برنامه بدنسازی

موزیک بدنسازی

کلیپ بدنسازی

معرفی کارخانه بدنسازی

آموزش مربیان

کاتالوگ

مقالات

مشاوره تجهیز باشگاه

اخبار بدنسازی

لیست مربیان بدنسازی

لیست باشگاه بدنسازی

تبلیغات

برنامه بدنسازی

موزیک بدنسازی

کلیپ بدنسازی

معرفی کارخانه بدنسازی

آموزش مربیان

مقالات

اخبار بدنسازی

کاتالوگ

مشاوره تجهیز باشگاه

تبلیغات

لیست باشگاه بدنسازی

لیست مربیان بدنسازی

logo
منو
برنامه بدنسازی

موزیک بدنسازی

کلیپ بدنسازی

معرفی کارخانه بدنسازی

آموزش مربیان

کاتالوگ

مقالات

مشاوره تجهیز باشگاه

اخبار بدنسازی

لیست مربیان بدنسازی

لیست باشگاه بدنسازی

تبلیغات

برنامه بدنسازی

موزیک بدنسازی

کلیپ بدنسازی

معرفی کارخانه بدنسازی

آموزش مربیان

مقالات

اخبار بدنسازی

کاتالوگ

مشاوره تجهیز باشگاه

تبلیغات

لیست باشگاه بدنسازی

لیست مربیان بدنسازی

حقایق ثابت شده علمی در مورد استروئیدها

در این مقاله حقایق ثابت شده علمی در مورد استروئیدها آورده ایم. استفاده از استروئید و داروهای ممنوعه در ورزش های قدرتی همواره به عنوان معضلی لاینحل باقی مانده و تبعات منفی زیان باری را نیز به پیکر جوامع انسانی وارد کرده است.

حداقل اطلاعات از استروئیدها

اگر چه امروزه نمی توان ورزش های قدرتی نوین را بدون استفاده از این داروها تعریف کرد اما است اگر چه امروزه نمی توان ورزش های قدرتی نوین را بدون استفاده از این داروها تعریف کرد اما استفاده از این داروهای ممنوعه در شرایط مبتدی و در مورد کسانی که تنها و تنها برای رسیدن به سلامت و تندرستی توام با تناسب اندام تمرین می کنند نیز امروزه فجایعی به واقع اسف بار را رقم زده است.
در مورد اثرات مثبت استروئیدها در ورزش های قدرتی که گاه عده ای سعی در کم رنگ نشان دادن آن داشته و بدین ترتیب به خیال خود قصد مبارزه با دوپینگ می کنند شکی نیست اما از عوارض جانبی کشنده ای که مصرف طولانی مدت و نسنجیده این دسته از داروها دارند و برخی از افراد نیز نا آگاهانه و یا حتی آگاهانه این عوارض را لاپوشانی کرده و بحث در مورد آن ها را نمی پسندند نیز نباید گذشت که این دسته از داروها از خطرناک ترین داروهای ثبت شده در تاریخ فارماکولوژی به شمار می روند.

آنچه که امروزه خطر را چند برابر کرده است استفاده نوجوانان و جوانان از این داروها بوده است که در سطح فزاینده ای در ورزش های قدرتی جهان در جریان است و متاسفانه کم نیستند کسانی که در مورد مکانیسم اثر و در مورد فارماکولوژی دارویی که مصرف سخاوتمندانه آن را به ورزشکار نوجوان و حتی به زنان تجویز و توصیه می کنند اطلاعات درستی نداشته و یا اصولا تحصیلات آن ها در حد و اندازه ای نیست که اصلا در مورد فارماکولوژی و تجویز دارو سر رشته ای داشته باشند.
استفاده از استروئیدها در شرایط حرفه ای و در سنینی بالاتر از سنین رشد قدی عوارض جانبی رنگارنگی را به دنبال داشته است و استفاده از این دارو در زیر این سنین نیز به واقع جنایتی بوده است که افراد در حق خود روا داشته و یا برخی مربی نماها در حق افراد روا می دارند.

