برنامه بدنسازی

موزیک بدنسازی

کلیپ بدنسازی

معرفی کارخانه بدنسازی

آموزش مربیان

کاتالوگ

مقالات

مشاوره تجهیز باشگاه

اخبار بدنسازی

لیست مربیان بدنسازی

لیست باشگاه بدنسازی

تبلیغات

برنامه بدنسازی

موزیک بدنسازی

کلیپ بدنسازی

معرفی کارخانه بدنسازی

آموزش مربیان

مقالات

اخبار بدنسازی

کاتالوگ

مشاوره تجهیز باشگاه

تبلیغات

لیست باشگاه بدنسازی

لیست مربیان بدنسازی

logo
منو
برنامه بدنسازی

موزیک بدنسازی

کلیپ بدنسازی

معرفی کارخانه بدنسازی

آموزش مربیان

کاتالوگ

مقالات

مشاوره تجهیز باشگاه

اخبار بدنسازی

لیست مربیان بدنسازی

لیست باشگاه بدنسازی

تبلیغات

برنامه بدنسازی

موزیک بدنسازی

کلیپ بدنسازی

معرفی کارخانه بدنسازی

آموزش مربیان

مقالات

اخبار بدنسازی

کاتالوگ

مشاوره تجهیز باشگاه

تبلیغات

لیست باشگاه بدنسازی

لیست مربیان بدنسازی

بزرگی خوش‌خیم پستان مردان

اختلالات پستان مردان می‌تواند هم برای بیمار و هم برای پزشک معاینه‌گر، دشوار باشد. بیماران اغلب احساس خجالت و اضطراب می‌کنند. هر چند سرطان فقط در تقریبا ۱ از تمامی موارد بزرگی پستاژنیکوماستین در مردان تشخیص داده می‌شود، ممکن است پزشکان درباره چگونگی افتراق (بزرگی خوش‌ خیم پستان) از بدخیمی و نحوه درمان این اختلالات شک و تردیدهایی داشته باشند. این مقاله علل، ارزیابی و درمان ژنیکوماستی و سرطان پستان را مرور می‌کند.

ژنیکوماستی چیست؟

ژنیکوماستی بزرگی خوش‌خیم پستان مردان (قطر قابل لمس بیش از ۲ سانتی‌متر، سفت، غدد زیرآرئول و بافت مجرایی) به علت کاهش نسبی اثر آندروژن یا افزایش اثر استروژن است. به بزرگی پستان ناشی از بافت چربی، ژنیکوماستی کاذب اطلاق می‌شود.

هورمون‌ها چگونه بر پستان اثر می‌گذارند؟

بافت پستان در مردان حاوی گیرنده‌هایی برای آندروژن، استروژن، و پروژسترون است. در حضور هورمون‌های هیپوفیز قدامی یعنی هورمون لوتئینیزه کننده (LH)، هورمون محرک فولیکول (FSH)، و هورمون رشد، استروژن تکامل مجرا و پروژستروژن تکامل آلوئول را تحریک می‌کند. آندروژن آنتاگونیست اثرات استروژن است. سطح بالای پرولاکتین رشد بافت پستان را تحریک نمی‌کند اما با سرکوب تولید هورمون آزاد کننده هورمون گنادوتروپین، تولید LH را تغییر می‌دهد.

منابع هورمونی در مردان کدامند؟

سلول‌ های لیدیگ بیضه، ۹۵ از تستوسترون را تولید می‌کند. بقیه تستوسترون توسط قشر آدرنال تولید می‌شود. حدود ۵۰ از تستوسترون در گردش به گلوبولین متصل شونده به هورمون جنسی، اتصال می‌یابد. قسمت اعظم هورمون باقی‌مانده، اتصال ضعیفی به آلبومین دارد. فقط هورمون آزاد فعال است. استروژن نسبت به تستوسترون اتصال کمتری به گلوبولین متصل شونده به هورمون جنسی دارد، بنابراین افزایش گلوبولین متصل شونده به هورمون جنسی نسبت تستوسترون فعال به استروژن را کاهش می‌دهد.

