برنامه بدنسازی

موزیک بدنسازی

کلیپ بدنسازی

معرفی کارخانه بدنسازی

آموزش مربیان

کاتالوگ

مقالات

مشاوره تجهیز باشگاه

اخبار بدنسازی

لیست مربیان بدنسازی

لیست باشگاه بدنسازی

تبلیغات

برنامه بدنسازی

موزیک بدنسازی

کلیپ بدنسازی

معرفی کارخانه بدنسازی

آموزش مربیان

مقالات

اخبار بدنسازی

کاتالوگ

مشاوره تجهیز باشگاه

تبلیغات

لیست باشگاه بدنسازی

لیست مربیان بدنسازی

logo
منو
برنامه بدنسازی

موزیک بدنسازی

کلیپ بدنسازی

معرفی کارخانه بدنسازی

آموزش مربیان

کاتالوگ

مقالات

مشاوره تجهیز باشگاه

اخبار بدنسازی

لیست مربیان بدنسازی

لیست باشگاه بدنسازی

تبلیغات

برنامه بدنسازی

موزیک بدنسازی

کلیپ بدنسازی

معرفی کارخانه بدنسازی

آموزش مربیان

مقالات

اخبار بدنسازی

کاتالوگ

مشاوره تجهیز باشگاه

تبلیغات

لیست باشگاه بدنسازی

لیست مربیان بدنسازی

بیت الله عباسپور ، قهرمانی که از مرزهای آماتوری گذشت(۱)

بیت الله عباسپور

کرج، تهران، ایران، آسیا، جهان … المپیا:

بیت الله عباسپور یکی از برجسته ترین بدنسازان ایران بود. آنچه بیش از هر عاملی باعث شد عباسپور تا صحنه المپیا پیشروی کند، جسارت و عشق بالایی بود که در این ورزش گذاشت و نشان داد که این شوق برایش کمرنگ نشد و همچنان با شور و حرارت برای صعود بیشتر تلاش می کرد.

از همان مسابقات اولی که در سطح کشوری و استانی دیده شد او را به عنوان کسی که استیل خوبی دارد شناختند ولی شاید هرگز کسی فکر نمی کرد یک سبک وزن با قد و قامت کوتاه بتواند روزی کارت حرفه ای بگیرد و کنار بزرگان بدنسازی جهان روی صحنه برود.

به لحاظ فنی بیت الله نقاط قوت فراوانی در بدن داشت. ابتدا مجموعه کامل بدنی بود که توانسته تناسبات گروه های عضلانی را خوب با هم هماهنگ کند. پاهای او که هنوز هم در جهان شهرت دارد و بعضی ها او را یادآور تام پلاتز می دانند.

به هر حال بیت الله تا آن روزی که حال مساعدی داشت و می توانست در مسابقات حضور پیدا کند، شاید بیشتر از هر بدنساز دیگری برای ایران در مسابقات حرفه ای IFBB آبرو خرید و اگر به هر دلیلی از این حد بالاتر هم نرفت هیچ چیزی از ارزش های او و کارنامه درخشان مسابقاتش نکاست.

در مصاحبه زیر که قبل از مرگ آن مرحوم انجام پذیرفت از نحوه تمریناتش سوال پرسیده شد تا آموزش های ارزشمند او دست به دست بین علاقه مندان به ورزش بدنسازی بچرخد و نهایت استفاده را از این فرامین گرانبها برده شود.

روز تمرین سینه

هالتر؛ سلاح اصلی مبتدیان

  • عضله سینه خود را با چه مدلی گرم می کنی؟

ـ پیش از هر کاری بایستی مانند تمامی عضلات پمپاژ خون را در بدن بالا ببریم و با انجام مقداری حرکات کششی بیشتر خون را در بدن به جریان بیندازیم و بستگی به تمرینی که در آن روز داریم باید همان عضله را مورد انقباض قرار دهیم. ست های اول و دوم نخستین حرکت را به عنوان گرم کردن استفاده می کنم. به طور مثال امروز اولین حرکت تمرینی من پرس سینه است. ست های اول را با وزنه های بسیار سبک با تعداد آغاز میکنم که مفصل هایم گرم شود و در حین تمرین به تاندون هایم آسیب وارد نشود و پارگی صورت نگیرد.