در ستون استروئیدها که در این نشریه نیز به چاپ می رسد در اغلب موارد در مورد استروئیدها و داروهای ممنوعه در ورزش صحبت کرده و در مورد ویژگی های این دسته از داروها بحث کرده و حتی در مورد شیوه های صحیح مصرف دارو در شرایط حرفه ای نیز به طور تئوریک بحث می کنیم اما در این مقاله به برخی حقایق در مورد این دسته از داروها خواهیم پرداخت که کمتر مورد توجه قرار گرفته و حتی در برخی موارد به عمد پوشیده نگه داشته شده اند.

بیشترین سهم از اطلاعاتی که در مورد استروئیدها و در مورد داروهای ممنوعه در ورزش نشر پیدا می کند از منابع لاتین و در اینترنت و یا در برخی موارد در کتاب های لاتین استخراج شده و این منابع نیز در اغلب موارد از طرف شرکت ها و حتی افرادی که دستی در تولید و در فروش داروهای ممنوعه دارند انتشار می یابند. همین موضوع نیز باعث شده است تا این منابع اثرات اغواء کننده مثبت داروهای ممنوعه را چندین برابر درشت کرده و به حکم اجباری از طرف برخی مراجع قانون به آن ها اعمال می شود گذری هر چند مختصر نیز به عوارض جانبی داروهای ممنوعه بزنند.

در این قبیل منابع در مورد اثرات مثبت داروهای استروئیدی و دیگر داروهای ممنوعه در ورزش در بوق و کرنا می دمند و نتایج تحقیقات ولو مختصری که اطلاعاتی هر چند کوچک و جزیی به نفع فروشندگان این دسته از داروها منتشر کرده باشند را با آب و تاب فراوان بازگو کرده و در مورد تحقیقاتی که اثرات و تبعات منفی استفاده از این داروها را بر ملا و روشن می کنند سکوت اختیار می کنند.

ما در این مقاله قصد اغراق گویی نداشته و قصد این را هم نداریم که از روی معده حرف زده و افاضات ادب کنیم بلکه تنها به گوشه ای از عوارض جانبی و تبعات منفی استروئیدها که تحقیقات بالینی نیز به آن ها رسیده و به روشنی نیز صحت آن ها را تایید کرده است اشاره خواهیم کرد.

از روی معده حرف زدن و قالب کردن حرف های صد تا یه غاز و کلمات قصار ممد کول و جعفر بازو به عنوان علم استروئید به مردم و علی الخصوص به قشر جوان و نوجوان در این کشور ریشه در تاریخ پرورش اندام و ورزش های قدرتی این سر زمین دارد اما ما در این مقاله به تمامی منابعی که اطلاعات ارائه شده را از آن منابع انتخاب کرده ایم اشاره خواهیم کرد.

در تاثیرات مثبت استروئیدها و داروهای ممنوعه در ورزش شکی نمی توان داشت اما باید دید که این تاثیرات مثبت به چه قیمتی حاصل می شوند و ورزشکار با استفاده از استروئیدها در قبال چیزی که به چنگ می آورد چه چیز و یا چه چیزهایی را از دست می دهد؟!
البته منظور ما از مصرف استروئید در این مقاله، مصرف های علمی که پس از انجام آزمایشات پزشکی و پس از حصول اطمینان از سلامت کامل فرد به وی تجویز شده و در تمام طول دوره نیز فرد مورد معاینه و آزمایش قرار گرفته و پس از اتمام دوره نیز با داروهای کم کننده عوارض مناسب تا حدود زیادی عوارض و تبعات منفی استروئیدها بر بدن تقلیل داده شده و یا پاک می شود خواهد بود. در مورد مصرف ها و تجویز هایی که در ایران و در بین ایرانیان بدن کار به وضوح و به فراوانی دیده می شود کاری به جز سکوت و اظهار تاسف نمی توان کرد.