۱۰ روش برای افزایش تستوسترون

تستوسترون در بافت‌ های محیطی می‌تواند از طریق آنزیم ۵-آلفا ردوکتاز به آندروژن پرقدرت دیگری به نام دی‌هیدروتستوسترون تبدیل ‌شود. تستوسترون همچنین توسط آنزیم آروماتاز، که به ویژه در بافت چربی یافت می‌شود، به استرادیول قابل تبدیل است. آندروژن ضعیف آدرنال، آندروستن‌دیون، می‌تواند از طریق آنزیم آروماتاز به استرون که استروژن ضعیفی است تبدیل ‌شود. استرادیول و استرون در بافت‌ های محیطی به یکدیگر قابل تبدیل هستند.

در چه مواردی ژنیکوماستی فیزیولوژیک است؟

به‌طور کلی، ۹۰-۶۵ از نوزادان بافت پستان دارند که به علت انتقال استروژن و پروژسترون مادر و جفت بوده، تا چند ماه پایدار می‌ماند.

تا سن ۱۴ سالگی، تا ۶۰ از پسران دچار ژنیکوماستی می‌گردند که معمولا طی یک یا ۲ سال رفع می‌شود.
(جدول‌۱) در زمان بلوغ، افزایش چشمگیر هورمون لوتئینیزه کننده و هورمون محرک فولیکول همراه با هورمون رشد و فاکتور رشد شبه انسولینی-۱، تولید تستوسترون در سلول‌ های لیدیگ را تحریک می‌کند. میزان استروژن ۳ برابر می‌شود و زودتر از اوج افزایش تستوسترون (که نهایتا تا ۳۰ برابر افزایش غلظت می‌یابد) به اوج می‌رسد. مشخص نیست که آیا ژنیکوماستی ناشی از تاخیر نسبی در رسیدن به اوج غلظت تستوسترون است یا افزایش موقت در فعالیت آروماتاز یا حساسیت متغیر به استروژن یا تمامی موارد ذکر شده.

با افزایش سن و کاهش سطح تستوسترون آزاد و شیوع بیشتر چاقی، ژنیکوماستی افزایش می‌یابد (جدول۱) در گروهی غیر انتخابی از مردانی که در بیمارستان بستری بودند، شیوع و قطر بزرگی پستان با افزایش شاخص توده بدن(BMI)همبستگی بسیاری داشت. مطالعات کالبد شکافی نشان‌ دهنده وجود ژنیکوماستی در ۵۵-۴۰ موارد غیر انتخابی بود.

کدام داروها یا اختلالات سبب بزرگی پستان می‌شوند؟

ژنیکوماستی غیرفیزیولوژیک با اختلالات یا داروهایی همراهی دارد که با کاهش سطح تستوسترون، افزایش تبدیل تستوسترون، افزایش سطح استروژن، و یا افزایش سطح گلوبولین متصل شونده به هورمون جنسی شده، به کاهش تستوسترون آزاد منجر می‌شوند (جداول ۲ و ۳ را ببینید)

داروها، کرم‌ها، مواد آرایشی و لوسیون‌ ها

بدنساز‌هایی که از دوزهای بالای آندروژن استفاده می‌کنند، به طور شایع دچار ژنیکوماستی واضح می‌شوند که اغلب با تندرنس پستان همراه است (زیرا آندروژن به استروژن تبدیل می‌شود). از سوی دیگر، مردانی که به علت سرطان پروستات تحت درمان ترکیبی آنتاگونیست گیرنده آندروژن و آگونیست هورمون آزاد کننده گنادوتروپین یا تنها آنتاگونیست گیرنده آندروژن قرار می‌گیرند، به ترتیب در ۲۰-۱۰ و ۶۰-۵۰ موارد دچار ژنیکوماستی می‌گردند. در مردانی که برای هیپرتروفی خوش‌خیم پروستات مهارکننده‌ های ۵- آلفا ردوکتاز دریافت می‌کنند، شیوع ژنیکوماستی بسیار کمتر است (۱/۱- ۳/۰).

بیمارانی که تحت درمان بسیار فعال ضدرتروویروسی برای HIV قرار می‌گیرند، ژنیکوماستی را گزارش می‌کنند اما شیوع و مکانیسم آن نا مشخص است. ژنیکوماستی کاذب ممکن است در بیمارانی که لیپودیستروفی همراه با HIV دارند، رخ دهد. HIV خطر سرطان پستان را افزایش نمی‌دهد، اما لنفوم همراه با HIV ممکن است به صورت توده لنفوماتوز پستان تظاهر کند.

