برنامه بدنسازی

موزیک بدنسازی

کلیپ بدنسازی

معرفی کارخانه بدنسازی

آموزش مربیان

کاتالوگ

مقالات

مشاوره تجهیز باشگاه

اخبار بدنسازی

لیست مربیان بدنسازی

لیست باشگاه بدنسازی

تبلیغات

برنامه بدنسازی

موزیک بدنسازی

کلیپ بدنسازی

معرفی کارخانه بدنسازی

آموزش مربیان

مقالات

اخبار بدنسازی

کاتالوگ

مشاوره تجهیز باشگاه

تبلیغات

لیست باشگاه بدنسازی

لیست مربیان بدنسازی

logo
منو
برنامه بدنسازی

موزیک بدنسازی

کلیپ بدنسازی

معرفی کارخانه بدنسازی

آموزش مربیان

کاتالوگ

مقالات

مشاوره تجهیز باشگاه

اخبار بدنسازی

لیست مربیان بدنسازی

لیست باشگاه بدنسازی

تبلیغات

برنامه بدنسازی

موزیک بدنسازی

کلیپ بدنسازی

معرفی کارخانه بدنسازی

آموزش مربیان

مقالات

اخبار بدنسازی

کاتالوگ

مشاوره تجهیز باشگاه

تبلیغات

لیست باشگاه بدنسازی

لیست مربیان بدنسازی

رابطه بین ترشح هورمون های سروتونین و دوپامین در بدنسازی

سروتونین و دوپامین

همانطور که اطلاع دارید به دست آوردن عضله کار آسانی نخواهد بود و رسیدن به بدنی ایده آل و خوش فرم مواردی را می طلبد که عبارت است از:

  1. تمرین سخت و اصولی
  2. تغذیه علمی و استفاده بهینه از مکمل های غذایی
  3. استراحت کافی و مناسب
  4. رژیم غذایی عقلانی و منطقی

کارشناسان علوم تغذیه اظهار دارند که تمامی موارد فوق نحوه درست زندگی کردن به شمار می آید و هر فردی که حتی ورزش هم نمی کند باید تا حدی به این نکات توجه داشته باشد.

اگر به عنوان یک بدنساز نتوانستیم تغذیه مناسبی را برای بدنمان در نظر بگیریم و یا اگر استراحت مناسب را جهت ریکاوری عضلات دست کم گرفتیم مطمئن باشید در رسیدن به مرز رشد و ساخت عضلات شکست خواهیم خورد. همواره بدنسازانی اعم از زن و مرد وجود دارند که سالیان سال به باشگاه می روند و تغذیه مناسب و اصولی را هم فراموش نمی کنند اما نتایج زحمتشان آنچنان که باید وشاید آنان را راضی نمی کند بنابراین دلسرد و نا امید خواهند شد. حالا به نظر شما مشکل از کجاست؟

بسیاری از افراد هستند که با وجود این که ۸ ساعت و یا بیشتر خواب شبانه دارند اما وقتی صبح از خواب بر می خیزند احساس خستگی و بی حالی خواهند کرد پزشکان وجود چنین عارضه ای را عدم ترشح هورمون سروتونین کافی از قشر مغز میدانند.

سروتونین

در واقع ۹۰درصد از سروتونین درمغز یافت و ساخته می شود. حال اگر میزان این ماده در بدن اندک باشد نه تنها عوارضی همچون افسردگی، اظطراب، مختل کردن خواب شبانه و دردسر (میگرن) را باعث خواهد شد، بلکه عرضه چاقی و عدم رشد و ریکاوری را برای فرد رقم خواهد زد.

دوپامین

دوپامین نیز یک انتقال دهنده عصبی محسوب شده و عمدتا در ساختار مغز یافت می شود. این هورمون مسئول دقت یادگیری رفتار و کردار فرد خواهد بود . میزان پایین دوپامین در مغز می تواند اثرات مخربی را برروی حالات و انگیزه خود بگذارد. اما بر عکس اگر ترشحات این ماده در مغز در حد نرمال باشد می تواند کار کرد مغز را بهبود ببخشد.
پزشکان اظهار دارند که نگرانی افسردگی و عارضه پارکینسون نیز از اثرات نامطلوب ترشح ناکافی این ماده در مغز محسوب خواهد شد.
حال می خواهیم اثر این هورمون را در ورزش بدنسازی مورد بررسی قرار دهیم.
دوپامین میتواند به طور غیر مستقیم ترشحات هورمون رشد را تحریک کند. همانطور که اطلاع دارید میزان مناسب GH  در بدن یک بدنساز می تواند برای رشد و پرورش عضلات بسیار سودمند واقع شود.