استفاده از استروئیدها در ورزش ممنوع بوده و دوپینگ محسوب می شود. البته همه روزه بر تعداد ترکیباتی که برای تقویت کاذب قدرت و حجم عضلانی ساخته شده و یا در کنار افزایش واقعی حجم و قدرت برای بدن آدمی مضر نیز ظاهر می شوند رو به افزایش بوده و برخی از آن ها نیز در دوره ای از سال به عنوان مکمل تولید و عرضه شده و سپس توسط ستادهای مبارزه با دوپینگ و توسط آژانس جهانی کنترل دوپینگ ممنوع و غیر مجاز اعلام شده و به فهرست داروهای زیر زمینی وارد می شوند.

از جمله این مواد می توان به موارد زیر اشاره کرد:

androstanediol
androstanedione
androstenediol
androstenedione
bolasterone
calusterone
dihydrotestosterone
furazabol
۱۳b-ethyl-17a-hydroxygon-4-en-3-one
hydroxytestosterone
hydroxy-19-nortestosterone
mestanolone
۱۷a-methyl-3b,17b-dihydroxy-5a-androstane
۱۷a-methyl-3a,17b-dihydroxy-5a-androstane
۱۷a-methyl-3b,17b-dihydroxyandrost-4-ene
۱۷a-methyl-4-hydroxynandrolone
methyldienolone
methyltrienolone
۱۷a-methyl-1-dihydrotestosterone
Norandrostenediol
norandrostenedione
norbolethone
norclostebol
normethandrolone
stenbolone
tetrahydrogestrinone

شما برخی از این نمونه را قبلا به عنوان نوعی پروهورمون که مصرف آن ها در ورزش نیز مجاز به شمار می رفت می شناختید و اکنون مصرف این مواد نیز ممنوع اعلام شده است.

حقایق ثابت شده علمی در مورد استروئیدها

برای اینکه ما را متهم به اغراق گویی در مورد اثرات و تبعات منفی استروئیدها نکنید ابتدا در مورد استروئیدها و واقعیت هایی که با استفاده کردن از این داروها در بدن ورزشکاران رخ داده و رخ می دهد مختصر صحبتی کرده و سپس به بحث اصلی خود می پردازیم.
استروئیدهای آنابولیک داروهایی آزمایشگاهی و سنتتیک هستند که از هورمون مردانه تستوسترون حاصل و مشتق شده و برای درمان برخی بیماری ها مورد استفاده قرار می گیرند. تاثیرات آنابولیکی این دسته از داروها موجب تشدید سنتز پروتئین در عضلات شده و همین مسئله نیز بر محبوبیت این دسته از داروها در بین ورزشکارانی که به قصد افزودن بر حجم و قدرت عضلانی تمرین می کنند افزوده است.

اولین نمونه های خارجی هورمون مردانه تستوسترون در سال ۱۹۳۰ ساخته شده و برای درمان مردانی که از کمبود ترشح طبیعی این هورمون در بدن رنج می برند مورد استفاده قرار گرفت.

عدم ترشح مقادیر کافی هورمون تستوسترون در بدن مردان موجب به تاخیر افتادن بلوغ و موجب برخی ناهنجاری های رفتاری و حتی جسمی می شود.
افرادی که صدای آن ها را از پشت تلفن با صدای یک زن اشتباه می گیرید و رشد موهای بدن آن ها نیز در همان ابتدایی ترین مراحل خود باقی مانده است کسانی هستند که از کمبود هورمون تستوسترون در بدن خود رنج می برند و استفاده از نمونه های خارجی این هورمون برای این افراد حکم درمان را خواهد داشت اما استفاده از این هورمون و همچنین استفاده از داروهای مشتق شده از این هورمون برای کسانی که این ناهنجاری ها را نداشته و تنها به قصد افزودن بر حجم و قدرت عضلانی از این دارو استفاده می کنند حکم دوپینگ و حکم استقبال بیهوده از خطر را خواهد داشت.

همچنین زنانی هم که صدای آن ها از پشت تلفن خشن تر و مردانه تر از صدای مردان شنیده می شود یا از افزایش ترشح طبیعی این هورمون در بدن خود رنج برده و یا از نمونه های خارجی این هورمون استفاده کرده اند.