  • چرا پرس سینه هالتر را به عنوان حرکت مادر در تمامی حرکات سینه می شناسند؟

ـ پرس سینه یک حرکت چند مفصلی است و در حین اجرا علاوه بر سینه، عضلات کتف، پشت بازو، پشت و زیر بغل را نیز متاثر خودش می کند . همچنین بر افزایش قدرت بدن نیز تاثیر می گذارد. به همین دلیل یکی از حرکات قدرتی پاور لیفتینگ نیز محسوب می شود.

  • شاید این سوال کمی خارج از تمرین باشد؛ اما در بین مبتدیان این سوال بسیار پرسیده می شود. اینکه در هنگام اجرای حرکت پرس سینه با هالتر، انگشت شست مان باید به دور هالتر باشد یا پشت آن؟

ـ در پرورش اندام چندان اهمیت ندارد و این عادت است که تعیین می کند. اما در رشته پاورلیفتینگ برای اینکه قوانین مسابقات به درستی اجرا شود، باید انگشت رو به داخل باشد.

  • نحوه اجرای صحیح حرکت پرس سینه چگونه است و روش های دیگر مثل دست جمع و دست باز به چه صورت است؟

ـ میله را باید به اندازه یک مشت از عرض شانه بیشتر باز کنیم. کمر و سر باید کاملا با نیمکت تماس داشته باشد تا فشار به نقاط دیگر وارد نشود. همچنین پاها باید کاملا بر روی زمین باشد و میله در هنگام پایین آوردن بایستی کاملا با سینه برخورد کند.

  • مختصری درباره ی حرکت بالا سینه دمبل توضیح دهید. دلیل استفاده ی شما از دمبل در این حرکت چیست؟ به طور کامل تفاوت استفاده از دمبل و هالتر در حرکت سینه چیست؟

ـ اجرای حرکات با هالتر چند مفصل را درگیر می کند و در یک برنامه ی تمرینی تنها یک حرکت پرس سینه یا بالا سینه با هالتر کافی است. این حرکت را با دمبل انتخاب کردم چون تک مفصلی است و فشار بیشتری را به بالا سینه وارد می سازد. همچنین این بیانگر این است که بالا سینه برای ما مهم تر است و باید با تمرکز و دقت بیشتری تمرین داده شود . اگر با هالتر این حرکت را اجرا می کردم نمی توانستم فشار لازم را به سینه ام وارد کنم. البته تاکید می کنم در برنامه تمرینی که برای مبتدی ها تنظیم می شود بیشتر هالتر را مد نظر قرار دهیم. زیرا هنوز توان دست شان به اندازه ای نرسیده است که بتوانند تعادل دمبل را به درستی حفظ کنند.

  • به طور کلی سینه از چند بخش تشکیل شده است؟ و آیا نیاز است که از همان ابتدا تمامی بخش های سینه را به طور جداگانه تمرین دهیم؟

ـ بستگی دارد مرحله ای که در آن قرار داریم و اینکه چه اندازه بدن مان پیشرفت کرده است و البته این شرایط در بدن ها با یکدیگر متفاوت است. مثلا اگر در مرحله رژیم قرار داریم و در حال آماده سازی برای مسابقات هستیم باید به تمرین بر روی تک تک بخش های سینه بپردازیم اما در دوران حجم یا استراحت می توانیم از حرکات چند مفصلی بیشتر استفاده کنیم.

