آشنایی با ویتامین C

یک دسته مهم از مواد غذایی ویتامین ها هستند . ویتامین ها در بدن بعنوان کمک کننده مهم

یک دسته مهم از مواد غذایی ویتامین ها هستند . ویتامین ها در بدن بعنوان کمک کننده مهم جهت انجام واکنش های مختلف کارایی دارند . هر ویتامین در بدن در اعمال مختلفی دخالت دارد اما معمولاً یکی از آن اعمال بر دیگری برتری دارد . برخی ویتامین ها در انعقاد خون ، برخی در از بین بردن چربی ها ( متابولیسم چربی ) برخی در متابولیسم کربوهیدرات ، برخی در قوای جنسی و … دخالت دارند . ویتامین ها به دو گروه محلول در آب و محلول در چربی تقسیم می شوند . یکی از ویتامین های بسیار مهم و حیاتی در بدن انسان ویتامین c یا اسیداسکوربیک می باشد که در ذیل به شرح آن می پردازیم .

نشانه های کمبود ویتامین C

ویتامین c جزو گروه ویتامین های محلول در آب می باشد . چون بدن انسان نمی تواند ویتامین c را خودش بسازد و یا آنرا ذخیره کند لذا باید هر روز مواد غذایی دارای ویتامین c مصرف شوند تا بدن دچار کمبود این ویتامین نشود . کمبود ویتامین c باعث بروز بیماری بنام اسکوربوت می شود که علایمی مثل تورم و خونریزی و زخم در لثه ها ،افتادن دندانها ، خونریزی زیر پوستی، خشکی پوست و تورم استخوانها را دارد . این بیماری در اثر کمبود ویتامین c به مدت طولانی ایجاد می شود و در زمان های قدیم در بین دریانوردان و سربازان که مدت طولانی تغذیه مناسبی نداشته دیده می شد .

آشنایی با ویتامین Cنقش ویتامین c  

 ویتامین c  در بدن نقش های مهمی را برعهده دارد که این نقش ها و وظایف مخصوصاً در مورد یک ورزشکار بدنساز اهمیت زیادی پیدا می کند.

برخی از اعمال ویتامین c  در پرورش اندام عبارتند از :  

۱) ویتامین c در متابولیسم کربوهیدرات و اسیدهای آمینه واحدهای تشکیل دهنده پروتئین ها هستند و کربوهیدراتها نیز منبع اصلی تامین انرژی یک ورزشکار بدنساز هستند لذا نقش مهم ویتامین c در این رابطه مشخص می باشد.

۲) ویتامین c موجب تسریع خونسازی می گردد. در نتیجه میزان ظرفیت حمل اکسیژن توسط خون افزایش می یابد لذا در زمان فعالیت های عضلانی و بدنسازی که عضلات نیاز زیادی به اکسیژن دارند میزان اکسیژن و مواد غذایی لازم به عضلات مناسب خواهد بود .

۳) ویتامین c موجب افزایش میزان گلیکوژن در کبد و عضلات می گردد. این نکته مخصوصاً در مورد بدنسازانی است که اکنون در رژیم جهت مسابقه هستند حائز اهمیت است.

همانطوری که می دانید نزدیک به مسابقه ، یک بدنساز که مدت زیادی در رژیم های کم کربوهیدرات بوده است اقدام به بارگیری کربوهیدراتی یا  carbohydrate loading می کند . این بارگیری موجب جایگزینی میزان گلیکوژن از دست رفته در عضلات می گردد .
پس وجود ویتامین c برای یک بارگیری کربوهیدرات مناسب لازم است .

۴) ویتامین c موجب افزایش کارایی انقباض عضلانی در بدن و افزایش تحمل بدن نسبت به خستگی می گردد که خود این مسئله نیز در بدنسازی اهمیت زیادی دارد .

لذا با توجه به نکات فوق که فقط گوشه ای از فعالیت های ویتامین c و ارتباط آن با بدنسازی بود در رژیم غذایی روزانه خود ویتامین c مناسب را داشته باشد . خصوصاً ورزشکارانی که در رژیم مسابقه هستند به علت قطع مصرف برخی از غذاها باید مواظب کمبود ویتامین c بدن باشند .

منابع طبیعی ویتامین C

منابع ویتامین c در غذاها شامل : سبزیهای تازه ، میوه جات مخصوصاً مرکبات و گوجه فرنگی می باشد .
ورزشکاران می توانند در صورتی که برنامه غذایی روزانه آنها جهت رساندن ویتامین c لازم به بدنشان کافی نباشد ، طبق دستور و تجویز پزشک از مکمل های دارای ویتامین c استفاده نمایند .

آشنایی با ویتامین C

درباره اصغر مرادی

قهرمان هشت دوره پرورش اندام ومربی بین المللی فدراسیون جهانی بدنسازی IFBB-تحصیل کرده تربیت بدنی-مدیر مجتمع ورزشی گلها-مدیر شرکت تولید دستگاههای بدنسازی بادی فول-مدیر سایت اتحادیه بدنسازی ایران-مشاور مربیگری ,مدیریت وبازاریابی باشگاههای بدنسازی

ثبت دیدگاه