برنامه بدنسازی

موزیک بدنسازی

کلیپ بدنسازی

معرفی کارخانه بدنسازی

آموزش مربیان

کاتالوگ

مقالات

مشاوره تجهیز باشگاه

اخبار بدنسازی

لیست مربیان بدنسازی

لیست باشگاه بدنسازی

تبلیغات

برنامه بدنسازی

موزیک بدنسازی

کلیپ بدنسازی

معرفی کارخانه بدنسازی

آموزش مربیان

مقالات

اخبار بدنسازی

کاتالوگ

مشاوره تجهیز باشگاه

تبلیغات

لیست باشگاه بدنسازی

لیست مربیان بدنسازی

logo
منو
برنامه بدنسازی

موزیک بدنسازی

کلیپ بدنسازی

معرفی کارخانه بدنسازی

آموزش مربیان

کاتالوگ

مقالات

مشاوره تجهیز باشگاه

اخبار بدنسازی

لیست مربیان بدنسازی

لیست باشگاه بدنسازی

تبلیغات

برنامه بدنسازی

موزیک بدنسازی

کلیپ بدنسازی

معرفی کارخانه بدنسازی

آموزش مربیان

مقالات

اخبار بدنسازی

کاتالوگ

مشاوره تجهیز باشگاه

تبلیغات

لیست باشگاه بدنسازی

لیست مربیان بدنسازی

۱۱ دستگاه بدنسازی که باید با احتیاط استفاده شوند

ظاهر دستگاه های تمرین در باشگاه مشخص است نیازی نیست همه چیز را در مورد آنها بدانید. متاسفانه بسیاری از دستگاه بدنسازی حرکات ساده  و طبیعی ندارند و از این رو اگر درست استفاده نشوند خطرات و آسیب جدی برای بدن دارند.

باهم به این دستگاه ها نگاهی بیندازیم.

  • دستگاه لت

دستگاه لت اولین دستگاهی است که باید از ان با دقت استفاده کنید خودتان می دانید که تنها راهی که می توانید از این دستگاه استفاده کنید و آسیبی به عضلات کتف شما وارد نکند این است که باید شما بسیار انعطاف پذیر باشید. اگر بدنی انعطاف پذیر نداشته باشید امکان ندارد این حرکت را درست انجام دهید. همانطور که همه می دانند هرچه عضلات گردن، شانه ها و پشت کمرتان را تمرین دهید انعطاف پذیری آنها کمتر خواهد شد. از این رو احتمال آسیب دیدگی شما در این حرکت بیشتر افزایش می یابد. بهترین جایگزین  تمرین برای اینکار بارفیکس افقی است.

  • مسگری نشسته وایستاده

این ماشین واقعا برای مهره های کمر شما بد است. از این گذشته، باسن شما موقعی که شانه هایتان می چرخد در یک محل قرار می گیرد. هیچ کس تایید نمی کند که این حرکت برای مهره های کمر شما مفید است.  اگر می خواهید عضلات پهلوی خود را تقویت کنید از سیم کش تبر زن استفاده کنید ولی دراکثرافراد این تصور وجود دارد که این حرکت باعث کاهش چربی پلوها میشود که کاملا اشتباه است کاهش چربی با تنظیم رژیم غذای انجام میشود نه روی دستگاه مسگری. دقت کنید خواهید دید که بعضی افراد به انجام ان در باشگاه اعتیاد دارند.

  • ماشین فیله کمر

دستگاه فیله کمر واضح است که این دستگاه برای تمرین عضلات پشت کمرتان فرض شده است. اما مشکلی در این دستگاه وجود دارد:  وقتی در حال ساخت عضلات روی مهره کمر است قطعا خود این برای مهره ی کمر مضر است چون برای تحمل نوع وزنه ای که این دستگاه تحمیل می شود فرض شده است.

راه حل چیست؟ حرکات جایگزینی که میتواند مفید باشند مثل خرک و نیمکت فیله کمر ۴۵ درجه, پشت ران دمبل وسلام ژاپنی

  • میز دراز نشست

می دانم وقتی در حال دراز نشست روی میز هستید مثل یک آدم سخت و قدرتی بنظر می رسید و فکر می کنید در حال تمرین عضلات شکم و فلکسورهای ران خود هستید. مشکل این است که حرکت کرانچ اشتباه وبخصوص با دامنه حرکت کامل می تواند قطعا ستون فقرات تحتانی شما را از بین ببرد چون در این حالت پوزیشن آن این طور طراحی نشده که از ستون فقرات محافظت کند.

تمرین جایگزین آن؟ پلانک. تمرین دقیقا مشابهی نیستند اما نزدیک به هم هستند و مطمئین هستید که بعد از تمرین طولانی مدت نیازی به فیزیوتراپ ندارید.

  • دستگاه بدنسازی خیاطه

این دستگاه در واقع برای سفت کردن عضلات داخلی و بیرونی ران می باشد اما چون موقع استفاده از آن به حالت نشسته هستید قدرتی که می سازید استفاده ی کاربردی برای آن کاهش می یابد. بخصوص  اگر شما این حرکت را با وزنه خیلی سنگین انجام دهید یا زمانیکه خیلی خسته هستید فشار خطرناکی بر روی ستون فقرات و کشاله های ران شما وارد می شود.

به جای آن چکار باید بکنید؟ تنها یک باند مقاومتی بردارید و آن را دور زانوهای خود قرار دهید و از بغل راه بروید.

  • دستگاه اسمیت

قبلا گفته شده که اسکوات برای پاها بهترین ورزش است، پس احتمالا فکر می کنید دستگاه اسمیت نیز عالی می باشد. اما با اضافه کردن وزنه به آن در انجام نا مناسب ممکن است زانو و مهره های کمر شما آسیب ببیند.