مواد آرایشی، کرم‌ها، و لوسیون‌ها ممکن است حاوی استروژن یا ترکیباتی با اثر استروژن باشند. کودکان به ویژه به این منابع حساس هستند. سه پسر سالم پیش از سنین بلوغ دچار ژنیکوماستی شدند که مشخص شد به طور مکرر از یک «مرهم شفابخش» حاوی روغن اسطوخودوس (Lavandula augustifolia)، صابون و لوسیون پوستی با عطر اسطوخودوس و شامپو و ژل حالت‌دهنده حاوی اسطوخودوس و روغن بوته چای (Melaleuca alternifolia) استفاده کرده بودند. اثرات ضد آندروژنیک اسطوخودوس و روغن بوته چای با استفاده از رده سلول‌های سرطان پستان انسان به تایید رسید. چند ماه پس از قطع مصرف این ترکیبات ژنیکوماستی بهبود یافت.

گرسنگی و تغذیه مجدد

کودکان و بزرگسالانی که پس از گرسنگی مجددا تغذیه می‌شوند یا هورمون رشد دریافت می‌کنند، ممکن است دچار ژنیکوماستی موقت شوند. تصور می‌شود مکانیسم آن مشابه ژنیکوماستی دوران بلوغ است.

بیماری

در بیماری‌های سیستمیک ممکن است مکانیسم‌های متعددی دخیل باشند. تیروتوکسیکوز تولید آندروستن‌دیون، تولید استروژن در بافت‌ های محیطی و سطح گلوبولین متصل شونده به هورمون‌ جنسی را افزایش می‌دهد. کاتابولیسم آندروژن در بیماری‌های کبدی کاهش می‌یابد و آندروژن در دسترس برای تبدیل به استروژن در بافت‌های محیطی را افزایش می‌دهد. نارسایی کلیه بر متابولیسم هورمون و دارو تاثیرات زیادی دارد.

تومورها

در تمام انواع تومورهای بیضه، فعالیت آروماتاز افزایش می‌یابد. تومورهای سلول لیدیگ و سلول سرتولی آندروژن و استروژن تولید می‌کنند. تومورهای سلول زایا (germ cell) گنادوتروپین جفتی انسانی داخل بیضه‌ ای تولید می‌کنند که می‌تواند سبب اختلال کارکرد سلول‌های لیدیگ و کاهش تولید تستوسترون شود. تومورهای ریه و کبد می‌توانند به حدی گنادوتروپین جفتی انسانی سیستمیک تولید کنند که ترشح تستوسترون از سلول‌های لیدیگ را افزایش دهد؛ تستوسترون نیز به راحتی با افزایش فعالیت آروماتاز به استروژن تبدیل می‌شود. ممکن است پس از درمان سرطان با شیمی درمانی یا پرتودرمانی (در صورت آسیب دیدن سلو‌ل‌های لیدیگ)، ژنیکوماستی رخ دهد.

علل ژنتیک

در خانواده‌ های چندی (پدران و پسران) فزونی استروژن به علت جهش‌ های فعال کننده ژن آروماتاز گزارش شده است. این افراد دچار ژنیکوماستی پیش از بلوغ و تسریع رشد پیش از بلوغ شدند.

چه افرادی در معرض خطر بیشتری برای ابتلا به سرطان پستان هستند؟

وضعیت‌ هایی که با سرطان پستان در مردان همراهی دارند در جدول ۴ فهرست شده‌اند.

سرطان پستان در مردان حدود ۱ از تمامی موارد سرطان پستان را به خود اختصاص می‌دهد اما در نواحی زیر صحرای آفریقا، ۱۴-۷ از موارد سرطان پستان در مردان رخ می‌ دهد. مراکز ثبت تومورها در جمعیت ایالات متحده نشان می‌دهند که این میزان در مردان آفریقایی- آمریکایی در بیشترین حد، در مردان سفید پوست غیر اسپانیولی‌ تبار و کسانی که اصالتا اهل جزایر آسیا و اقیانوس آرام هستند، در حد متوسط و در مردان اسپانیولی‌ تبار در کمترین حد است. سرطان پستان در هر سنی رخ می‌دهد، اما سن متوسط ۶۵ سال است.