این موضوع را نیز باید به روشنی بازگو کرد که برای رسیدن به حجم های افسانه ای، تزریق تستوسترون و یا هورمون رشد به تنهایی کفایت نکرده و باید و باید در کنار تزریق این دسته از داروها تمریناتی شدید و تغذیه ای اصولی را نیز رعایت کرد و عده ای از افراد نیز بی خبر از این موضوع تنها به افزایش دز داروهای مصرفی خود مبادرت کرده و در جهت تشدید تمرینات و یا تقویت تغذیه خود عملاً بی تفاوت می مانند و همین مسئله نیز موجب بروز عوارض جانبی شدید می شود. بی آنکه فرد اثرات مثبت چندانی را از مصرف دارو کسب کرده باشد!

استفاده از استروئیدها در ورزش و مخصوصا در ورزش های قدرتی اصولا ایده درست و سالمی نیست اما با این وجود می توان گفت که معقولانه ترین استراتژی در مصرف استروئید باید مصرف این دسته از داروها به قصد تسریع هر چه بهتر فرایند ریکاوری عضلات باشد به طوری که فرد در کنار تمرینات شدیدی که بر روی عضلات خود اعمال می کند و در کنار تغذیه ورزشی که در طول روز رعایت می کند از این دسته از داروها نیز برای ریکاوری نمودن عضلات استفاده کند این در حالی است که برخی از افراد تزریق و مصرف دارو را برای رشد دادن عضلات کافی دانسته و الباقی را هم که خود بهتر می دانید!

ورزشکاری که به طور طبیعی و به دور از دارو تمرین می کند دست کم به ۴۸ ساعت زمان برای کامل کردن ریکاوری نیاز دارد و جلسه تمرین بعدی را نیز باید پس از ۴۸ ساعت بر عضلات و بر بدن خود اعمال کند این در حالی است که ورزشکار استروئیدی با مصرف حساب شده داروها و استروئیدهای اصل این زمان را حتی به چندین ساعت کاهش می دهد!

دلیل اینکه حرفه ای ها در طول روز دو بار تمرین کرده و با این وجود از گزند تمرین زدگی و از گزند پدیده مخرب کاتابولیسم نیز همواره در امان می مانند تیپ بدنی منحصر به فرد، برنامه غذایی و یا استفاده از تجربیات فلان مربی نبوده و این امر تنها در سایه استروئیدهای اصل و گران قیمتی که این افراد مصرف می کنند محقق می شود.
کسانی که از استروئید استفاده نمی کنند در طول روز نمی توانند بیش از ۳ الی ۴ جلسه تمرین داشته باشند و طول هر جلسه تمرین آن ها نیز نباید از ۱ ساعت افزون تر باشد و این در حالی است که ورزشکاران استروئیدی به راحتی تمام ۶ روز هفته را تمرین کرده و طول جلسات تمرین خود را نیز به راحتی می توانند تا ۲ ساعت افزایش دهند.

برخی از ورزشکاران حرفه ای که سرتاسر وجود شان استروئید و داروست حتی در برخی فصول از زندگی ورزشی خود روزانه ۲ بار و هر بار نیز دو ساعت تمرین می کنند و با این وجود هر روز نیز قوی تر و قوی تر می شوند! در صورتی که اگر یک ورزشکار طبیعی کار چنین برنامه ای را در مورد خود پیاده کند در همان نخستین روزهای تمرین دچار عارضه تمرین زدگی شده و عضلات اش به تحلیل می رود.

سوا کردنی نیست !
دنیای استروئیدها مثل خریدن پرتقال و نارنگی از میوه فروشی مش رجب نیست که فقط درشت ها را سوا کنید. اینجا عارضه در کنار تاثیرات مثبت بوده و این دو را نمی توان از هم تفکیک کرده و یکی را برگزید.
در مورد اثرات مثبت استروئیدها زیاد گفتیم و در مورد تبعات منفی مصرف این دسته از داروها نیز خواهیم گرفت. اولین و شاید بارز ترین تاثیر منفی مصرف استروئیدها مخصوصا استروئیدهای خوراکی در بدن آدمی مسمومیت های کبدی و ایجاد تومورهای کبدی است.

