مقابله جدی با رادیکال های آزاد

آسیب های رادیکال های آزاد می تواند دامنه ای از تغییر سلول ، آسیب سلول و حتی نابودی

آسیب های رادیکال های آزاد می تواند دامنه ای از تغییر سلول ، آسیب سلول و حتی نابودی سلول را در بر داشته باشد . اگر هر یک از موارد فوق اتفاق بیفتد، آنگاه می تواند به صورت منفی روی سلامتی شما تاثیر بگذارد. این مقاله هر چیزی را که مورد نیازتان باشد . برایتان شرح خواهد داد تا هر چه بیشتر و به شکل بهتری با آنتی اکسیدان ها آشنا شوید . آنتی اکسیدان ها کمک می کنند تا به محافظت از بدن در برابر آسیب رادیکال ها بپردازد .

آسیب رادیکال های آزاد را می توانید با تماشای یک سیب برش خورده شاهد باشید . بعد از چند دقیقه سیب به موجب زیان های رادیکال های آزاد شروع به قهوه ای شدن می کند. حالا به منظور محافظت از سیب در برابر قهوه ای شدن بهتر است کمی آب لیمو بعد از برش زدن سیب روی آن بمالید . آنتی اکسیدان های موجود در آب لیمو به محافظت از حملات رادیکال ها در برابر سیب می پردازند . آسیب های رادیکال های آزاد در برابر آنتی اکسیدان ها به حداقل می رسد . هر چه میزان آنتی اکسیدان های موجود در بدن بیشتر باشد. بدن در برابر رادیکال های آزاد به صورت بهتر و بیشتری محافظت می شود .

مقابله جدی با رادیکال های آزاد آنتی اکسیدان ها چه هستند؟

آنتی اکسیدان ها مواد شیمیایی هستند که منجر به کاهش دامنه اکسیداسیون سلول ها و بیومولکول ها می شوند . اکسیداسیون در جایی رخ می دهد که واکنش های شیمیایی منجر به انتقال الکترون ها از یک ماده به یک عامل اکسیداسیون می شوند و حاصل تغییر مواد شیمیایی به چیزی متفاوت است . رادیکال های آزاد مجرمین عمده سلول های آسیب دیده هستند . مواد غذایی غنی از آنتی اکسیدان ها و مکمل ها به جلوگیری از ایجاد آسیب های رادیکال های آزاد کمک می کنند . یک حجم عمده از آنتی اکسیدان ها در مکمل هایی موجود می باشد که به جهت جلوگیری از پیشرفت سرطان و ناراحتی های قلبی مصرف می شود. بنابراین یک رژیم خوب شامل هزاران آنتی اکسیدان متفاوت در جایی است که مکمل های معین دارای آنتی اکسیدان های معین در این دسته از محصولات هستند.

هدف آنتی اکسیدان ها چیست ؟

آنتی اکسیدان ها به افزایش سیستم کمک می کنند تا به این شکل از این آسیب های سلولی جلوگیری شود و خطر ناراحتی های قلبی کاهش یابد . آنتی اکسیدان ها ممکن است به کند شدن و جلوگیری از بیماری های معینی بپردازند که در اثر آسیب های سلولی ایجاد می شوند. بنابراین اطمینان حاصل کنید که به کسب میزان کافی آنها در رژیم روزانه تان می پردازید .

آیا بعضی از تمرین ها منجر به ایجاد رادیکال های آزاد می شوند ؟

بله این مسئله درست است . وقتی تمرین می کنید ، مصرف اکسیژن افزایش پیدا میکند. این افزایش مصرف اکسیژن منجر به افزایش رادیکال های آزاد می شود، که آن نیز به نوبه خود منجر به آسیب سلولی و سبب خستگی عضلانی می شود . بدن با استفاده از آنتی اکسیدان های موجود در بدن به کاهش زیان های ناشی از آسیب رادیکال های آزاد می پردازد . جنبه خوب این داستان هم وضوحی است که نشان می دهد تمرین همچنین منجر به استحکام سیستم دفاعی آنتی اکسیدان های بدن می شود.

آنتی اکسیدان های ویژه چه هستند؟

ویتامین E بتاکاروتن ، ویتامین A و کوانزیم Q10 همه آنتی اکسیدان هایی هستند که از بافت های چربی محافظت می کنند . ضمن اینکه ویتامین C ،پروکسیداز گلوتایتون ، دیسموتاز سوپراکساید و کاتالوز به محافظت از بدن در برابر رادیکال های آزاد می پردازند.

منابع آنتی اکسیدانی

یک منبع بزرگ از آنتی اکسیدان ها در رژیم ماست . سبزیجات ، میوه ها ، حبوبات ، غلات و مغزها همگی منابع فوق العاده ای از آنتی اکسیدان ها هستند . میوه هایی نظیر توت سیاه ، زغال اخته و تمشک همگی دارای حجم های فراوانی از آنتی اکسیدان ها هستند . اسفناج و فلفل نیز منابع فوق العاده ای از آنتی اکسیدان ها محسوب می شوند. منابع خوب دیگری از آنتی اکسیدان ها شامل ذرت ، جو و ارزن است . کاکائو شکلات شیری و تلخ نیز حاوی آنتی اکسیدان های سودمند می باشند . بادام ، پسته ، قهوه و چای نیز حاوی آنتی اکسیدان می باشند .

درباره اصغر مرادی

قهرمان هشت دوره پرورش اندام ومربی بین المللی فدراسیون جهانی بدنسازی IFBB-تحصیل کرده تربیت بدنی-مدیر مجتمع ورزشی گلها-مدیر شرکت تولید دستگاههای بدنسازی بادی فول-مدیر سایت اتحادیه بدنسازی ایران-مشاور مربیگری ,مدیریت وبازاریابی باشگاههای بدنسازی

ثبت دیدگاه