برنامه بدنسازی

موزیک بدنسازی

کلیپ بدنسازی

معرفی کارخانه بدنسازی

آموزش مربیان

کاتالوگ

مقالات

مشاوره تجهیز باشگاه

اخبار بدنسازی

لیست مربیان بدنسازی

لیست باشگاه بدنسازی

تبلیغات

برنامه بدنسازی

موزیک بدنسازی

کلیپ بدنسازی

معرفی کارخانه بدنسازی

آموزش مربیان

مقالات

اخبار بدنسازی

کاتالوگ

مشاوره تجهیز باشگاه

تبلیغات

لیست باشگاه بدنسازی

لیست مربیان بدنسازی

logo
منو
برنامه بدنسازی

موزیک بدنسازی

کلیپ بدنسازی

معرفی کارخانه بدنسازی

آموزش مربیان

کاتالوگ

مقالات

مشاوره تجهیز باشگاه

اخبار بدنسازی

لیست مربیان بدنسازی

لیست باشگاه بدنسازی

تبلیغات

برنامه بدنسازی

موزیک بدنسازی

کلیپ بدنسازی

معرفی کارخانه بدنسازی

آموزش مربیان

مقالات

اخبار بدنسازی

کاتالوگ

مشاوره تجهیز باشگاه

تبلیغات

لیست باشگاه بدنسازی

لیست مربیان بدنسازی

پروژه ای به نام رفتن به باشگاه

رفتن به باشگاه

چقدر خوب می شد آدم توی خانه اش می نشست و در حالت عادی بهترین اندام ممکن را داشت. یعنی از اول تا آخرش یک اندام موزون و هماهنگ داشت و همان را حفظ می کرد. زهی خیال باطل! برای رسیدن به طاووس (در اینجا اندام ایده آل) کشیدن جور هندوستان (رفتن به باشگاه های ورزشی) اجتناب ناپذیر است.

رفته ایم به سراغ یک پدیده مثبت. مثبت نه به این معنی که همه ابعادش مثبت است. به این معنی که در نهایت نتایج مثبتی خواهد داشت اگر راه درستش انتخاب شود. پدیده این هفته باب شدن رفتن به باشگاه های ورزشی است. درست است که این روزها خیلی ها فقط برای زیبایی به سراغ ورزش می روند، اما در سلامت شان بی تاثیر نیست: بدنسازی، ایروبیک، یوگا؛ انتخاب شما کدام است؟

قصه از کجا شروع شد

می گویند در بعضی کشورهای باستانی چاق بودن نشانه اعیانی بوده است. هر چه شکم پروارتر میزان دارایی و ثروت هم بیشتر! به همین خاطر کم کم مفهوم زیبایی متفاوت با گذشته شده بود. چاق ها به نظر زیباتر از بقیه می آمدند چون ظاهرشان با مفاهیمی مثل رفاه و دارایی مترادف بود. سال ها طول کشید تا این مفاهیم جای خودشان را با موارد تازه ای عوض کردند.

شاید پیشرفت های پزشکی و فهمیدن این نکته که چاقی تا چه حد می تواند به سلامت انسان ضرر برساند یکی از دلایل تغییر ماهیت این مفهوم بود.

در دوره جدید شروع تغییر شکل معنای زیبایی به خصوص بین نسلی که فکرشان آماده شکل پذیری است، یعنی کودکان با ساخت عروسک های باربی بود؛ عروسک هایی با چهره هایی بسیار زیبا و بی نقص و اندام هایی لاغر برای زنان و به اصطلاح چهارشانه و عضله ای برای مردان. گویا زیبایی چهره شان در دوست داشته شدن اندام شان نیز موثر بود. این شد که نسل جدید الگوهای تازه ناخودآگاه شان را پیدا کردند: رسیدن به اندام ایده آل اما لاغر.

باشگاه بدنسازی امروز زمین کشاورزی دیروز

اما ساختن یک بدن زیبا، دو امتیاز مثبت دارد: یکی اینکه هر بار خودتان را در آینه ببینید نسبت به خودتان احساس خوبی پیدا خواهید کرد و همین احساس در داشتن روحیه ای بهتر به کمک تان می آید. دوم اینکه با آب کردن چربی های اضافه به سلامت تان کمک می کنید و با ورزش استقامت بدنی تان را بالا می برید.

شاید استارت رفتن به باشگاه در ایران از حدود ۱۰ سال پیش زده شد. مردم کم کم فهمیدند اگر پدران و مادران شان به رغم سن بالایشان به نسبت آن ها از سلامت و استقامت بیشتری برخوردار هستند و روحیه بهتری دارند برای داشتن فعالیت های بدنی و تغذیه صحیح است.