این مسئله شاید بارها و بارها در این مقالات روشن شده است که استروئیدهای خوراکی برای کبد سمی هستند اما این شبهه هنوز در بین ورزشکاران دارویی رواج دارد که تنها داروهای خوراکی برای کبد مضر هستند و داروهای تزریقی خطر چندانی برای کبد ندارند. اما حقیقت این بوده است که داروهای خوراکی برای کبد مضر و سمی هستند و داروهای تزریقی نیز برای این عضو حساس از بدن مضر ظاهر شده اند.

علامت بیماری کبد در بدنسازانی که دارو مصرف میکنند

ورزشکاری که رنگی متمایل به زرد داشته و زردی در چشمان وی نمایان شده و پوست بدن وی نیز به زردی زده و رنگ ادرار وی نیز زرد شده است از عوارض جانبی این دسته از داروها که در کبد نمایان می شود بهره مند است!

فردی که با سخاوت تمام از استروئید استفاده کرده و یا حتی در برخی موارد به تجویز اهل فن که گاهاً تحصیل کرده و صلاحیت دار نیز هستند بدن را به سیل استروئید می بندد بی شک با بر هم ریختن بالانس هورمونی در بدن روبرو شده و کبد خود را نیز فدای سراب و رویاهای خام خود می کند.
کسانی که از جوش های پوستی رنج می برند نیز این جوش های مقاوم به درمان را از صدقه سر نارسایی کبدی دارند.

تومورهای خوش خیم که در اثر مصرف استروئید در کبد تولید می شود در نتیجه طولانی شدن دوره های مصرف حتی به تومورهای بد خیم و سرطانی تبدیل شده و فرد را از پای در می آورند.
احتباس آب و املاح در بدن که موجب افزایش بی رویه و بی کیفیت وزن می شود نیز در نتیجه مصرف استروئیدها به کرات و به فراوانی دیده شده است. در برخی موارد مربیان و ورزشکاران با افزایش وزن خود و شاگردان دست پرورده خود احساس رضایت کرده و به این مهم توجه نمی کنند که افزایش وزن ناشی از احتباس آب و املاح در بدن ماندگار نبوده و به محض افت سطح سرمی هورمون زنانه استروژن در بدن از بین رفته و صاحب چنین بدن های زنانه و بی کیفیت را به عزای عضلات بادکنکی از دست رفته خود می نشاند.

بزرگی بیمارگونه قلب نیز با مصرف استروئیدها دیده شده است. فراموش نکنید که عوارض و ناراحتی های قلبی امروزه یکی از اصلی ترین عوامل مرگ و میر آدمی بوده است. بزرگ شدن قلب یکی از عمده دلایل ایست قلبی و سکته های قلبی است.
افزایش فشار خون نیز یکی دیگر از عوارض جانبی مصرف طولانی مدت استروئیدها بوده است و این عارضه نیز به دلیل افزایش حجم آب بدن و به دلیل افزایش حجم خون رخ داده و در بسیاری از موارد نیز منجر به سر دردهای مزمن و حتی سکته های مغزی می شود.

سفت شدن دیواره رگ ها که در اصطلاح علمی atherosclerosis خوانده می شود نیز یکی دیگر از عوارض جانبی رنگارنگ داروهای استروئیدی بوده است که اون روی سگش زمانی بالا می آید که فرد پا به سن گذاشته و در برابر بیماری نیز ضعیف شده باشد.

این عارضه نیز پیش ماده سکته های قلبی بوده و بسیاری از انسان ها را به کام مرگ فرستاده است.
برخی از عوارض همانند جوش های پوستی و غیره هستند که در کوتاه مدت خود را نشان داده و فرد را از وجود خود در بدن آگاه می کنند اما در برخی موارد عوارضی هستند که برای از پای درآوردن فرد حتی گاه تا ده ها سال نیز انتظار را تحمل می کنند این مورد (بیماری های قلبی) نیز از جمله آن موارد می باشد.

