برنامه بدنسازی

موزیک بدنسازی

کلیپ بدنسازی

معرفی کارخانه بدنسازی

آموزش مربیان

کاتالوگ

مقالات

مشاوره تجهیز باشگاه

اخبار بدنسازی

لیست مربیان بدنسازی

لیست باشگاه بدنسازی

تبلیغات

برنامه بدنسازی

موزیک بدنسازی

کلیپ بدنسازی

معرفی کارخانه بدنسازی

آموزش مربیان

مقالات

اخبار بدنسازی

کاتالوگ

مشاوره تجهیز باشگاه

تبلیغات

لیست باشگاه بدنسازی

لیست مربیان بدنسازی

logo
منو
برنامه بدنسازی

موزیک بدنسازی

کلیپ بدنسازی

معرفی کارخانه بدنسازی

آموزش مربیان

کاتالوگ

مقالات

مشاوره تجهیز باشگاه

اخبار بدنسازی

لیست مربیان بدنسازی

لیست باشگاه بدنسازی

تبلیغات

برنامه بدنسازی

موزیک بدنسازی

کلیپ بدنسازی

معرفی کارخانه بدنسازی

آموزش مربیان

مقالات

اخبار بدنسازی

کاتالوگ

مشاوره تجهیز باشگاه

تبلیغات

لیست باشگاه بدنسازی

لیست مربیان بدنسازی

بیت الله عباسپور ، قهرمانی که از مرزهای آماتوری گذشت(۳)

روز تمرین پا بیت الله عباسپور

نقش ژنتیک در ساختن ستون بدن

بیت الله عباسپور میگوید: «اگر میخواهید در این ورزش موفق شوید باید بر روی آن عضله ای که تمرین می دهید تمرکز کنید. در حد توان تمرین کنید و وزنه ها را به درستی و منظم بزنید. به هیچ عنوان از حرفه ای ها تقلید نکنی و همواره زیر نظر یک مربی خوب و با یک برنامه منظم تمرین خود را ادامه دهید.»

  • شیوه شما برای گرم کردن عضلات پا چگونه است؟

ـ در ابتدا برای گرم کردن پا از «بشین و پاشو»  استفاده می کنم تا زانو ها و مفصل هایم گرم شود. برای گرم کردن پشت پا از حرکات کششی استفاده می کنم. در مرحله بعد نیز مانند سایر عضلات نخستین حرکتم را جهت به جریان انداختن پمپاژ استفاده می کنم.

  • چرا شما اسکوات را برای شروع انتخاب کردید؟

ـ اسکوات یک حرکت چند مفصلی است و انرژی زیادی نیز می گیرد. در واقع با این حرکت عضله را خسته می کنیم  و سپس سراغ حرکات تکمیلی می رویم که منظور از آن حرکات سبک تر و تک مفصلی است که بیشتر جهت زیبایی به کار گرفته می شود.

  • در حرکت اسکوات تا چه اندازه باید بنشینیم؟

ـ تا حدی که پشت پا به ساق برخورد کند و اگر به طور کامل ننشینیم تنها فشار را به زانوهایمان وارد کردیم و احتمال آسیب دیدگی را به طور چشمگیری افزایش می دهیم.

  • آیا استفاده از کمربند در اسکوات اجباری است؟

ـ نه، اجباری در کار نیست. اما با استفاده از ادوات و وسایل ایمنی برای راحتی تمرین است و معتقد هستم چیزی را که علم می گوید باید رعایت کنیم.

  • در هنگام اجرای حرکات اسکوات بیشتر کدام قسمت های پا تحت تاثیر قرار می گیرد؟

ـ در ابتدا جلوی ران و سپس همه ی نقاط ران. زیرا همانطور که گفتم اسکوات یک حرکت چند مفصلی است.

* تفاوت اسکوات اسمیت و اسکوات با دستگاه های آزاد چیست؟

ـ در اسمیت بیشتر تمرکزمان بر روی عضله متمرکز خواهد شد در حالی که در اسکوات با وزنه ی آزاد بخشی از انرژی و تمرکزمان برای حفظ تعادل و استقرار صرف خواهد شد  به همین دلیل در اسکوات با دستگاه اسمیت می توانیم از وزنه های سنگین تر استفاده کنیم. برای پرورش اندام کارها دستگاه اسمیت را ترجیح می دهم زیرا هدف ما در پرورش اندام مانند پورلیفتینگ ها ثبت رکورد نیست.