  • آیا دم و بازدم در تمرین سینه از اهمیت بیشتری برخوردار است؟

ـ دم و بازدم برای همه عضلات مهم است و هدف از دم و بازدم این است که اکسیژن بیشتری به ریه ها وارد شود تا با این کار بتوانیم خون بیشتری را در بدن به جریان بیاندازیم و متابولیسم بدن را بالا ببریم. البته بدین صورت نباید باشد که تمام حواس مان را متمرکز نحوه تنفس مان کنیم و از تمرین کردن که هدف اصلی ماست غافل شویم. نفس کشیدن کاملا غیر ارادی است.

  • شما در حرکت بعدی زیر سینه با دستگاه را انتخاب کردید. این حرکت را با وزنه ی آزاد نیز می توانستید انجام دهید. اما چرا دستگاه را انتخاب کردید؟

ـ چون در دوران استراحت هستم در واقع می خواهم فشار کمتری را به بدنم وارد کنم. با این وجود این دستگاه فشار کامل را نیز وارد می کند.

  • به طور کل تفاوت استفاده از وزنه های آزاد و دستگاه چیست؟

ـ وقتی از ماشین ها صحبت می کنیم، بیشتر منظورمان سیم کش ها می باشد که در آن فقط بخش مثبت حرکت را می توانیم درک کنیم. بنابراین از وزنه های آزاد استفاده می کنیم که هم بخش مثبت. هم بخش منفی آن را درک کنیم و برایمان ملموس باشد.

  • اما با این وجود بسیاری از حرفه ای ها در تمرینات شان از «دستگاه ها» استفاده می کنند. دلیل آن چیست؟

ـ ممکن است آنها در دوران رژیم باشند. به علت شرایط سخت رژیم از انرژی بدن کاسته می شود به ویژه اگر چند هفته مانده به مسابقات باشد. بنابراین حرفه ای ها سعی می کنند از ماشین استفاده کنند و احتمال آسیب دیدگی را به حداقل برسانند.

  •    آیا این نکته صحیح است که مبتدی ها تا هنگامی که نیروی کامل برای استفاده از دمبل و هالتر را به دست نیاورده اند باید از دستگاه ها استفاده کنند؟

ـ خیر. صحیح نیست و این بستگی به مربی و ژنتیک و سابقه ورزشکار دارد. ممکن است افرادی وارد باشگاه شوند که از کودکی ورزش کرده اند و شخص دیگری ممکن است هیچ گاه در زندگی خود ورزش کرده اند و شخص دیگری ممکن است هیچ گاه در زندگی خود ورزش نکرده باشند بنابراین این بستگی به تشخیص مربی دارد.

  • کراس اور را با زاویه ۱۰ درجه اجرا می کنی. چرا؟

ـ دلیل استفاده از این حرکت با این زاویه این است که می خواهم زیر سینه هایم کاملا تحت فشار قرار بگیرند. بنابراین از سیم کش ها استفاده کنیم مکمل حرکت قبلی می شود.

  • بیت الله عزیز تمرین کراس اور با زوایای مختلفی انجام می شود. کدام روش صحیح تر است؟

ـ این بستگی دارد به اینکه کدام قسمت سینه را بیشتر می خواهیم تحت فشار قرار دهیم. اگر هدف صرفا زیر سینه باشد نباید کاملا خم شویم و بدن را در حالت نیم خیز حفظ کنیم. اگر مرکز سینه مدنظر باشد می توانیم بیشتر خم شویم که البته حالت دستگاه پروانه ایجاد می کند. هر چقدر بیشتر خم شویم فشار به قسمت های دیگر سینه وارد می شود. هم چنین کراس اور از پایین نیز برای بالا سینه است.

ادامه دارد…

آیا این مقاله مفید بود؟ امتیاز دهید

اولین امتیاز را بدهید
مقالات تصادفی

اگر سوال جدیدی دارید در زیر این مطلب مطرح کنید تا به سوال و جواب ها اضافه شود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

درج آگهی بدنسازی