از دیگر عوارض جانبی سوء مصرف استروئیدها می توان به این موارد اشاره کرد:

· تپش قلب
· بالا رفتن میزان کلسترول خون
· حملات قلبی
· و در نهایت نیز نارسایی کلیه
نارسایی کلیه ها در اثر از کار افتادن بافت های حساس کلیه و یا در اثر شکل گرفتن سنگ های کلیوی رخ می دهد. در برخی موارد ورزشکار ایرانی که از استروئیدهای حیوانی نیز به فراوانی بهره مند شده است از وجود مقادیر بسیار زیاد خون در ادرار خود شکایت می کند!
وجود خون در ادرار دال بر نارسایی و از کار افتادن کلیه ها می باشد و در بین کسانی که از استروئیدها و مخصوصا استروئیدهای حیوانی استفاده می کنند به فراوانی دیده شده است.

دیگر عوارض جانبی

برای مردان:
· کوچک شدن بیضه ها
· کاهش تعداد اسپرم که در طولانی مدت منجر به عقیمی می شود
· ناباروری
· طاسی سر
· عارضه نوک سینه
برای زنان:
· افزایش رشد موهای صورت و موهای زاید بدن
· به هم خوردن عادت ماهیانه، افزایش حجم بیمارگونه سینه ها و … که در این مقاله بنا به دلایلی از برخی از آن ها فاکتور می گیریم.
برای نوجوانان:
· بلوغ زود رس
· متوقف شدن رشد قدی
· جوش های شدید پوستی و …
تغییراتی که با مصرف استروئید در بدن ورزشکاران دیده می شود:
· افزایش سریع و برق آسای وزن و حجم، البته باید به این مهم نیز توجه داشته باشید که افزایش برق آسای وزن و حجم به معنی افزایش توده عضلانی نخواهد بود!
· نقطه های ریز قرمز رنگ و یا ارغوانی رنگ در پوست بدن
· تورم در ناحیه پاها و ساق پا
· لرزش دست ها و رعشه
· تیرگی بی دلیل و غیر عادی پوست
· مختل شدن تنفس و ایجاد اختلالات تنفسی
· بروز رفتارهای خشونت آمیز و نامعقول

باید به این مهم نیز توجه داشته باشید که برخی از تاثیرات و تبعات منفی استروئیدها که در بدن آدمی رخ می دهند در روح و در رفتارهای آدمی نیز تاثیر گذاشته و فرد را دچار اختلالات شدید شخصیتی کرده و به کلی وی را دگرگون می کند. از تاثیر منفی استروئیدها بر روان آدمی می توان به استرس، ناراحتی های روانی، افسردگی های حاد و مزمن، ناهنجاری های شخصیتی، اختلالات رفتاری و صدها عارضه و بیماری دیگر اشاره کرد.

ورزشکارانی که به قصد خودنمایی رفتارهای مشمئز کننده را در خیابان و در ملاء عام از خود نشان می دهند و در پرورش اندام و حتی در خیابان های ایران نیز به فراوانی یافت می شوند یقینا از عوارض جانبی روانی داروهای استروئیدی بهره مند شده اند!
در این قسمت از مقاله به ۵ مورد واقعیتی که تحقیقات بالینی نیز به آن رسیده و صحت آن را اثبات کرده اند اشاره خواهیم کرد تا شاید برای کسانی که به جای نیمرو از استروئید استفاده کرده و همین طور هم برای کسانی که تجویز استروئید به نوزادان و زنان و نوجوانان و پیرمردان بالای ۶۰ سال را با کارشناسی پرورش اندام نوین برابر دانسته و حتی آن را اساس کار این کارشناسی می دانند رعایت احتیاط بیشتری بکنند.

فراموش نکنید که این موارد همه و همه در مورد استروئیدهای اصل بوده و داروهایی که به نام استروئید و در کارگاه های زیر زمینی و یا در کارگاه های بی کیفیت کشورهای درپیت تولید و به بازار عرضه می شوند عوارضی به مراتب کشنده تر را رقم خواهند زد.

حقیقت اول
در تحقیقی که انجام شد یک گروه از ورزشکاران رشته پرورش اندام که استروئید مصرف کرده بودند با یک گروه دیگر از ورزشکاران این رشته که هرگز مصرف استروئید را تجربه نکرده بودند مقایسه شدند و قلب افرادی که در این دو گروه قرار داشتند توسط اکوکاردیوگرافی مورد آزمایش و بررسی قرار گرفت.
اکوکاردیوگرافی به نوعی بررسی قلب اطلاق می شود که در این روش از امواج صوتی برای بررسی قلب استفاده می شود. این روش این امکان را برای پزشکان فراهم کرده است تا بدون باز کردن سینه و بدون وارد کردن دستگاهی خاص در بدن بیمار، قلب فرد را مورد بررسی قرار دهند.