در شرایط افزایش استروژن خطر ژنیکوماستی و سرطان پستان هردو وجود دارد. در مردان مبتلا به نشانگان کلاین فلتر خطر ابتلا به سرطان پستان نسبت به مردان طبیعی ۵۸ برابر افزایش می‌یابد و میزان خطر مطلق آن ۳ است. سرطان پستان در مردانی که تغییر جنسیت زنانه داده و اخته شده و دوزهای بالای استروژن دریافت کرده‌اند، گزارش شده است. در یک مطالعه مورد شاهدی بر روی ۴۱ مرد سوئدی که به دنبال درمان سرطان پروستات دچار سرطان پستان شده بودند، خطر سرطان پستان در مردانی که با استروژن درمان شده بودند، بیش از سایر نجات یافتگان بود.

سابقه خانوادگی سرطان پستان خطر سرطان پستان در مردان را افزایش می‌دهد. در برخی خانواده‌ ها این خطر با ژن BRCA2 مرتبط است. در یهودیان اشکنازی شیوع BRCA1 و BRCA2 و خطر سرطان پستان در مردان بیش از جمعیت عمومی است. در مردان حامل ژن BRCA2 خطر تجمعی سرطان پستان تا ۸۰ سالگی به ۷ می‌رسد. افزایش خطر در مردان حامل ژن BRCA1 بسیار کمتر است.

مواجهه با پرتوهای یونیزان نیز ممکن است خطر سرطان پستان را افزایش ‌دهد. بروز سرطان پستان در مردانی که پس از پرتو درمانی قفسه سینه برای درمان سرطان زنده مانده‌اند (به ویژه در سنین جوانی) بیشتر است. میزان سرطان پستان در مردان ژاپنی که با انفجار هسته‌ ای مواجهه داشته‌اند، ۳ برابر مردان دیگر است.

چگونه باید بافت پستان را در مردان ارزیابی کرد؟

تفاوت‌های تظاهرات ژنیکوماستی و بدخیمی در جدول ۵ فهرست شده است. اگر بزرگی بافت پستان یک‌ طرفه باشد، باید تشخیص دیگری به جز ژنیکوماستی مدنظر قرار گیرد. در غیاب آندروژن برونزاد یا سایر داروها، وقوع سریع بزرگی پستان (خارج از دوران بلوغ) مطرح کننده وجود تومور تولید کننده LH یا HCG جفتی انسانی است. تقریبا در بافت پستان طبیعی مرد بالغ بافت لوبولار وجود ندارد. ژنیکوماستی با تکثیر مجاری کوچک و بافت همبند شل مشخص می‌شود. افزایش بافت غددی در مرد بالغ، نگرانی درباره بدخیمی را افزایش می‌دهد.

سایر یافته‌ های فیزیکی مهم عبارتند از افزایش بافت چربی‌ (آدیپوزیته)، نشانه‌های هیپرتیروییدی، بیماری کبد، هیپوگنادی (زنانه بودن بدن، کاهش موهای بدن، بیضه‌ های کوچک منطبق با نشانگان کلاین فلتر)، افزایش توده عضلانی مطرح کننده تجویز آندروژن برونزاد و توده در بیضه.

ارزیابی آزمایشگاهی اولیه

اگر علت بزرگی پستان مشخص نباشد، ارزیابی آزمایشگاهی ضروری است چنین ارزیابی در موارد زیر ضروری نیست: برای پسران در زمان بلوغ، تغییرات تیپیک و بی‌علامت ناشی از افزایش سن، بزرگی پستان که اغلب آن را بافت چربی تشکیل ‌دهد، مردانی که داروهایی مصرف می‌نمایند که به‌طور شناخته شده ژنیکوماستی ایجاد می‌کنند یا در صورتی که یافته‌های معاینه فیزیکی قویا مطرح کننده سرطان پستان باشد.

تصویر برداری

در صورتی که شک به سرطان وجود نداشته باشد، تصویربرداری ضروری نیست. با این حال، سونوگرافی و ماموگرافی می‌توانند بافت چربی را از ژنیکوماستی افتراق دهند و چنانچه قرار باشد مداخله جراحی انجام گیرد، می‌توانند مفید باشند. ماموگرافی در مردان برای افتراق توده‌ های بدخیم از خوش‌ خیم، حساسیت و ویژگی حدود ۹۰ دارد. سرطان‌های مهاجم در سونوگرافی توپر هستند. یک توده کمپلکس کیستیک نیز مشکوک است.

