وزن کشی

وزن کشی دقیق چگونه است؟

دوستم رژیم دارد می خواهد وزن خود را کم کند هرروز وقتی می آید سالن اول با لباس

دوستم رژیم دارد می خواهد وزن خود را کم کند هرروز وقتی می آید سالن اول با لباس و بعد بدون لباس، وسط تمرین آخر تمرین روی باسکول باشگاه می رود اعصاب و روان خود و دیگران را خط خطی می کند از بس درمورد وزن و کیلوگرم حرف میزند

 تقریبا یک روز در میان به مدیر باشگاه می گوید مطمن هستید باسکول باشگاه دقیق است؟ پس از شنیدن جواب مثبت می گوید: پس چرا من وزن کم نمی کنم چرا با این همه تردمیل و رژیم اضافه هم می کنم!؟ به هر کس می رسد می گوید: من فقط آب می خورم اما چاق می شوم همه را روی باسکول می برد تا تایید کنند درست است یا اشتباه …

 تقریبا در هر مغازه باسکول دار کفش هایش را در می آورد و خود را می کشد! خلاصه یک شهر را در عذاب گذاشته با رژیمش

 راست می گوید رژیم گرفته رعایت می کند ولی از دست وزن خود که سریع کم نمی شود کلافه شده تازگی ها از سونای باشگاه استفاده می کند بعد وزن خود را می کشد و برای اینکه تا آخر تمرین دوباره روی باسکول ۵۰۰ گرم کم کند از قبل سونا تا اخر تمرین آب نمی خورد و با لب تشنه و صورت تکیده باشگاه را ترک می کند.

 حرف هیچ کس را گوش نمی کند و زندگی خود را روی اعداد باسکول باشگاه خلاصه کرده! یک روز گفتم بیا باهم  پیش یک مربی باتجربه برویم و مشکل را بگوییم چون مربی باشگاه خودمان همیشه با گوشی خودش سرگرم است و هر چی هم می پرسیم جواب کلی سربالا می دهد و می گوید باید خصوصی بگیری تا مشکل حل بشود یا فلان مکمل را برایت بیاورم یکماهه نتیجه می گیری البته بی سوادیش مثل روز مشخصه ولی جز تحمل کردنش چاره ایی نیست!

بهر حال پیش یکی از مربیان با تجربه رفتیم و مشکل وزن کم نکردن دوستم و کارهای که می کند که روی باسکول کم کند را برایش توضیح دادم ازش پرسید واقعا وزن اصلی دوستم چقدره و کی و چطوری خودش رو وزن کنه البته مربی در عین حالی که به حرف های ما با دقت گوش می داد یه لبخند عجیبی هم از کارهای عجیب و غریب دوستم می زد وگاهی با تعجب به دوستم نگاه می کرد بعد دست به قلم شد و روی برگه این ۵ مورد زیررا نوشت:

  1.  چون در حال وزنه زدن هستید وزن و آمادگی عضلات شما بالا میرود و چون رژیم کم کالری دارید وزن چربی ها پائین می آید در نتیجه وزن زیادی کم نمی کنید ولی مطمن باشید هر روز در حال از دست دادن چربی هستید.
  2.  در ۲۴ ساعت وزن بدن ما بسته به خواب، تغذیه، استرس، فعالیت و مشغله های گوناگون تا ۳ کیلوگرم کم یا زیاد می شود و این طبیعی است پس وزن کشی هروز نمیتواند دقیق باشد.
  3.  برای دانستن وزن دقیق خود یک روز در هفته و یک بار در یک شرایط مساوی خود را با یک باسکول مشخص وزن کنید به عنوان مثال پنجشنبه ها قبل تمرین با لباس تمرین.
  4. باسکول وسیله خوبی برای سنجش پیشرفت بدنی نیست چون تغییرات به کندی اتفاق می افتد و قابل وزن کشی نیست. سایزگیری ، نشان دادن بدن به مربیان یا دوستان و عکس گرفتن هفتگی از بدن می تواند به ما در سنجش پیشرفت خودمان کمک کند.
  5. کاهش وزن درست و علمی یک ورزشکار درهفته باید بین ۷۰۰تا۱۰۰۰ گرم باشد و کاهش بیش از آن و کاهش مایعاتی مثل آب اصولی نیست وباعث خسارت به اندام داخلی و شادابی پوست و مو میشود پس اگر درهفته یک کیلو کم کردید بدانید درمسیر درستی قدم برمیدارید.

از آن مربی پرسیدم چرا نوشتید و شفاهی نگفتید؟ با خنده گفت با این وسواس زیادی که دوست شما دارد با یکبار گفتن مطلب جا نمی افتد اما با خواندن چندباره این دست نوشته به باور بهتری می رسدشاید از این اضطراب خلاص شود.

واقعا بعضی وقتها مشورت با یه ادم با تجربه چند سال ادمو به هدف نزدیک میکنه…

منبع: بادی فول

 

درباره اصغر مرادی

قهرمان هشت دوره پرورش اندام ومربی بین المللی فدراسیون جهانی بدنسازی IFBB-تحصیل کرده تربیت بدنی-مدیر مجتمع ورزشی گلها-مدیر شرکت تولید دستگاههای بدنسازی بادی فول-مدیر سایت اتحادیه بدنسازی ایران-مشاور مربیگری ,مدیریت وبازاریابی باشگاههای بدنسازی

ثبت دیدگاه