برنامه بدنسازی

موزیک بدنسازی

کلیپ بدنسازی

معرفی کارخانه بدنسازی

آموزش مربیان

کاتالوگ

مقالات

مشاوره تجهیز باشگاه

اخبار بدنسازی

لیست مربیان بدنسازی

لیست باشگاه بدنسازی

تبلیغات

برنامه بدنسازی

موزیک بدنسازی

کلیپ بدنسازی

معرفی کارخانه بدنسازی

آموزش مربیان

مقالات

اخبار بدنسازی

کاتالوگ

مشاوره تجهیز باشگاه

تبلیغات

لیست باشگاه بدنسازی

لیست مربیان بدنسازی

logo
منو
برنامه بدنسازی

موزیک بدنسازی

کلیپ بدنسازی

معرفی کارخانه بدنسازی

آموزش مربیان

کاتالوگ

مقالات

مشاوره تجهیز باشگاه

اخبار بدنسازی

لیست مربیان بدنسازی

لیست باشگاه بدنسازی

تبلیغات

برنامه بدنسازی

موزیک بدنسازی

کلیپ بدنسازی

معرفی کارخانه بدنسازی

آموزش مربیان

مقالات

اخبار بدنسازی

کاتالوگ

مشاوره تجهیز باشگاه

تبلیغات

لیست باشگاه بدنسازی

لیست مربیان بدنسازی

۱۰ چیزی که درباره بدن خودتان نمی‌دانستید

بدن انسان فوق‌العاده است. در این مقاله ۱۰ چیزی که درباره بدن خودتان نمی‌دانستید را آورده ایم. ماشینی با حجم بالای مایع که حرکت می‌کند و مواد شیمیایی را با دقت و هماهنگی فوق‌ العاده‌ ی با یکدیگر ترکیب می‌کند و نتیجه تولیداتش چیزهای زیادی از حافظه گرفته تا مواد مخاطی است. شاید چیزهای زیادی باشد که هنوز درباره بدن خودتان ندانید. چیزهایی که گاه ممکن است به نظر رمزآلود برسند.

پوست‌تان چهار رنگ دارد

تمام پوست‌هایی که رنگی نیستند ممکن است چیزی بین کرمی و سفید به نظر برسند اما رگ‌ های خونی که نزدیک پوست هستند این رنگ را تبدیل به قرمزی کمرنگ می‌کنند. رنگ‌ دانه‌ های زردرنگ هم در سطح پوست پخشند. در آخر ملانین در سطح آخر پوست به دلیل اشعه‌ های UV پوست را به تیره‌ تر از آنچه هست در می‌آورد. این چهار رنگ با میزان‌ های متفاوت در تمام جمعیت‌ های انسانی وجود دارند و رنگ پوست آنها را می‌سازند.

دنیا با شما می‌خندد

همانطور که خمیازه کشیدن می‌تواند مسری باشد تحقیقات جدید نشان می‌دهد خندیدن یک رفتار اجتماعی قابل گسترش یافتن است. شنیدن خنده در حقیقت عصب‌های آن قسمت از مغز را که به حرکت‌های صورت مربوط است تحریک می‌کند. حرکات صورت نقش بسیار مهمی در رفتار اجتماعی انسان‌ ها دارد. عطسه، ‌خنده، گریه و خمیازه کشیدن راه‌ های برقراری ارتباط اجتماعی در میان یک گروه است.

مغز بزرگ باعث کوچک‌ تر شدن دهان می‌شود

تکامل همیشه بی‌نقص نیست. اگر این طور بود ما به جای دندان عقل باید بال می‌داشتیم. بعضی مواقع اجزای به درد نخور در یک گونه تنها به این دلیل که ضرری ندارند باقی می‌مانند اما دندان‌های عقل روزگاری تنها به درد سطل آشغال دندانپزشکی نمی‌خوردند. زمانی آنها برای اجداد گوشت‌خوار ما نقش سوم مهمی را در خوردن غذاها ایفا می‌کردند اما وقتی اندازه مغز ما بزرگ‌تر شد، ‌شکل استخوان‌های فک هم عوض شد و ما را با خرج‌های زیاد در دندانپزشکی‌ها رها کرد.

سلول‌های مو شکل مخاط‌ ها را جابه‌جا می‌کنند

بیشتر سلول‌ها در بدن ما به شکل سلول‌ هایی شبیه به تارهای مو هستند که سیلیا خوانده می‌شوند و کارکردهای متفاوتی در بدن ما دارند. این کارکردها می‌توانند از شنیدن تا هضم غذا متفاوت باشند. در بینی، ‌سیلیا به مخاط‌ها کمک می‌کند تا از بینی به سمت گلو حرکت کنند. در این پروسه هوای سرد تا به گلو برسد دمای خود را از دست می‌دهد و به شما کمک می‌کند تا کمتر سرما بخورید.

