر مسول و سردبیر مجله الکترونیک بادی فول (۱۳۹۵) مشاور در تجهیز، مدیریت و بازاریابی باشگاهای بدنسازی (۱۳۸۶)

ثبت دیدگاه