بیوپسی

بیوپسی تنها راه تشخیص قطعی است. در بیماران دارای توده سخت، نامنظم یا غیرقرنیه، ترشح از نوک پستان (خونی یا غیرخونی)، آدنوپاتی زیربغل یا یک توده که به پوست یا دیواره قفسه سینه ثابت شده است، باید بیوپسی انجام شود. بیوپسی مرکزی (core)، بر بیوپسی با برداشت توده (excisional) یا بیوپسی با سوزن ظریف ارجحیت دارد. اکثر کارسینوم‌های اولیه پستان در مردان از نوع مجرایی (چه تهاجمی چه غیر تهاجمی) هستند (کارسینوم مجرایی درجا). بافت‌ شناسی نوع پاپیلاری شایع‌ تر و بافت‌ شناسی لوبولار در مردان نادر است. ۹۰ از سرطان‌های پستان در مردان دارای گیرنده‌های استروژن و پروژسترون هستند.

توده‌ های متاستاتیک و توده‌ های غیر بد خیم پستان

علل نادر توده پستان در مردان عبارتند از کارسینوم متاستاتیک از ریه، پروستات و کبد، بدخیمی‌های خونی شامل لنفوم، بیماری هوجکین، و پلاسماسیتوم و وضعیت‌های خوش‌خیم نظیر میوفیبروبلاستوم، هیپرپلازی پاپیلاری، ماستیت لوپوسی، همانژیوم، هامارتوم و ماستیت گرانولوماتوز.

ژنیکوماستی چه وقت و چگونه باید درمان شود؟

ژنیکوماستی فیزیولوژیک هیچ درمانی نیاز ندارد مگر اینکه با درد یا خجالت زیادی همراه باشد. قطع داروی مسبب یا درمان اختلال زمینه‌ ای ممکن است کافی باشد به ویژه اگر ژنیکوماستی نسبتا به تازگی ایجاد شده باشد.

جایگزینی تستوسترون در مردان مبتلا به هیپوگنادی ممکن است سودمند باشد اما ژنیکوماستی طول کشیده و فیبروتیک احتمالا به درمان پاسخ نمی‌دهد. یک مطالعه کوچک نشان داد که در صورت استفاده از تستوسترون پوستی در مقایسه با تزریق تستوسترون عضلانی هر ۲ هفته یک بار (که به سطوح ابتدایی بالای تستوسترون و احتمالا سطوح بالای استروژن می‌انجامد)، سطح تستوسترون پایدارتر و احتمال بهبود ژنیکوماستی بیشتر است. دانازول، که یک آندروژن ضعیف است، تاثیر کمتری دارد.

درمان ضداستروژن با تاموکسیفن ۲۰-۱۰ میلی‌گرم در روز به طور چشمگیر سبب کاهش درد و حجم پستان در ۸۰-۴۰ از پسران مبتلا به ژنیکوماستی پایدار در زمان بلوغ و مردان مبتلا به سرطان پروستات که تحت درمان با مسدود‌ کننده‌ های گیرنده آندروژن (بیکالوتامید) قرار گرفته‌اند، می‌شود. کارآزمایی‌های انجام شده درباره رالوکسیفن و کلومیفن آن قدر کوچک یا نتایج آنها آن قدر ناهمگونند که نتیجه‌گیری قطعی میسر نیست. آناسترازول که مهار کننده آروماتاز است در کاهش حجم پستان در زمان بلوغ از دارو نما بهتر نبود و در مردانی که تحت درمان با بیکالوتامید قرار داشتند، کمتر از تاموکسیفن موثر بود.

پرتو درمانی موضعی (۱۲-۱۰ گری) در مردان مبتلا به سرطان پروستات که تحت درمان با بیکالوتامید قرار داشتند، از ژنیکوماستی پیشگیری کرد اما درمان با تاموکسیفن به‌طور معنی‌ داری با نتایج بهتری همراه بود.

