مهدی عیاری

مصاحبه مهدی عیاری

برای افرادی که اسم و افتخارات شمارا شنیده اند اما در واقع چیز بیشتری در موردتان نمی دانند

برای افرادی که اسم و افتخارات شمارا شنیده اند اما در واقع چیز بیشتری در موردتان نمی دانند کمی بیشتر بگویید. شهر محل تولد و محله کودکی شما, تعداد اعضای خانواده تحصیلات، در مورد مدارج و سوابق پرورش اندام تان .

+ متولد ۱۳۵۲/۶/۱۶ هستم در باقرشهرِ شهر ری زندگی میکنم و در همین شهر در یک خانواده هفت نفره بزرگ شدم و دارای لیسانس تربیت بدنی می باشم.


در چه سنی شروع به بدنسازی کردید و انگیزه و مشوق اصلی شما در آن زمان چه بود؟

+ از سن سی سالگی شروع به ورزش پرورش اندام کردم و اولین مسابقه ام در سال ۸۲ در تهران نفر سوم و در کشور نفر پنجم شدم.


اوج درخشش دوره ی آماتوری شما در چه سالی و در چه مسابقه ای بود؟

+ خوشبختانه درهمه مسابقات آماتوری موفق بودم و با دست پر برگشته ام.


برنامه تمرینی شما قبل از مسابقات چیست ؟ منظورم بیشتر از چه سیستم های استفاده می کنید؟و کلا چند ماه قبل از یک رقابت تمرینات را شروع میکنید وچقدر بعد از یک رقابت استراحت میکنید

+ من معمولا طی ۱۲ الی ۱۶ هفته برای مسابقات آماده می شوم و از دو ماه مونده به مسابقات دو جلسه تمرین می کنم یک جلسه هوازی و یک جلسه کار با وزنه. و یک ماه مونده به مسابقات حرکات تمرینی ام سوپر یا تری ست می شود. بعد از مسابقات یک الی دو ماه استراحت می کنم و بعد دوباره تمرینات را جدی تر شروع می کنم.


نظرتان در مورد تمرینات هوازی چیست؟ در فصل های سایز گیری آیا هوازی لازم است؟

+ به نظر من تمرینات هوازی برای تمامی ورزشکاران در تمام فصول آماده سازی لازم است و فرقی ندارد این تمرینات با تردمیل و دوچرخه انجام شود یا با شنا و دو. این بسته به امکانات و علاقه ورزشکار است که چه تمرینی انجام دهد.


تمرین مورد علاقه شما چیست؟ قوی ترین گروه عضلانی تان کدام یک است؟ و برای تمرین آنها از چه سیستمی استفاده می کنید. نقطه ضعف شما کدام عضلات است و آنهارا چند روز یکبار تمرین میدهید؟

+ من کلا تمرین کردن را دوست دارم و اکثر حرکات را با علاقه انجام می دهم اما به جلو بازو، سرشانه و زیر بغل بیشتر علاقمندم و خودم فکر می کنم عضلات سینه ام قویترین عضلات بدنم می باشند. به خاطر آسیب دیدگی پای چپم که قبلا دچار شکستگی شده نقطه ضعفم پاهایم هستند و در هفته ۲ بار آنها را تمرین می دهم تا این نقطه ضعف هم هماهنگ شود.


موقع رقابت رژیم غذایی تان چگونه است؟ به چه نوع پروتئین و کربوهیدراتی بیشتر علاقه دارید.

+ مصرف پروتئین و کربوهیدراتم بالاست، برای پروتئین، گوشت، مرغ، ماهی، میگو، دل و جیگر و چهار مغز مثل پسته، گردو، فندق و بادام میخورم و برای کربوهیدرات نیزبرنج و نان و سبزی و میوه به صورت آزاد و زیاد مصرف می کنم.


نظرتان راجب مصرف مکمل چیست؟ از مصرف کدام مکمل لذت و از کدامیک نفرت دارید؟

+ مصرف مکمل زمانی موثر و مفید است که غذا، تمرین و استراحت کامل باشد و هر سه فاکتور با هم رعایت شوند. مکمل های زیادی وجود دارند که دارای استاندارد خوبی هستند اما باز هم تاکید می کنم که مکمل باید در کنار غذا ، تمرین و استراحت کافی باشد همانطور که از اسمش پیداست باید مکمل باشد نه فاکتور اصلی. در غیر اینصورت مکمل جوابگوی نیازهای شما نخواهد بود و هدر دادن پول است.


برنامه رقابتی فعلی شما چیست؟ در مورد اهداف بلند مدت بدنسازی خود کمی صحبت کنید. و سقف رویای شما در مسابقات حرفه ای کجاست؟

+ فعلا برنامه خاصی برای آینده ندارم اما در آینده ای نزدیک می خواهم در یک مسابقه حرفه ای شرکت کنم اما هنوز انتخاب نکرده ام در کدام رقابت باشم.