هورمون ها در بدنسازی

هورمون ها همواره با هم در تعادل هستند اما در بعضی از جهات با هم در تضادند و از جهاتی همدیگر را کامل خواهند کرد.
برای مثال کاهش هورمون سروتونین و افزایش دوپامین می تواند شخصی را مستعد عدم کنترل در برابر خشم کند.
همانطور که می دانید برای رسیدن به بدنی عضلانی باید میزان کربوهیدرات دریافتی را محدود کنیم اما میزان این کاهش برای عضله خیلی مهم و سرنوشت ساز خواهد بود چرا که اگر بیشتر از حد نرمال بدن را از این ماده محروم کنیم توازن هورمون های عصبی بدن برهم می خورد. معمولاً رژیم کم کربوهیدرات به KETOGENIC diet  معروف است که این رژیم در قرن های گذشته برای درمان صرع در کودکان کاربرد داشته است. پزشکان اعتقاد دارند با محدود کردن زمان تکیه بر این نوع رژیم می توان از عوارض ناخوشایند میزان بسیار پایین کربوهیدرات در بدن جلوگیری کرد. برای بسیاری از افرادی که اختلال در عملکرد هورمون های مغزی شان مخصوصا هورمون سروتونین حادث شده باید این عارضه را مرتبط با کاهش شدید کربوهیدرات دریافتی شان دانست. البته این موضوع بدین معنا نیست که مقادیر فراوانی از این ماده را در جهت حفظ توازن این دسته از هورمون ها مصرف کنیم در واقع میزان و زمان دریافت این ماده باید منطقی و آگاهانه باشد.

توجه به نوع کربوهیدرات

شاید گفتن این مطلب برایتان کمی عجیب به نظر آید اما سبزیجات نیز دارای کربوهیدرات هستند. این دسته از مواد بر پایه فیبر فراوان ولی کربوهیدرات ناچیز تقسیم بندی شده و علاوه بر آن نیاز بدن را از وجود مواد مغذی و املاح فراوان تامین خواهند کرد. بسیاری از مواد نیز هستند که سرشار از کربوهیدرات مناسب هستند. مانند جوی خود روی. وقتی که این ماده در زمان مناسب یعنی هنگام صبح و یا در اوایل روز در حجم زمان مصرف شود می توانید ترشحات هورمون های آنابولیک بدن مخصوصا سروتونین را در جهت بهبود عملکرد بدنی تقویت کند.

اختلال در ترشح دوپامین

تحقیقات اخیر دانشمندان ثابت کرده است که محدود کردن شدید کربوهیدرات نیز می تواند ترشح هورمون دوپامین را مختل کند. آنان ادعا دارند اگر یک رژیم کم کربوهیدرات با اسیدهای چرب ضروری ترکیب گردد تا حدی می توان بر این عارضه غلبه کرد. پزشکان دانشگاه ناواری نیز به این موضوع پی برده اند که مصرف بیش از حد چربی های نا سالم ارتباط تنگاتنگی با کاهش ترشح هورمون دوپامین خواهد داشت.

تقویت ترشح سروتونین و دوپامین

پزشکان توصیه می کنند برای تقویت ترشح هورمون های سروتونین و دوپامین موادی که غنی از اسیدهای چرب ضروری و درصد پایین کربوهیدرات هستند همانند بادام خام آوکادو کدو تنبل و دانه کنجد را به دستور غذایی تان بگنجانید.

منبع : البرز

آیا این مقاله مفید بود؟ امتیاز دهید

4.7/5 – (101 امتیاز)
مقالات تصادفی

اگر سوال جدیدی دارید در زیر این مطلب مطرح کنید تا به سوال و جواب ها اضافه شود.

یک پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

درج آگهی بدنسازی