غفلت از غذا و شکست مقابل وزنه

عدم بهره گیری از مکمل های ویتامین این یکی از اشتباهات بسیار رایج است . بسیاری از پاورلیفترهایی

عدم بهره گیری از مکمل های ویتامین

این یکی از اشتباهات بسیار رایج است . بسیاری از پاورلیفترهایی که به من رجوع می کنند از هیچ مکمل مولتی ویتامین و مینرالی بهره نمی برند یکی از چیزهایی که باید به یاد داشته باشید این است که اکثر پاورلیفترها مقدار بهینه ای از ریز مغذی ها را از طریق رژیم غذایی روزانه خود در اختیار بدن قرار نمی دهند . این می تواند یک مشکل اساسی باشد و برای یک ورزشکار قدرتی می تواند مثل نوعی فاجعه باشد . ویتامین ها و مینرال ها وظایف متعددی در بدن دارند و اگر دچار کمبود حتی یکی از آنها باشید در آن صورت بدن شما نمی تواند در بالاترین سطح کارایی عمل کند . ریزمغذی ها پروسه های فیزیولوژیک متعددی را در بدن تنظیم می کنند شامل انقباض عضلات ، تنظیم ضربان قلب ، جذب و انتقال غذاهایی که می خورید ، تولید هورمون ها و وظایف متعدد دیگر اگر به بدن خود امکان دهید که به طور مداوم دچار کمبود یک یا چند ریز مغذی باشد ، نمی توانید انتظار داشته باشید که در جابجا کردن سنگین ترین وزنه ها بالاترین قابلیت بدنی را به نمایش بگذارید ، بلکه باید انتظار بروز تمرین زدگی و آسیب دیدگی های مختلفی را داشته باشید واضح است که دریافت یک مولتی ویتامین و مینرال ، بخش بسیار مهمی از برنامه غذایی شماست برای اطمینان یافتن از اینکه در مسیر صحیحی حرکت می کنید .

عدم دریافت کربوهیدرات های مناسب

می دانم که دوست ندارید این مسئله را بشنوید ولی بخش عمده ای از پاورلیفترها به طور بهینه ای از کربوهیدرات ها استفاده نمی کنند . آنها نه تنها مقدار بیش از اندازه ای کربوهیدرات دریافت می کنند . بلکه اغلب بدترین انواع را هم انتخاب می کنند در زمان های اشتباه و در ترکیب با غذاهای نامناسب . مشکلی که در مورد پاورلیفترها در ارتباط با کربوهیدرات می بینیم این است که اغلب نمی دانند چطور باید از آنها در برنامه غذایی استفاده کنند برای اینکه به سودشان باشد . اول اینکه بسیاری از پاورلیفترها روزانه مقدار بیش از اندازه ای کربوهیدرات می خورند .
لازم به یاد آوری است که وقتی مقدار کربوهیدرات دریافتی شما بیش از حدی باشد که در طول روز توسط عضلات شما سوزانده می شود شانس افزایش ذخایر چربی در بدنتان بسیار زیاد خواهد بود . همچنین بسیاری از پاورلیفترها مقدار کربوهیدرات بسیار زیادی در هر وعده میل می کنند .
این یکی دیگر از مشکلاتی است که نه تنها به عملکرد بهتر شما کمکی نمی کند ، بلکه به افزایش ذخایر چربی تان منجر خواهد شد. اشتباه بعدی نوع کربوهیدرات هایی است که استفاده می شود . اغلب پاورلیفتر ها عاشق قند های ساده و کربوهیدرات های فرآوری شده هستند . پاورلیفترهای بسیار کمی هستند که وقتی می خواهند منابع کربوهیدرات خود را انتخاب کنند به شاخص گلاسیمیک یا شاخص انسولین اهمیتی بدهند . این به خودی خود مشکلات زیادی به دنبال دارد .
همچنین اغلب در زمان های مناسب از کربوهیدرات های مناسبی استفاده نمی کنند . این به خصوص در وعده های قبل از تمرین پس از تمرین ، صبحانه و وعده های عصر و شب کاملاً مشهود است . اگر کربوهیدرات ها به درستی مصرف شوند واقعاً می توانند کمک کنند به بهبود کارایی ورزشی شما ولی وقتی به اشتباه مورد استفاده قرار گیرند می توانند به درشت مغذی بدل شوند که برایتان بزرگترین مشکلات را در پی خواهند داشت . بهینه سازی مصرف کربوهیدرات ها برای پاورلیفتر ها بسیار مهم است . بنابراین نسبت به این مسئله بی تفاوت نباشید .

