برنامه بدنسازی

موزیک بدنسازی

کلیپ بدنسازی

معرفی کارخانه بدنسازی

آموزش مربیان

کاتالوگ

مقالات

مشاوره تجهیز باشگاه

اخبار بدنسازی

لیست مربیان بدنسازی

لیست باشگاه بدنسازی

تبلیغات

برنامه بدنسازی

موزیک بدنسازی

کلیپ بدنسازی

معرفی کارخانه بدنسازی

آموزش مربیان

مقالات

اخبار بدنسازی

کاتالوگ

مشاوره تجهیز باشگاه

تبلیغات

لیست باشگاه بدنسازی

لیست مربیان بدنسازی

logo
منو
برنامه بدنسازی

موزیک بدنسازی

کلیپ بدنسازی

معرفی کارخانه بدنسازی

آموزش مربیان

کاتالوگ

مقالات

مشاوره تجهیز باشگاه

اخبار بدنسازی

لیست مربیان بدنسازی

لیست باشگاه بدنسازی

تبلیغات

برنامه بدنسازی

موزیک بدنسازی

کلیپ بدنسازی

معرفی کارخانه بدنسازی

آموزش مربیان

مقالات

اخبار بدنسازی

کاتالوگ

مشاوره تجهیز باشگاه

تبلیغات

لیست باشگاه بدنسازی

لیست مربیان بدنسازی

ساخت عضله با سویا

سویا

پژوهشگران خبره توصیه می کنند که مصرف پروتئین های سریع الهضم (وی) و کند هضم (کازئین) منجر به افزایش و بلند مدت شدن واکنش آنابولیک بدن می شوند .شما می توانید یک تاثیر عظیم تر بر سنتز پروتئین عضله تان به شکلی کلی و بلند مدت داشته باشید و این کار را می توانید با مصرف پروتئین وی و کازئین در زمان بعد از تمرین در مقایسه با مصرف پروتئین وی به تنهایی انجام دهید. همچنین پژوهش ها نشان داده که این ترکیب منجر به رشد عضلانی بیشتر می شود. اشتباه نکنید وی هنوز هم سلطان پروتئین هاست. آن غنی ترین منبع از اسیدهای آمینه زنجیره ای و سریع الهضم ترین پروتئینی است که می توانید از آن بهترین منافع را به دست آورید. این پروتئین اسیدهای آمینه را به درون بدن تان می راند و آنها را به سوی فیبرهای عضلانی هدایت می کند تا شروعی برآفریند سنتز پروتئین عضلانی باشد. اگر پروتئین وی را به تنهایی مصرف کنید، سنتز پروتئین در عضله ممکن است بسیار سریع صورت بگیرد به طوری که رشد عضله را به حداکثر برساند. اما با افزودن پروتئین های کند هضم تر به این ترکیب می توانید به حفظ فرآیند سنتز پروتئین عضله در مدت زمان بیشتری بپردازید. به این معنا که عضله بیشتری در یک دوره بلند مدت زمانی ساخته می شود.

کازئین، وی و سویا

ضمن اینکه ترکیب وی – کازئین یک انتخاب عالی برای زمان بعد از تمرین است مطالعات جدید مورد تازه ای را توصیه می کنند. آنها توصیه می کنند ترکیب وی – کازئین و پروتئین سویا می تواند حتی بهتر از هر چیز دیگری باشد. در حالی که وی دارای یک دامنه هضم سریع و کازئین دارای یک دامنه هضم کند است، سویا دامنه هضمی مابین این دو مورد دارد. از یک نقطه نظر ترکیب کازئین، وی، سویا می تواند به بدن تان کمک کند تا به حفظ یک سطح بالاتری از سنتز پروتئین در بلند مدت بپردازد.

در یک مطالعه تحقیقاتی بدنسازی را داشتیم که یا به مصرف ۲۰ گرم پروتئین وی یا به ترکیب ۲۰ گرمی وی، سویا، کازئین یک ساعت بعد از تمرین پرداخته اند. پژوهشگران نشان داده اند که هر دو مورد پروتئین وی و ترکیب پروتئین ها منجر به افزایش سنتز پروتئین در عضله با یک شدت مشابه شده است. به هر حال ترکیب پروتئین ها با دامنه متفاوت تری از هضم منجر به حفظ یک دامنه بالاتر از سنتز پروتئین به مدت طولانی شده است. بحث بر سر این است که واکنش مشابه در رابطه با ترکیب کازئین و وی دیده شده است.
بعد از همه اینها دیگر مطالعات نشان داده که نتایج قابل توجه یکسانی را نیز با پروتئین های محصولات لبنی داریم. این را به خاطر داشته باشید، نصیحت ما ترکیب حداقل وی و کازئین با محلول بعد از تمرین تان است. برای کسب نتایج بهتر توصیه مفید مقاله افزودن سویا به ترکیب فوق است. توصیه ترکیب وی کازئین و سویا در دهه اخیر به خوبی عمل کرده است.