آنها نسل تلاش های مداوم بدنی بوده اند و اجداد کشاورزشان الگویشان. اما دوره و زمانه ما دوره نشستن روی صندلی، قوز کردن و زل زدن به مانیتور کامپیوتر به بدترین شکل ممکن است.

ناهنجاری های اسکلتی خطری است که به شدت آینده این سبک زندگی مدرن را تهدید می کند. این شد که فعالیت های جسمی در محیط هایی مثل زمین های کشاورزی و باغ های اجدادمان، جای خودش را داد به باشگاه های بدنسازی. این روزها دیگر بیشتر ما می دانیم که اگر همین طوری که هستیم پیش برویم، طولی نمی کشد که با بدنی دفرمه، ضعف عضلانی، تنگی نفس و سایر عوارض نداشتن تحرک مواجه خواهیم شد.

مثلث یوگا، بدنسازی، ایروبیک

اما در باشگاه ها چه خبر است؟ چند ورزش هستند که به نسبت سایر ورزش ها جای بهتری برای خودشان در بین مردم دست و پا کرده اند. ورزش هایی مثل ایروبیک، یوگا و بدنسازی در صدر این موارد هستند.

بدنسازی رشته ای است که محبوبیتش خیلی زیاد شده. داشتن یک بدن عضله ای به خصوص برای جوان تر ها «ته جذابیت» محسوب می شود. باشگاه هایی که مربیان مجرب تر و دستگاه های بدنسازی جدیدتری داشته باشند در اولویت انتخاب جوان ها قرار می گیرند. هزینه کلاس ها متفاوت است، همان طور که گفته شد با توجه به امکانات شان با هم فرق دارد. اما کمترین هزینه ای که برای ۱۲ جلسه بدنسازی با دستگاه باید بپردازید حدود ۲۶ هزار تومان است. این ۱۲ جلسه می تواند به انتخاب خودتان باشد.

در ساعات باشگاه هر ساعتی که برایتان مناسب بود بروید و با راهنمایی های مربی به انجام حرکات ورزشی بپردازید و از این جهت برای افراد شاغل به خصوص مشاغل آزاد خیلی به درد بخور است. خوبی بدنسازی این است که می توانید به وسیله دستگاه ها روی عضله مورد نظرتان متمرکز شوید و با انجام حرکات مناسب عضله مورد نظرتان را برجسته یا حتی کوچک کنید.

عوارض داروها: مراقب باشید

مثل هر پدیده ای این پدیده هم نکات مثبت و منفی خودش را دارد. آن هایی که بیشتر از بقیه دوست دارند عضله هایشان حجم بیشتری در مدت زمان کمتری پیدا کند، به سراغ داروهای بدنسازی می روند. بسیاری از این داروها عوارض مختلفی دارند.

یعنی ممکن است ورزشی که به خودی خود برای سلامتی خیلی عالی است تبدیل به عوارضی شود که حتی در مواردی بدون برگشت بوده اند. مواردی مثل جوش صورت، تند خویی، فشار خون بالا و تهوع از تاثیرات یکی از این داروهاست. بعضی از این داروها از راه دهانی و خوراکی قابل مصرف هستند و بعضی هایشان از راه تزریق. در بعضی موارد دردهای بعد از تزریق موضوع شکایت ورزشکارانی بوده که شاید بیشتر به فکر پرورش اندام بوده اند. گونه ای از داروها باعث کلفتی صدا، کند شدن رشد موهای سر و زیاد شدن موهای بدن و بعضی هایشان موجب آسیب به کبد می شوند. این عوارض مربوط به داروهای خانم ها و آقایان است. اما داروهای خاص بانوان عوارض به مراتب بدتری دارند. خب این چه کاری است؟ حالا عضله ها حجم نیاورند. بدن بیچاره چه گناهی دارد؟

ایروبیک: یک، دو، سه

ما به طور عادی فقط نفس می کشیم. اما تعداد کمی از افراد هستند که درست نفس می کشند و از اکسیژن بهره کافی را می برند. اکسیژن برای سلول های بدن و کمک به سوخت و سازشان ضروری است. وقتی بدن در حال فعالیت است نا خود آگاه به اکسیژن بیشتری نیاز پیدا می کند. به همین خاطر است که اگر به باشگاه رفته باشید یا از سی دی های آموزشی استفاده کرده باشید دیده اید که مربیان روی نفس کشیدن تاکید ویژه ای دارند. ایروبیک یک ورزش هوازی است.

به اکسیژن زیادی نیاز دارد و جان می دهد برای آنهایی که می خواهند وزن کم کنند. در ایران این ورزش برای آقایان جا نیفتاده، اما هم برای خانم ها جا افتاده و هم خیلی موثر است. حرکات این ورزش مجموعه ای از تحرکات پر سرعت است که هماهنگی اعضای بدن با همدیگر را بالا می برد. برای تمرکز هم خیلی مناسب است چون به مرور زمان تعداد حرکات ترکیبی با هم بیشتر می شود و وقتی در یک گروه هماهنگ قرار بگیرید خیلی زود متوجه می شوید هر چقدر هم سخت باشد باید ریتم گروه را حفظ کنید و روی تک تک حرکات تمرکز داشته باشید.