بلوغ شکل مغز را تغییر می‌دهد

همه ما می‌دانیم که هورمون‌ها برای ایجاد تغییراتی در بدن برای رشد و همچنین آماده کردن بدن برای تولید مثل لازمند اما چرا دوران بلوغ از لحاظ عاطفی و احساسی دورانی ناخوشایند است و خیلی‌ها از آن خاطره خوشی ندارند؟ هورمون‌هایی مانند تستوسترون در حقیقت روی عصب‌های مغز و توسعه آنها تاثیر گذارند و تغییراتی که در مغز ایجاد می‌شود می‌تواند در رفتارهای شخص هم تاثیر بگذارد. به غیر از تغییرات واضح عاطفی در شخص بی‌ علاقگی به امور روزمره و نداشتن مهارت برای تصمیم‌ گیری‌ های درست نیز در قسمت تغییراتی هستند که ایجاد می‌شود.

تولید هزاران تخمک بی‌حاصل به وسیله تخمدان‌ ها

زمانی که یک زن به دهه چهل یا پنجاه زندگی‌اش می‌رسد، ‌قطع شدن عادت ماهیانه و کم شدن استروژن باعث می‌شود تغییرات فیزیکی و عاطفی مختلفی در بدنش ایجاد شود. تخمک‌ها چنانچه قبلا تولید می‌شدند دیگر به اندازه سابق مرتب و در زمان خود ایجاد نمی‌شوند. یک دختر زمانی که به سن بلوغ می‌رسد به طور متوسط ۳۴ هزار تخمک شکل گرفته دارد که تنها شاید در طول زندگی‌اش ۳۵۰ عدد از آنها برای تولید یک بچه مناسب باشند و تخمک‌ های درست شکل نگرفته دفع می‌شوند. زمانی که بدن دیگر برای تولید بچه آماده نیست نمی‌تواند میزان درست تخمک‌ ها را مدیریت کند.

بیشتر غذایی که می‌خوریم برای فکر کردن است

با وجود آنکه مغز تنها ۲ درصد از وزن بدن ما را تشکیل می‌دهد اما ۲۰ درصد از اکسیژن و کالری بدن را مصرف می‌کند. برای آنکه اکسیژن کافی به مغز برسد سه قسمت برای پمپ کردن اکسیژن به مغز تنها برای همین کار وجود دارند. زمانی که تنها برای لحظاتی اکسیژن کافی به مغز نرسد سلول‌های مغز کارکرد خود را از دست می‌دهند و این زمانی‌ است که سکته اتفاق می‌افتد.

استخوان‌ها برای آنکه مواد معدنی بدن را در حد تعادل نگه دارند از میان می‌روند

استخوان‌ها علاوه بر آنکه از اندام‌های بدن و عضلات محافظت می‌کنند، ‌کلسیم مورد نیز بدن را نیز تنظیم می‌کنند. استخوان‌ ها به فسفر و کلسیم احتیاج دارند که دومی را عضلات و عصب‌ ها نیز مصرف می‌کنند. اگر این عناصر در بدن کم شوند، ‌هورمون‌ هایی برای کم کردن میزان استخوان‌ها ایجاد می‌شوند تا کلسیم مورد نیاز بدن برای قسمت‌ های دیگر را تامین کنند.

طرز نشستن در حافظه تاثیر می‌گذارد

اگر نمی‌توانید به خاطر بیاورید که سالگرد ازدواج‌تان چه وقتی بوده است تلاش کنید روی زانوهایتان بنشینید. خاطرات درون حس‌های ما قرار دارند. بوی عطر یا شنیدن یک موسیقی می‌تواند خاطره‌ یی از سال‌ها قبل را به خاطر بیاورد. این ارتباط کاملا واضح است. مثلا زنگ دوچرخه می‌تواند شما را به یاد بچگی‌تان بیندازد. مطالعه جدید نشان می‌دهد طرز نشستن نیز می‌تواند در برگرداندن خاطرات موثر باشند. این مقاله که در ژانویه ۲۰۰۷ در مجله شناخت منتشر شد نشان می‌داد چنانچه حالت بدن‌تان درست در همان شکلی قرار بگیرد که خاطره شما در آن حالت اتفاق افتاده می‌توانید به خوبی آن را به یاد بیاورید.

آیا این مقاله مفید بود؟ امتیاز دهید

اولین امتیاز را بدهید
مقالات تصادفی

اگر سوال جدیدی دارید در زیر این مطلب مطرح کنید تا به سوال و جواب ها اضافه شود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

درج آگهی بدنسازی