بعضا اگر کنترول نکنید دستگاه اسمیت بدن شما را وادار می کند اسکوات را به طور کامل در حرکتی خطی انجام دهد و این طبیعی نیست وقتی شما اسکوات انجام می دهید یک حالت قوس در حرکت وجود دارد زیرا ماهیت بدن این گونه است. بنابراین اگر از دستگاه اسمیت استفاده می کنید یک فشار غیر ضروری بر گردن و کمر خود قرار خواهید داد. پس زاویه درست و اجرای ان را با مربی خود چک کنید تا آسیب کم شود.

  • دستگاه فلای سینه

می خواهید عضلات سینه خود را رشد دهید؟ خوب دستگاه فلای سینه نشسته به صورت باز کردن دست بیشاز مماس با سینه روش مناسبی نیست. این باز کردن دست بیش از حد شانه ها را در موقعیتی آسیب پذیر قرار می دهد و بدتر از آن می تواند پارگی شدیدی در بافت های اتصالی بوجود آورد.

  • دستگاه پرس شانه

این دستگاه مفضل شانه های شما را در موقعیتی نا امن قرار می دهد. یعنی شانه های شما حرکت می کنند و فشاری به آنها وارد می شود که برای آن طراحی نشده بود. چند ثانیه در موردش فکر کنید وقتی چیزی را بالای سرخود بلند می کنید، آیا باسن شما در جای درست بی حرکت می شود؟ خیر، آنها حرکت می کنند و آن حرکت به شانه های شما کمک می کند که بار زیادی را تحمل نکنید دقت کنید کمر و شانه های شما و مسیر رفت و برگشت دست شما درزاویه درستی قرار گیرد.

  • دستگاه بدنسازی پرس پا ۴۵درجه

عضله سازی در پاها بسیار مشکل است. همگی این را می دانیم. اما برای اینکار با احتیاط و اصولی از پرس پا استفاده کنید چرا؟ چون این دستگاه ممکن است به مهره ها و دیسک ها اسیب بزند بخصوص وقتی خارج از ظرفیت توان خود وزنه استفاده میکنید و حرکت را کامل اجرا میکنید. از این رو نه تنها این دستگاه به عضله سازی شما کمک نمی کند احتمالا باعث دیسک کمر تحتانی و مفضل زانو شما نیز می شود. مدل نشسته ان نیز به همین شکل.

  • دستگاه کرانچ شکم نشسته

می دانم که به نظر می رسد با اضافه کردن وزنه به این دستگاه کرانچ بهترین راه برای داشتن یک شکم شش تکه است شاید هم باشد اما خیلی مطمئن نیستم چه اندازه این دستگاه می تواند عضلات شکم شما را توسعه دهد. چیزی که در موردش کاملا مطمئن هستم این است که این موثرترین تمرین شکم موجود برای شما نیست و دستگاه هایی مانند این درصورت استفاده ناصحیح ممکن است باعث آسیب زدن به ستون فقرات شما می باشند. بهترین راه برای انجام تمرین استفاده از توپ های مقاوم کرانچ  و سیم کش است.

  • دستگاه بدنسازی جلو ران

در حالیکه این دستگاه برای تمرین چهار سر ران شما طراحی شده در واقع باعث می شود پا حرکتی انجام دهد که هرگز برای آن حرکت طراحی نشده است. کاری که این دستگاه انجام می دهد کشش زیادی است که به تاندون و رباط های شما در زانو وارد می کندکه ممکن است آسیب زا باشد.

به جای آن می توانید چه حرکتی برای تقویت عضلات چهار سر ران خود انجام دهید؟ جواب ساده و واضح است: اسکوات صحیح.

 

آیا این مقاله مفید بود؟ امتیاز دهید

اولین امتیاز را بدهید
مقالات تصادفی

اگر سوال جدیدی دارید در زیر این مطلب مطرح کنید تا به سوال و جواب ها اضافه شود.

7 پاسخ

  1. سلام
    هفته پیش یه حساب کاربرى براى گرفتن برنامه بدنسازى باز کردم. ٢٠ تومن هم به حسابتون ریختم. گفته بودید ٢ تا ۴ روز بعد برنامه رو مى فرستید! الان بیش از یه هفته گذشته! کى قراره برنامه رو بفرستید؟! ممنون میشم پاسخگو باشید

  2. سلام. بیش از ۹ ساله به علت انجام حرکت پروانه یا کرانچ از ناحیه ستون فقرات دچار انحراف شدم که شدیدا سلامتم رو تحت تاثیر قرار داده و به رگ های قلبم فشار وارد کرده .هر کاریم می کنم درست نمیشه .خواهشا از این دو دستگاه و دستگاه هایی که باعث انحراف ستون فقرات میشه خودداری کنید با جونتون دارید بازی می کنید

  3. سلام دوست عزیز مطالبی که فرمودید خوب بود ایا ریشه علمی هم دارد اگر اینطور است چرا بزرگترین بدن سازان دنیا از این دستگا ها استفاده میکنند ممنون میشم پاسخ بدید با ذکر منابع

    1. این یک مقاله است ومنبع ان هم در زیر مطلب گذاشته شده است نوشته ما نیست یک نظریه است وشما هم میتوانید برای رد ان مقاله ای تنظیم بنویسید

  4. سلام و عرض ادب خدمت شما
    فرمودید سیم کش تبر زن
    این حرکت رو جستجو کردم چیزی پیدا نکردم , این حرکت رو توضیح میدید ؟ یا اسم دیگه ای داره ؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

درج آگهی بدنسازی