بهترین و بدترین لحظه زندگیتان تا کنون کدام لحظات بوده است؟

+ بهترین خاطره ای که در این زمینه دارم گرفتن کارت حرفه ای و وارد شدن به مسابقات حرفه ای ام بود و بدترین خاطره ام در سال ۲۰۱۳ مسابقات جهانی مراکش و ویزا ندادن برای مسابقات بیرمنگام انگلیس در سال ۲۰۱۶ بود.


اگرفرصت داشتید یک روز را دوباره تکرار کنید کدام روز بود و چه چیزی را تغییر میدادید؟

+ سوال سختیه تنها جوابی که می تونم بدم اینه که اگر روز خود را با فکر و ذهن مثبت شروع کنید قطعا اون روز، روز خوبی برای من و همه خواهد بود و اگر روز را با افکار منفی شروع کنین مطمئنا می تونه به یکی از بدترین روزای شما تبدیل بشه.


آیا پرورش اندام و بدنسازی نسبت به گذشته تغییری کرده است؟ و آیا امروزه بدنسازی رو به پیشرفت است یا رو به زوال؟

+ پرورش اندام نسبت به گذشته پیشرفت زیادی داشته و بسیار تغییر کرده به نظر من در مورد مساله مکمل و دارو مافیای زیادی در آن فعال می باشند و اگر بدین صورت پیش رود وضع بدی بوجود خواهد آمد. چون امروزه بسیاری از شرکت کنندگان به دارو رو آورده اند و این مساله قابل تامل است و باید دنبال راه چاره باشیم. ولی این تنها یک نظر شخصی هستش شاید دیگران موافق نظر بنده نباشند که نظرشون قابل احترام است.


چه شناختی از رقبا در رقابت های حرفه ای خود دارید رابطه تان با رقیبان قدیمی و کنونی تان چگونه است؟ بیشتر با کدام یک در ارتباط هستید؟ از حرفه ای های خارجی با کدام یک در ارتباط هستید؟

+ متاسفانه شناخت زیادی در مورد حرفه ای های این زمینه ندارم و با هیچ یک ارتباط خاصی ندارم.


آیا راز نهفته ای در بدنسازی دارید که بخواهید با افراد علاقمند به این رشته در میان بگذارید؟ یک فوت کوزگری واقعی لطف؟

+ راز نهفته ای برای گفتن به این دوستان ندارم چون با وجود گسترده شدن شبکه های اجتماعی امروزه دیگر همه می توانند اطلاعات لازم را در این زمینه ها بدست آورند. البته همه ی اطلاعات هم علمی نیست و بسیاری از این اطلاعات منتشر شده در شبکه ها هم من در آوردی و جعلیست.

فوت کوزه گری خاصی ندارم وگرنه حتما با دوستان به اشتراک می گذاشتم.


بدنساز خارجی مورد علاقه و الهام بخش شما کیست؟

+ بدنساز خارجی مورد علاقه ام آقای دکتر جکسون است چون با سن حدود ۵۰ سال هنوز در این عرصه رقابت می کند و شاوون ری نیز هنوز در ذهن من ارزشمند است.


به چه تفریحات وهنرهایی علاقه مندید و آنها را دنبال می کنید؟

+ تفریحات مورد علاقه ام شنا و اسکی است.


نظر شما درمورد کلمات زیر در یک پاسخ کوتاه چیست؟

+ آقای یزدان راد : پیشکسوت این ورزش

+ بیت الله عباس پور : ورزشکار با اخلاق و مردمی ایران، روحش شاد

+ دارو فروش : مکمل، نیروزا و دوپینگ

+ اصغر فرهادی : فیلم ساز و کارگردان اسطوره ایران

+ والیبال ایران : قله افتخار ورزش

+ مهدی عیاری در ۸۰ سالگی : نظری ندارم

+ بهشت : سرسبزی و خرمی، جایی برای زندگی دائمی انسان های پاک

+ پدر و مادر : عشق، وجود زندگی و الماس های گرانبهای زندگی که باید جان را فدای آنها کرد

+ باشگاه ورزشی : جایی برای انرژی، نشاط و سلامتی


آیا کسی هست که بخواهید به خاطر زحماتی که کشیده تا به اینجا برسید تشکر کنید؟ کسی که مشوق اصلی شما در بوده از او نام ببرید.

+ از خانواده خوبم، همسر و دختر نازنینم و برادر عزیزم مرتضی عیاری و دوست خوبم مهدی عسگری بابت زحمات زیادشون تقدیر و تشکر می کنم.


حرف یا صحبت نگفته ای اگر دارید می توانید در اینجا بیان کنید.

+ در آخر از شما آقای مرادی و همکاران گرامیتان بابت این مصاحبه تشکر می کنم و امیدوارم همیشه سلامت و سرسبز باشید.

تهیه شده توسط : بادی فول

 

ثبت دیدگاه