چون در این ورزش روی عضلات پا خیلی خوب کار می کند و مرتب باید از این پا به آن پا بشوید. می توانید از مربی تان برای دانستن اینکه چه کفشی بهتر است سوال بگیرید. یادتان باشد که در صورت احساس هر گونه آزردگی مشکل را با مربی تان در میان بگذارید.

یوگا: همه چیز در خدمت آرامش من

در دوره و زمانه ای که آدم یک سر دارد و هزار سودا با همان یک سرش می گردد به دنبال یک ذره آرامش. گزینه پیشنهادی در بین ورزش ها برای آرامش پیدا کردن علاوه بر تن زدن به آب و شنا، یوگاست؛ ورزشی که محبوبیت بی نظیری بین قشر خاصی از افراد پیدا کرده. بعضی ها به این ورزش به دید عرفانی نگاه می کنند و بعضی ها هم عاشق حرکات کششی این ورزش هستند.

هرچه هست یوگا گزینه ای بسیار مناسب برای آنهایی است که به تمرکز نیاز دارند. کلاس های این ورزش هم معمولاً یک ساعته هستند. البته برخلاف رشته هایی مثل ایروبیک و بدنسازی که در بیشتر باشگاه ها پیدا می شوند، در تعداد کمی از باشگاه ها می توانید کلاس های یوگا را پیدا کنید. به همین خاطر در معتبر بودن باشگاه و تخصص مربی تحقیق کافی کنید.

خوب است کمی هم به فکر خودتان باشید

در انتخاب باشگاه و مربی تان دقت کنید. قبل از انتخاب، خوب تحقیق کنید. هیچ ایرادی ندارد که از چند نفر از ورزشکاران حاضر در باشگاه راجع به مدت زمان حضورشان در باشگاه، نتیجه ای که گرفته اند و اینکه کدام مربی بهتر است سوال کنید. حتی می توانید با سازمان های مربوطه برای دریافت اسامی باشگاه های معتبر تماس بگیرید.

نکته دیگر این است که به سن تان و نوع حرکات توجه داشته باشید. هر چند احتمالاً مربی به شما در اینکه کدام حرکت ها برایتان مناسب تر است کمک خواهد داد، اما خودتان هم مراقب باشید. وقتی حرکتی به شدت روی بدن تان فشار می آورد اوضاع عادی نیست. یادتان باشد قرار است ورزش کنید تا سلامت بمانید نه اینکه سلامتی تان را از دست بدهید.

راجع به رژیم های غذایی مناسب بپرسید. درست است که خیلی ها برای کم کردن وزن ورزش می کنند، اما هستند افرادی که از لاغری رنج می برند و دوست دارند وزن اضافه کنند. در این میان معمولاً مربیان باشگاه ها توصیه های غذایی هم می دهند. اما قرار نیست هر توصیه ای را بپذیرید. بد نیست با متخصصان تغذیه هم مشورت کنید. خودتان هم مراقب خودتان باشید. اینکه مرتباً از فست فود استفاده کنید و خروارخروار روغن توی غذاهایتان بریزید و سبزیجات هم مصرف نکنید، اصلاً خوب نیست، بلکه به اعتقاد خیلی ها وحشتناک است و پر از عواقب خطرناک! نکته آخر اینکه سعی کنید اصلاً به سراغ داروهای بدنسازی نروید.

می توانید برای ورزش کردن سی دی های آموزشی معتبر را تهیه کنید و این کار را به جای باشگاه در منزل انجام دهید. اما یادتان باشد باشگاه دو چیز دارد که در خانه از آن خبری نیست: اول محیط دسته جمعی و فضایی شاد و پرتحرک و دوم مربیانی که در صورت اشتباه انجام دادن حرکات، اشتباه تان را به شما گوشزد می کنند. در نهایت اگر حال و حوصله باشگاه رفتن را ندارید یا نمی خواهید برای ورزش از نظر مالی هزینه کنید، پارک محله را که از شما نگرفته اند. کمترین کار این است که می توانید راه بروید و روزانه مقداری از وقت تان را با روش صحیح به پیاده روی اختصاص بدهید. خوب است کمی هم به فکر خودتان باشید.

آیا این مقاله مفید بود؟ امتیاز دهید

اولین امتیاز را بدهید
مقالات تصادفی

اگر سوال جدیدی دارید در زیر این مطلب مطرح کنید تا به سوال و جواب ها اضافه شود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

درج آگهی بدنسازی