داستان سویا

از آنجا که سویا کندتر از وی و سریع تر از کازئین هضم می شود منجر به ساخت یک پل زیبا بین این دو مورد و حفظ یک جریان پایدار از آمینه ها با عضلات تان می شود. علاوه بر سرعت هضم، سویا به ارائه منافع بی شمار دیگری نیز می پردازد که تنها منجر به بهبود قدرت پروتئین های محصولات لبنی می شوند تا به این شکل منجر به توسعه رشد عضلانی شوند. بسیاری از افراد به این مسئله می پردازند که پروتئین سویا منجر به توسعه رشد عضلانی به همان خوبی پروتئین های محصولات لبنی نمی شود. به هر حال این مطالعات یک پژوهش تحقیقاتی بر دامنه سنتز پروتئین عضله است و در این تحقیقات نشان داده شده که استفاده از مقدار یکسان وی یا سویا نتایج مشابهی در کسب حجم عضلانی و قدرت عضلانی داشته است.

استفاده از مکمل هایی نظیر پودر پروتئن سویا ایزوله یا ترکیبی از پودر پروتئین سویا – وی یا پروتئین وی ایزوله دو بار در روز همگی منجر به افزایش حجم عضلانی با تاثیرات تقریبا مشابه طی یک دوره ۱۲ هفته ای می شوند. همچنین قابل ذکر است که سویا دارای منافعی است که وی کازئین و سایر پودرهای پروتئینی ندارد. در ابتدا سویا دارای توانایی افزایش سطح هورمون رشد ( GH)است. این مسئله به موجب محتوی بالای آرژنین و لیزین آشکار می شود. پژوهش ها نشان داده که سویا می تواند منجر به افزایش سطح اکسید نیتریک (NO ) شود.
همچنین در یک مطالعه تحقیقاتی در مقایسه بین سویا و قالب های پروتئین وی بر رشد عضله نشان داده شده که افرادی که به مصرف سویا می پردازد دارای محافظت آنتی اکسیدانی بهتر به دنبال تمرین هستند. بدنسازانی که  به مصرف ۴۰ گرم پروتئین سویا به مدت چهار هفته قبل از تمرین با وزنه می پردازند دارای فرآیند محافظتی بهتر به دنبال تمرین با وزنه در مقایسه با کسانی هستند که به مصرف پروتئین وی می پردازند.

و اما تستوسترون

احتمالا اگر از قبل مطالعاتی در مورد سویا داشته اند، حتما چشم تان به اخطارهایی از این دست خورده است سویا نخوردید یا اینکه آن منجر به افزایش سطح استروژن تان و افت تستسترون می شود. این توصیه های منفی به واسطه مطالعات بی ارزش و بی اساس و اساساً ضعیف در دهه های گذشته شکل گرفته است. سعی کنید آنها را جدی نگیرید چون مصرف سویا هیچ تاثیری بر میزان سطح تستسترون ندارد. البته در این مقاله به شما توصیه نمی کنیم که به مصرف سویا به تنهایی نیز بپردازید. توصیه ما افزایش مقداری از آن به ترکیب وی کازئین است.

آیا این مقاله مفید بود؟ امتیاز دهید

اولین امتیاز را بدهید
مقالات تصادفی

اگر سوال جدیدی دارید در زیر این مطلب مطرح کنید تا به سوال و جواب ها اضافه شود.

26 پاسخ

    1. اگر تولید استانداردی موجوده برای مصرف ورزشکاران مصرفش مطابق با شرایط ودستور مصرف مشکلی ندارد این که ایا هست وکجا هست اطلاعی ندارم

  1. سلام من تازه دارم میرم باشگاه و اینکه ۱۷ سالم هست دوتا سوال داشتم ۱ اینکه آیا واسه من زوده؟
    ۲ اینکه سنم خوبه یا نه؟
    مرسی

  2. با سلام ضمن تشکر از سایت خوبتون میخواستم بپرسم اگه بخوایم لوبیا سویا رو تو برنامه غذایی روزانه وارد کنیم چه مقدار در روز و چه وقت از روز مصرف کنیم بهتر هست؟ با این فرض که مکمل دیگه مـثل پروتین وی مصرف نکنیم و تغذیه عادی داشته باشیم با تشکر از سایتتون.

    1. نسبت به وزن خودتون ومقدار مواد سویا باید با مقدار تغذیه ونیازتون هماهنگ کنید -ولی اگر یک جواب کلی بخواهید ۵۰گرم خوبه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

درج آگهی بدنسازی