مکمل‌های ورزشی، خوب يا بد؟

هركدام از مکمل‌های غذایی در نقش مکمل ورزشی ، ويژگيهاي مخصوص به خود را دارند و پژوهش‌ها نشان می‌دهد که برخی از آنها ممکن است در بهبود عملكرد ورزشکاران مؤثر باشند. آگاهي از اين موارد مي‌تواند به ورزشكاران و خانواده آنها كمك نمايد تا علاوه بر آشنايي با تاثير واقعي این دسته از مكمل‌هاي غذايي یا مشتقات آنها ، فريب تبليغات كاذب را نخورند.

اطلاع رسانی در اين زمينه باید بی طرف و بر مبنای تحقیقات علمی صورت گیرد و در نهایت قضاوت و انتخاب روش برخورد با آنها بر عهده مخاطبین قرارگیرد. استفاده از عناوین جذاب و مورد پسند ورزشکاران در توصیه‌ی مصرف مکمل‌ها از جمله مواردی است که عموما توسط سودجویان در این حوزه برای فروش بیشتر بکار می‌رود و رنگ و بویی از ریا و تزویر دارد. باوجودیکه اسید های آمینه شاخه دار یکی از پر مصرف ترین انواع مکمل‌های ورزشی در بین ورزشکاران است اما در فهرست طبفه بندی انستیتو ورزش استرالیا که از سازمان‌های معتبر با پشتوانه‌ی علمی قوی در حوزه‌ی ورزش قهرمانی است این اسید های آمینه جزو گروه سوم معرفی شده است و عملا مورد تایید علمی نیست، اما متاسفانه بسیاری از ورزشکاران تمایل به مصرف آنها را دارند و بررسی‌های مستند نشان می‌دهد اغلب اثراتی که در گزارشات موردی حکایت از بهبود عملکرد ورزشی پس از مصرف این مکمل‌ها را دارد ناشی از اثرات تلقینی و یا اثرات مثبت ورزش مداوم وپیوسته است که سودجویان برای فروش بیشتر محصولات آنها را به مکمل‌ها نسبت می‌دهند و با طراحی تحقیقاتی هدفمند که با انتخاب گروه‌های شرکت کننده‌ی نامناسب و جهت‌گیری‌های خاص در روش‌شناسی تحقیقات باعث نتیجه‌گیری اثرات مثبت آنها می‌گردند. بیشتر این بررسی‌ها که عموما سفارشی و یا کپی برداری شده هستند. تعبیری بر دوختن کت برای استفاده از دگمه است که با کمی تأمل و دقت در مسیر اجرا و نتایج حاصل از آنها می‌توان دریافت که از اول هدف تائید مکمل را دارند.

ورزشکاران را می‌توان به تعبیری ساده به دو گروه تقسیم کرد. گروه اول کسانی هستند که ” ورزش می‌کنند تا زندگی کنند ” و هدف آنها داشتن زندگی سالم و پویا و فعال است” که اکثریت ورزشکاران را شامل می‌شود، و گروه دوم کسانی هستند که ” زندگی می‌کنند تا ورزش کنند” و عملا طی دوره‌ی جدی ورزش خود نه تنها لذتی از زندگی نمی‌برند بلکه مانند افرادی اسیر، در بند فشارهای نامتعارف روحی و جسمی قرار دارند و با سپری شدن دوران کوتاه مدت جذابیت‌های موردی اسارت ورزشی، دچار انواع بیماری‌های مزمن و حاد شده و بقیه‌ی مدت زندگی را با محدودیت های شدید سپری می‌نمایند. اینکه انتخاب کنیم جزو کدام دسته باشیم با خودمان است و باید فریب عوامل محیطی و حاشیه‌ای را نخوریم. در این مسیر استفاده از توصیه‌های مستند و کاربردی که توسط متخصصین نام آشنا و دلسوز حوزه‌ی سلامت ارائه می‌شود، می‌تواند سودمند باشد.

متاسفانه گروهی از متخصصین که البته چندان زیاد هم نیستند طی سال‌های اخیر برای کسب سود و درآمد بیشتر نه تنها بیش از حد واقعی به تائید مصرف مکمل‌ها می‌پردازند بلکه برخی متاسفانه جزئی از پروسه‌ی کسب درآمد در این شرکت‌ها شده‌اند که تأمل و نظارت بیشتر مسئولان را می‌طلبد.اما کماکان رسانه‌های ارتباط جمعی و متخصصین دلسوز جامعه نیز وجود دارند که با تمام قوا و بضاعت علمی خود با اعتقادی راسخ و بی‌شائبه به اطلاع رسانی و انتقال حقایق می‌پردازند و حضور در این عرصه را به مانند جهاد با متخاصمین می‌پندارند و اقدام می‌کنند. خوشبختانه برخی از سایت‌های معتبر علمی مثل “به‌سایت ایران” که سایتي علمی و به زبان فارسی است در این راستا با ایجاد کانون‌های گفتگو و پرسش و پاسخ علمی در حوزه‌های مختلف تغذیه و سلامت من‌جمله حوزه‌ی ورزشی در این زمینه فعال می‌باشند، ضمنا در این سایت علاوه بر تعیین وزن مناسب و نمایه‌ی توده بدنی، برنامه‌ی غذایی نیز به رایگان داده می‌شود که جای تقدیر و تشکر دارد.

ورزشکاران برای حفظ سلامتی خود باید الگوهای غذایی مشابه افراد عادی جامعه داشته باشند و با توجه به انرژی بیشتری که نسبت به افراد عادی نیاز دارند، استفاده‌ی متعادل و متنوع از برنامه‌ی غذایی که توسط کارشناسان دوره دیده در این حوزه تنظیم و پیشنهاد می‌شود، می‌تواند تمام نیاز آنها به کربوهیدرات، پروتئین، چربی، ویتامین، مواد معدنی و آب کافی را بدون استفاده از مکمل‌ها تامین نماید. هرگونه افراط و تفریط در مصرف مواد غذایی و دریافت مواد مغذی می تواند سلامت افراد ازجمله ورزشکاران را به مخاطره اندازد. وی معتقد است: قربانی کردن سلامت به بهانه کسب موفقیت بیشتر در صحنه های ورزشی امری نابخشودنی است.

ثبت دیدگاه