  • حرکت پرس پا را هم در برنامه دارید؟

ـ بله، این حرکت معمولا دومین حرکتی است که استفاده می کنم و مانند اسکوات چند مفصلی است. نکته ای که در اجرای پرس پا باید به آن توجه شود این است که زانوها را بایستی کمی به سمت بیرون باز کنیم تا به داخل پا نیز فشار وارد شود و البته شکم و آبگاه نیز تحت فشار قرار نگیرد و باعث پارگی فتق نشود. محل استقرار پاها بر روی صفحه نسبت به قد ورزشکار متفاوت است. اما باید در جایی باشد که فشار مستقیما بر روی ران وارد شود.

  • پشت پا خوابیده را هم در برنامه تمرینی خود قرار می دهید؟

ـ من در ابتدا از اسکوات و پرس پا استفاده کردم تا جریان خون در پاهایم بیشتر شود. عضله ی پشت پا نیاز دارد که تا آخرین حد توان و شاید بیشتر از حد توان تمرین داده شود. عضلاتش کاملا به درد بیاید. چون پشت پا مانند اهرم می ماند برای جلوی ران و مفصل زانوها به همین دلیل یک عضله استقامتی است و باید فشار زیادی به آن وارد کنیم.

  • آقای عباسپور شما عضلات همسترینگ زیبایی دارید که این خود همواره یکی از نکات مثبت در مسابقات برای شما محسوب می شود. آیا از سیستم تمرینی خاصی برای پرورش آن استفاده کردید یا این مربوط به ژنتیک خوب شما می شود؟

ـ ژنتیک در همه وجود دارد. باید عضله ی پا به درستی تمرین داده شود. در واقع باید هم قسمت منفی و هم قسمت مثبت را تحت فشار قرار دهیم.

بسیاری از بدنسازان در هنگام اجرای پشت پا خوابیده تنها بخش مثبت حرکت را به درستی اجرا می کنند و هیچ توجهی به بخش منفی آن نمی کنند. مخصوصا در این حرکت باید کشش به حد ناتوانی برسد و به دو مقوله ی انقباض و انبساط توجه کامل شود. در ضمن دامنه ی حرکت نیز باید به طور کامل انجام دهند.

  • حرکت جلو پا معمولا حرکت آغازین بسیاری از برنامه های تمرینی است. علت اینکه شما به عنوان حرکت پایانی آن را انتخاب کردید چیست؟

ـ این حرکت را بیشتر برای زیبایی استفاده می کنم. حرکات اصلی را در ابتدای تمرینم اجرا می کنم که خون به تمامی قسمت های پاهایم پخش شود و سپس در پایان از جلو پا ماشین استفاده میکنم زیرا حرکت سبک تری است و می توانم برنامه ریزی بهتری روی آن داشته باشم.

  • اهرم جلو پا را تا چه اندازه ای باید بالا بیاوریم؟

ـ هیچ گاه در هیچ حرکتی نباید مفصل ها به طور کامل قفل شود و برای این حرکت نیز همین امر صدق می کند.

 * معمولا در اکثر برنامه های تمرینی پا، حرکاتی مثل پرس پا و اسکوات وجود دارد که اجرای آنها باعث می شود معده تحت فشار قرار بگیرد. با این تفاسیر به نظر شما قبل از تمرین باید مکمل ها استفاده شود و آب نوشیده شود؟ آیا ساق پا را نیز می توان با هر جلسه تمرینی پا، تمرین داد؟

ـ این بستگی به برنامه تمرینی دارد.

  • بیت الله عباسپور ساق پا را چگونه تمرین می دهد؟

ـ عضله ساق برای این ایجاد شده است که حالت جامپینگ را در بدن ایجاد کند. پس بهترین نوع تمرین دادن آن است که یک حالت پرش را در آن ایجاد کن

  • آیا منطقی است در روز پا از دستگاه های هوازی استفاده کنیم؟

ـ بله و این بستگی به نوع برنامه تمرینی و سیستم های تمرینی مختلف دارد.

 ادامه دارد…

مقالات قبلی

آیا این مقاله مفید بود؟ امتیاز دهید

اولین امتیاز را بدهید
مقالات تصادفی

اگر سوال جدیدی دارید در زیر این مطلب مطرح کنید تا به سوال و جواب ها اضافه شود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

درج آگهی بدنسازی