غفلت از غذا و شکست مقابل وزنه

اهمیت ندادن به وعده صبحانه

وقتی به سایز و قدرت پاورلیفتر ها نگاه می کنید شاید وقتی صحبت از وعده صبحانه باشد اغلب آنها مثل یک تانک جنگی غذا می خورند . خب تا جایی که من در میان اغلب مشتریانم دیده ام آنها نسبت به صبحانه بسیار بی اهمیت هستند . درست شنیدید. حتی شاگردی داشتم که در دسته فوق سنگین رقابت می کرد ولی روز خود را تنها با یک فنجان قهوه و یک عدد بیسکوئیت شروع می کرد . جالب اینجاست که همین فرد تصور می کرد که این صبحانه مناسبی است .

 وقتی به دفتر من آمد گفت که زمانی صبحانه اش شامل قهوه و شیرینی گردویی بوده ولی از آنجایی که تلاش کرده تغذیه سالم تری داشته باشد حالا از قهوه و بسکوئیت سبوسدار استفاده می کند .این شبیه جوک است . یک فنجان قهوه و یک عدد بیسکوئیت حتی مقدار مواد مغذی برای یک سوسک را هم تامین نمی کند چه برسد به یک مرد ۱۵۰ کیلویی که قصد دارد بیش از ۳۶۰ کیلوگرم را روی پشتش جابجا کند . غفلت از صبحانه نتیجه ای نخواهد داشت جز شکست در برابر وزنه های سنگین . اگر می خواهید مثل یک ورزشکار قدرتمند به چشم بیایید و وزنه را جابجا کنید بهتر است صبحانه مفصلی هم داشته باشید که سوخت لازم برای تمرین را در اختیار تان بگذارد . در واقع چطور انتظار داریدسوخت و ساز پایه خود را در سطح بالایی حفظ کنید در حالی که روز را مثل یک موش شروع می کنید .

برای لحظه ای به این فکر کنید . بدن شما هشت ساعت خواب را پشت سر گذاشته بدون اینکه غذایی در اختیارش باشد . وقتی بیدار می شوید سوخت و ساز شما مواد مغذی قابل توجهی را در اختیار می گذارید . در چنین شرایطی چطور می خواهید ذخایر گلیکوژن خود را برای تامین سوخت مورد نیازتان در طول تمرین به حداکثر برسانید ؟ چطور می خواهید بدن را در شرایط آنابولیک حفظ کنید که به شما کمک کند تا بافت بدون چربی خود را افزایش دهید ؟

لازم است همواره به یاد داشته باشید که یک ورزشکار قدرتی به شمار می آیید و اگر می خواهید به پتانسیل واقعی خود در این ورزش دست یابید به تغذیه مناسبی نیاز دارید و صبحانه یکی از مهمترین وعده های روز است که باید اطمینان یابید از مقدار مواد مغذی مناسب با نسبت های مناسبی بهره بگیرید برای اینکه سوخت مورد نیاز برای دستیابی به اهداف تان را در اختیار بدن بگذارید.
مطمئنا اگر بخواهید هر ماشینی به درستی کار کند به سوخت مناسب نیاز دارد شما هم از این قاعده مستثنی نیستید و غفلت از غذا اشتباه بزرگی است که خیلی از ورزشکاران آن را انجام می دهند.

درباره اصغر مرادی

قهرمان هشت دوره پرورش اندام ومربی بین المللی فدراسیون جهانی بدنسازی IFBB-تحصیل کرده تربیت بدنی-مدیر مجتمع ورزشی گلها-مدیر شرکت تولید دستگاههای بدنسازی بادی فول-مدیر سایت اتحادیه بدنسازی ایران-مشاور مربیگری ,مدیریت وبازاریابی باشگاههای بدنسازی

ثبت دیدگاه