درمان جراحی

مردانی که یافته‌ های مشکوک به بدخیمی دارند یا ژنیکوماستی آن ها موجب درد پایدار یا احساس خجالت شده باشد، باید به جراح معرفی شوند. اهداف جراحی عبارتند از برداشت بافت غیر طبیعی پستان، برگرداندن شکل طبیعی بافت پستان مردانه و کاهش درد.

اگر بزرگی پستان به طور عمده از بافت چربی تشکیل شده و پوست روی آن نسبتا سفت و کشیده باشد، لیپوساکشن موثر است. ماستکتومی زیرجلدی برای برداشت بافت غددی و پوست اضافی (چینه‌های پوستی قابل مشاهده زیر پستان) و بهبود درد ضروری است. عوارض آن عبارتند از هماتوم، سروم، عفونت، تغییرات حسی، درد، ناقرینگی پستان، پوست اضافه و اسکار. شایع‌ترین عارضه ظاهر ناپسند آن است. نتایج نهایی جراحی ممکن است تا یک سال ظاهر نشود.

چگونه سرطان پستان مردان درمان می‌شود؟

هیچ مطالعه آینده‌ نگری برای سرطان پستان مردان انجام نشده است. درمان بر اساس نتایج حاصل از سرطان پستان در زنان و مجموعه موارد در مراکز درمانی منفرد اقتباس شده است. درمان جراحی موضعی عبارت‌است از ماستکتومی رادیکال تعدیل یافته (ماستکتومی ساده همراه با دیسکسیون زیربغل یا بیوپسی از غدد نگهبان) که به دنبال عمل جراحی برای تومورهای حجیم، حاشیه‌های مبتلا یا نزدیک به ضایعه، غددی که از لحاظ بالینی مثبت هستند یا کارسینوم‌های التهابی، پرتوتابی صورت می‌گیرد.

برای مردان معمولا درمان هورمونی کمکی (ادجووان) با تاموکسیفن ۲۰ میلی‌گرم در روز به مدت ۵ سال تجویز می‌گردد زیرا بر اساس چند مطالعه گذشته‌نگر میزان بقا با این درمان افزایش یافته است. اگر تومور تظاهرات نامطلوبی داشته باشد، باید درمان سیستمیک کمکی (شیمی درمانی یا تراستوزوماب [trastuzumab] که آنتی‌بادی HER2 است یا هر دو) تجویز شود. درباره استفاده از مهارکننده‌ های آروماتاز به صورت کمکی تجارب محدودی وجود دارد. درمان بیماری متاستاتیک و عود کننده مشابه زنان است.

احتمال تشخیص سرطان پستان در مردان در هر مرحله‌ای کمتر از زنان است اما از دهه ۱۹۸۰ تشخیص سرطان در مراحل پیش‌ تهاجمی (درجا) افزایش یافته است.

اگر مرحله و بافت‌ شناسی تومور در مردان و زنان جور گردد، میزان بقای مختص تومور در دو جنس تفاوتی ندارد. به طور کلی میزان بقا در مردان کمتر است که احتمالا به دلیل مسن‌تر بودن و وجود بیماری‌ های همزمان در آن ها است.

آیا این مقاله مفید بود؟ امتیاز دهید

اولین امتیاز را بدهید
مقالات تصادفی

اگر سوال جدیدی دارید در زیر این مطلب مطرح کنید تا به سوال و جواب ها اضافه شود.

4 پاسخ

  1. با سلام و عرض خسته نباشید
    من ۱۷ سال سنمه و برای مشکل ژنیکوماستى جدیدا نزد دکتر رفتم و ایشون چند تا آزمایش گفتن که انجام بدم و دادم و ایشون گفتن هیچ مشکلی نداری و بخاطر سنت هست !!!
    ولی الان دو یا سه سالی هست که چنین مشکلی رو دارم و ورزش بدنسازی هم انجام میدم با هوازی و هیچ چربی تو بدنم نیست و به تغذیه هم بسیار اهمیت میدم !
    نوک پستانم بادکنکی هست و فقط با تغییر دما به حالت طبیعی بر میگرده .
    چیکار کنم دیگه کلافه شدم !!?

    1. خیر اگر مدتی بعد از قطع دارو نرود با جراحی باید برداشته شود جراحی ساده ای دارد زیرپوستی واسان است

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

درج آگهی بدنسازی