این بررسی نشان داد افرادی که از دوره های استروئیدی استفاده کرده اند در قیاس با کسانی که استروئید مصرف نمی کنند در طول دوره با افزایش ۲۵ درصدی حجم عضلات بطن چپ قلب روبرو می شوند.
این افزایش حجم عضلات قلب موجب می شود تا دیواره قلب کسانی که از استروئیدها استفاده می کنند در حدود ۲۰ درصد بیشتر از قلب افرادی که از این دسته از داروها استفاده نمی کنند قطور تر شود.

باید به این مهم نیز اشاره کرد که قلب افراد استروئیدی علیرغم اینکه افزایش حجم بیرونی و ظاهری پیدا می کند اما به دلیل قطور شدن دیواره بطن ها، برون ده و کارایی آن در قیاس با قلب ورزشکاران عاری از استروئید ۱۸ درصد کمتر می گردد و همین عمل نیز موجب بروز بسیاری از اختلالات در بدن افراد استروئیدی می شود.
موضوع به همین جا ختم نمی شود. با قطع شدن مصرف دارو و با اتمام گرفتن دوره، اندازه قلب کوچک می شود اما این اندازه هرگز به اندازه های اولیه و طبیعی باز نمی گردد.
فراموش نکنیم که امروزه افزایش بیمار گونه حجم قلب از جمله عواملی است که فرد را به بیماری های قلبی کشنده تر مبتلا کرده و و در برخی موارد نیز فرد را از پا در می آورد.

حقیقت دوم
تحقیق دیگری بر روی قلب افرادی که از دوره های طولانی مدت استروئید استفاده می کرده اند انجام شده و به نتیجه قابل توجهی رسیده است. این تحقیق از این جهت ویژه و منحصر به فرد بود که بر روی برادران دو قلو بودند. یکی از دو قلو های مورد بررسی قرار گرفته به پرورش اندام و به مصرف استروئید روی آورده بوده و این روند را به مدت ۱۵ سال ادامه داده بود و دیگری در طول عمر خود از استروئید استفاده نکرده بود. هر دوی دوقلوهای مورد بررسی در حدود ۲۰ سال به ورزش پرورش اندام همت گماشته بودند!
افزایش حجم و قدرت عضلانی در هر دو گروه اتفاق افتاده بود، هر دو در سطح کشوری به مقام هایی رسیده بودند، درصد چربی بدن هر دو گروه زیر ۱۰ درصد بود و …
از قلب هر دو گروه اکوکاردیوگرافی به عمل آمد. فشار خون افرادی که از استروئید استفاده نکرده بودند نرمال و فشار خون افراد استروئیدی بالا بود، سطح سرمی تستوسترون در بدن افراد غیر استروئیدی در حدود ۶٫۲ نانوگرم در میلی لیتر و سطح سرمی هورمون تستوسترون در خون افراد استروئیدی در حدود ۱۱٫۲ (بالاتر از حد نرمال) بود. حد نرمال وجود این هورمون در خون در حدود ۲٫۸ الی ۸٫۸ می باشد. بنابراین می توان نتیجه گرفت که سطح سرمی تستوسترون در خون افراد استروئیدی در حدود سه برابر حد طبیعی و نرمال بود.

با وجود اینکه برادران دو قلو از نظر ژنتیکی شباهت های بسیار زیادی باهم دارند اما اندازه قلب برادر استروئیدی بیشتر از اندازه قلب برادر غیر استروئیدی بود.

آیا این مقاله مفید بود؟ امتیاز دهید

اولین امتیاز را بدهید
مقالات تصادفی

اگر سوال جدیدی دارید در زیر این مطلب مطرح کنید تا به سوال و جواب ها اضافه شود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

درج آگهی بدنسازی